جمعه 24 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد جنتی در نماز جمعه: نقشه هايی برای ۱۳ آبان دارند، دستگاه قضايی و امنيتی بايد برخورد کند، مهر

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران اجلاس ژنو را مايه عزتمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ايران در عرصه بين الملی دانست و درباره اوضاع جاری کشور از جمله اوضاع سياسی بعد از انتخابات و موضوع هدفمند کردن يارانه ها سخن گفت .
به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله احمد جنتی دبير شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اينکه اجلاس ژنو برای جمهوری اسلامی ايران مايه فتح، عزت و اقتدار بود، گفت : اينها باورشان آمد که بالاخره قيم مآبانه نبايد با جمهوری اسلامی ايران برخورد کنند و بايد به حرفش گوش دهند.

آيت الله جنتی افزود: در آن بسته ای که جمهوری اسلامی ايران فرستاده بود مسائل بين المللی مطرح بود نه مسائل هسته ای . به گونه ای که حقوق ملتها بايد رعايت شود و با تبعيض ها و ترورها برخورد شود و اجمالا عدالت بايد در دنيا برقرار شود.

دبير شورای نگهبان سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست هيئت ايرانی در مذاکرات ژنو را از سرمايه های کشور خواند و گفت : جليلی به ما آبرو داد و به آنها گفت من برای مذاکره بر سر مسائل هسته ای به اينجا نيامده ام بلکه برای مذاکره پيرامون موارد مطرح شده در بسته آمده ام و اگر حرفی در اين خصوص داريد بزنيد چون ما از مسئله هسته ای گذشته ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به گفتگوی نماينده ايالات متحده با دبير شورای عالی امنيت ملی در حاشيه اجلاس ژنو گفت: معاون وزير خارجه آمريکا به جليلی گفت که راجع به حقوق انسانها هم در ايران مسائلی است که جليلی در پاسخ به وی گفت بله ما هم شنيده ايم که اوباما گفته که ما شکنجه را متوقف کرديم که بعد از آن نماينده آمريکا هم سرش را به زير انداخت.

خطيب جمعه اين هفته تهران ادامه داد : مسئله مذاکره با آمريکا نبوده که عده ای آن را مطرح می کنند و می گويند باب مذاکرات باز شده و وضعيت عوض شده است، همه بدانند موضع جمهوری اسلامی ايران در مقابل آمريکا و عدم مذاکره با آن، آن طور که امام فرموده و سياست مقام معظم رهبری نيز هست، اين سياست تغيير ناپذير است.

آيت الله جنتی در ادامه سخنانش با اشاره به طرح هدفمند کردن يارانه ها عنوان کرد: طرح هدفمند کردن يارانه ها کار بسيار بزرگی است که سالها قبل بايد می شد ، اما هميشه حرفی زده می شد و به آن عمل نمی شد. اما اين دفعه دولت و مجلس شجاعانه به ميدان آمدند و اين کار بسيار بزرگ را که باعث تحول اساسی است را انجام دادند.

وی با اشاره به اينکه بايد جلوی هدر رفت مواد انرژی زا طبق الگوی مصرف گرفته شود، گفت: اگر جلوی ريخت و پاش های مواد انرژی زا در کشور گرفته نشود چند سال ديگر منابع انرژی ما تمام خواهد شد و ناچار از تکدی گری می شويم.

دبير شورای نگهبان با تاکيد بر اينکه نبايد در مسير وابستگی بودجه به نفت باشيم ، گفت: درآمدهای نفتی نبايد صرف بودجه دولت شود بلکه بايد صرف سازندگی و توسعه کشور شود.

جنتی در عين حال تصريح کرد: البته بايد برای هدفمند کردن يارانه ها کاری کنند که به جامعه شوک وارد نشود به گونه ای که افکار عمومی، نخبگان و مردم همه توجيه شوند و آشنا شوند که چه خدمت بزرگی می کنند، مجلس دقت کند.

وی افزود: بايد بر کار نظارت شود. وقتی اين طرح مصوبه اش تمام شد و از تصميم مجلس هم گذشت بايد نظارت بر اجرای کار باشد نه اينکه در نظارت متوقف شويم ، اهميت کار بايد به درستی درک شود.

خطيب جمعه اين هفته تهران در بخش ديگری از سخنانش با تشکر از مردم چالوس که عشق خود را به مقام عظمای ولايت نشان دادند گفت: اين مردم در هوای بارانی با شور و شعف به فرمايشات مقام معظم رهبری گوش دادند که رهبری هم فرمودند بصيرت قطب نمای ما است و اگر آن را گم کنيم مسير را گم می کنيم .

وی ادامه داد: می بينيم که در محاصره دشمن هستيم. مردم ما بايد با بصيرت وارد کار شوند اين مسئله مهمی است. صدا و سيما هم بايد روی آن کار کند.

جنتی در ادامه سخنانش اوضاع کنونی را پيچيده دانست و تصريح کرد: اوضاع پيچيده امروز چيزی نيست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و راحت از وضعيتی که در آن گرفتار هستيم عبور کرد .

وی با اشاره به روز ۱۳ آبان عنوان کرد: روز ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی است که بايد گرامی داشته شود و همه در آن شرکت کنند. البته عده ای که مهره دست ديگران هستند نقشه هايی مثل روز قدس برای آن دارند که خنثی می شود. اين عده حتما برای آن بی نقشه نيستند ولی بايد بدانند که نقشه شان نقش بر آب می شود.

دبير شورای نگهبان افزود: مسئله خيلی مهم است بيش از آنکه دستگاه قضايی و امنيتی با آن برخورد می کند. از يک مرکز ناشناخته و از مدتها قبل اين مسائل هدايت می شود و برای آينده هم برنامه ريزی می کنند. اين مهره هايی که روی صحنه می بينيد همه اسباب بازی آنها هستند چه خودشان بفهمند و چه نفهمند ، چه افراد چه جريانات سياسی و چه هر کس ديگری .

جنتی با هشدار بر اينکه اگر دستگاه قضايی و امنيتی سست با اين مسائل برخورد کنند به امت، ملت، اسلام، شهدا و انقلاب خيانت کرده است گفت: اين فتنه گران بايد به هوش آيند توبه کنند و رويه خود را اصلاح کنند تا رافت اسلامی شامل حال آنها شود.

وی با اشاره به سه اصل عدالت، بازدارندگی و رافت اسلامی ، گفت: اصل عدالت بايد اول اجرا شود، بی عدالتی و ظلم و تعدی نباشد بعد مسئله بازدارندگی است. نمی توان با کسانی که بدترين دشمنی ها را به کار بردند و مايه ناراحتی علاقه مندان به جمهوری اسلامی ايران در دنيا شدند ، با رافت اسلامی برخورد کرد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با توصيه ای به رئيس قوه قضائيه گفت: به آيت الله لاريجانی که برای اجرای عدالت کمر بسته اند می گوييم که يکی از موارد اجرای عدالت اينجاست، مسئله اين نيست که کسی ۱۰ تا يا ۱۱ هزار نفر را کشته است بلکه مسئله مسئله براندازی نظام است، يعنی ۳۰ سال جهاد، شهادت، رزمندگی، محروميت کشيدن و زجر کشيدن را پايمال کنيم يعنی اسلام به دوران گذشته طاغوت برگردد، مسئله ريشه دار است بايد برخورد با ريشه ها صورت گيرد. دستگاههای فرهنگی بايد روشنگری کنند تا همه بفهمند مسئله جنگ قدرت نيست.

جنتی با بيان اينکه اين انتخابات با تمام انتخابات گذشته فرق داشت گفت: اکنون عده ای می خواهند نظام را براندازی کنند و عده ديگر هم نمی گذارند. عده ای برای خدا دل می سوزانند و عده ای برای منافع خود کار می کنند، مسئله اين است .

وی با تاکيد بر اينکه در حال حاضر که اقتدار جمهوری اسلامی ايران در ابعاد مختلف در حال رشد روزافزون است گفت: چشم اميد همه مردم انقلابی، مسلمان و آزاديخواه دنيا به اين مملکت دوخته شده است.آنها ناراحت بودند تا وقتی که رهبری در روز قدس آن خطبه را خواندند آرامش برقرار شد و آنها فهميدند که اين نيست که نظام متزلزل شده و ريشه ها سست شده است.

دبير شورای نگهبان افزود: آرام آرام بايد برخورد شود و آرامش بايد حفظ شود مردم هم کار خود را بکنند در ضمن مقابله با اغتشاشات و اغتشاشگران هم انجام شود که آرامش بيشتر شود.

جنتی بار ديگر گفت : عده ای می خواهد در روز ۱۳ آبان ماهيت آمريکايی و اسرائيلی خود را همانطور که در روز قدس نشان دادند دوباره نشان دهند اما اين مژده را به شما می دهم که انقلاب ما در اعماق جان مردم ريشه دارد مسئله دينی و عقيده ای است ، مسئله مانند همه دنيا سياسی نيست که بتوانند آن را از مردم جدا کنند.

وی با تاکيد بر اينکه هر اقدامی که برخلاف مسير مردم و ولايت باشد محکوم به شکست خواهد بود گفت: خط امام، ولايت و انقلاب زنده است، ما هم بايد به وظيفه خود عمل کنيم.

خطيب جمعه اين هفته تهران همچنين در خطبه اول نماز جمعه به کارهای اثرگذار امام صادق (ع) در تاسيس مکتب شيعه اشاره و خاطر نشان کرد: هر چه امروز از فقه اسلامی داريم به برکت شاگردان حضرت امام صادق (ع) است که در همه جا منتشر شده اند و فقه جعفری را تبليغ کرده اند و همه به آنها محتاج بودند ولی آنها به هيچ کس محتاج نبودند.

جنتی افزود: آنها در شرايطی اين کار را کردند که حکومت وقت همه هم و غم خود را گذاشته بود تا نسل علی (ع) را نابود کند و حکومتی از نسل ايشان به وجود نيايد.

وی با بيان اينکه حضرت امام صادق (ع) مشکلات جدی با فرق و مذاهب مختلف و حتی شيعيان خود در آن زمان داشتند، گفت: مشکلات ايشان با شيعيان بود که رازدار و سر نگه دار نبودند و مطالبی که می شنيدند طبقه بندی شده بود و نبايد نقل می کردند که اين کار را نمی کردند که حتی در رواياتی حضرت فرموده بودند که من به خود اجازه می دهم در مواردی آنها را لعن کنم. همين اصحاب را . ببينيد مسئله امنيتی چقدر مهم است يعنی در اين وضعيت بهانه به دست دشمن ندهيد حتی در حديث ديگری ايشان گفته اند که آن کسی که سر ما را فاش می کند مثل اين است که با شمشير به جنگ ما آمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016