چهارشنبه 25 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فشار برای اقامه نشدن نماز روز قدس توسط هاشمی، جرس

در حالی که از 25 سال پیش همواره اکبر هاشمی رفسنجانی امام جمعه روز های قدس در تهران بوده است، دیروز خبرگزاری های ایرنا و فارس در خبری جنجال برانگیز نوشتند که "در روز جهاني قدس، نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت اقامه مي‌شود." این دو خبرگزاری همچنین به نقل از مسعود مرادي رییس ستاد نماز جمعه تهران اعلام کردند که در این روز محمود احمدي نژاد، سخنران پيش از خطبه‌ها خواهد بود.

سپیده عبدی

در حالی که از 25 سال پیش همواره اکبر هاشمی رفسنجانی امام جمعه روز های قدس در تهران بوده است، دیروز خبرگزاری های ایرنا و فارس در خبری جنجال برانگیز نوشتند که "در روز جهاني قدس، نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت اقامه مي‌شود." شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این دو خبرگزاری همچنین به نقل از مسعود مرادي رییس ستاد نماز جمعه تهران اعلام کردند که در این روز محمود احمدي نژاد، سخنران پيش از خطبه‌ها خواهد بود.

اما ساعاتی از اعلام این خبر نگذشته بود که مسعود مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار "تابناک"، با تکذیب آنچه از قول وی منتشر شده بود – و تابناک تاکید داشت فایل صوتی آن را در اختبار دارد - گفت که "تا ساعاتی دیگر"خطیب نماز روز قدس معرفی خواهد شد. این اتفاق، البته تا آخرین ساعات روز سه شنبه به وقوع نپیوست و در میان تحلیل گران این گمانه زنی را تقویت کرد که در پشت پرده، کشمکشی بر سر اقامه یا عدم اقامه نماز روز قدس توسط هاشمی رفسنجانی در جریان است.

این در حالی بود که همزمان محسن هاشمی ، رییس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، به خبرگزاری ایلنا گفت: "تا اين لحظه به دفتر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی اطلاع داده نشده است که نماز جمعه اين هفته تهران را ايشان اقامه نخواهد کرد".

مصاحبه ساختگی "فارس"

ماجرای امام جمعه روز قدس وقتی جنجالی تر شد که دروغ بودن یک خبر منتشر شده توسط خبرگزاری فارس به نقل از رضا تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به اثبات رسید. چند روز قبل خبرگزاری فارس با انتشار گفت‌وگویی با سیدرضا تقوی به نقل از وی از تغییر امام جمعه روز قدس و جایگزینی سید احمد خاتمی به‌جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد و علت این امر را انصراف آیت‌الله هاشمی برای "جلوگیری از هر گونه سوء استفاده‌های سیاسی و غیر قابل قبول از جایگاه نماز جمعه" اعلام کرد.

به دنبال انتشار این گفت‌وگو روزنامه سرمایه با درج گزارشی در صفحه اول خود به نقل از هاشمی رفسنجانی نوشت: "از اقامه نماز جمعه روز قدس منصرف نشده ام." از سوی دیگر سیداحمد خاتمی هم در گفت وگویی با خبرگزاری مهر، خبر امامت خود در نماز جمعه روز قدس تهران را تکذیب و تصریح کرد: "اینکه برخی از سایت ها از بنده به عنوان خطیب جمعه این هفته نماز جمعه تهران نام برده اند درست نیست. چرا که این امر توسط دفتر رهبر معظم انقلاب مشخص می شود و هنوز هم معلوم نیست که چه کسی نماز جمعه این هفته را اقامه می کند."

سایت اصلاح طلب "موج سبز آزادی" با یادآوری مجموعه اخبار فوق یادآوری کرد: "نکته مهم در این رابطه آن است که تمامی این مباحث از گفت‌وگوی تقوی با خبرگزاری فارس شروع شد. گفت‌وگویی که اساسا وجود خارجی نداشته است." این سایت به نقل از یک مقام مطلع افزود: "ماجرا از این قرار است که به دنبال انتشار سخنان تازه منسوب به تقوی در خبرگزاری فارس که از تغییر امام جمعه «روز قدس» خبر می‌داد سیدرضا تقوی که از انتشار چنین خبری به نقل از خود متعجب شده بود در تماسی با مدیران این خبرگزاری ضمن تکذیب انجام چنین گفت‌وگویی با محوریت «روز قدس» خواستار حذف آن از روی خروجی می‌شود.خبرگزاری فارس هم ... بدون بی سر و صدا درخواست رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را اجابت کرده و مصاحبه مزبور را از روی خروجی خود حذف کرد."

به نوشته موج سبز آزادی: "با مقایسه متن گفت‌وگوی اخیر منسوب به تقوی که پس از جوسازی درباره تغییر خطی جمعه روز قدس از روی خروجی خبرگزاری فارس حذف شد با مصاحبه‌ای که 35 روز قبل درباره تغییر خطیب جمعه تهران در خبرگزاری مهر منتشر شد، مشخص می‌شود که مصاحبه اخیر که به نام "انصراف هاشمی رفسنجانی از اقامه نماز روز قدس" منتشر شد، همان مصاحبه‌ی یک ماه قبل خبرگزاری‌های ایسنا و مهر است که این بار پس از یک ماه در خبرگزاری فارس منتشر شده است!"

حساسیت بر روز اقامه نماز جمعه توسط هاشمی رفسنجانی از 26 تیر ماه سال جاری شدت گرفت که با حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مراسم نماز، این مراسم به عرصه اعتراضات صدها هزار معترض به دولت احمدی نژاد و حامیانش تبدبل شد.

این حساسیت ها، در هفته ای که گذشت با فراخوان کروبی برای "نشان دادن قدرت" خود به حاکمان با شرکت در مراسم روز قدس و هشدار متقابل آیت الله خامنه ای علیه استفاده از این مراسم برای "تفرقه افکنی" به اوج رسید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016