یکشنبه 26 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ديدار اعضای نهضت آزادی ايران با خانواده‌های زندانيان و يا زندانيان آزاد شده

در دو هفته گذشته دبيرکل، اعضای دفتر سياسی، شاخه جوانان و شعبه‌های نهضت آزادی ايران به تناوب با زندانيان آزاد شده و نيز خانواده‌های برخی اصلاح طلبان دربند ديدار و گفتگو داشتند.
در نخستين روزهای پس از آزادی سعيد حجاريان، اعضای دفتر سياسی نهضت آزادی ايران به ديدار جانباز تازه آزاد شده اصلاحات رفتند و در گفتگو با وی از نزديک در جريان مسائل مربوط به دوران بازداشت و شرايط ايشان در زندان قرار گرفتند.
همچنين، روز جمعه ۱۷ مهرماه، نمايندگان نهضت آزادی همراه با اعضای کميته دفاع از قربانيان بازداشتهای خودسرانه در منزل دکتر ملکی حضور يافتند و ضمن اعلام موضع نسبت به بازداشت غير موجه اولين رئيس دانشگاه تهران پس از انقلاب، به توضيحات همسر ايشان در مورد وضعيت وخيم جسمی ايشان در زندان، به دليل بيماری های متعدد، قرار گرفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آن ديدار، هاشم صباغيان، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران ـ که او نيز در سال ۱۳۸۰همراه دکتر ملکی به مدت ۱۱ ماه در بازداشت به سر برد ـ با اشاره به سوابق مبارزاتی و فکری دکتر ملکی، که آن ‌را درخشان ارزيابی کرد، گفت که وی مسيرهای سختی را پشت سر گذاشته است و اين زندان را نيز با موفقيت خواهد گذراند.
محمد توسلی، رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، نيز در همان ديدار با تقدير از مقاومت و شجاعت اخلاقی دکتر ملکی گفت که اعلام عدم شرکت در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری از سوی ايشان، با توجه به حوادثی که در جامعه رخ داده بود، نشان از شجاعت اخلاقی او دارد، چرا که دکتر ملکی ملاک های اخلاقی‌اش را، حتی اگر به ضررش بود، فراموش نمی‌کرد.
توسلی بازداشت افرادی چون دکتر ملکی را موجب شکسته شدن أسوه‌های مقاومت ندانست و گفت که جوانان ايران پيام نسل ملکی را گرفته‌اند، پيامی که تحقق آن به زمان زيادی نياز دارد.
بر اين اساس، او گفت که تحقق تحول در جامعه زمان‌بر و نيازمند به صبوری و پيگيری است؛ چنين نيست که مطالبات مردم يک شبه برآورده شود؛ آموزه‌های قرآنی نيز همين روند را نشان می‌دهد.
توسلی در تأييد اين سخن همسر دکتر ملکی که «همه با هم يکی هستيم»، به وجود اختلاف ديدگاه در روش‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «بايد ياد بگيريم که به عقايد يکديگر احترام گذاريم. جامعه‌ای که افرادش نتوانند همديگر را تحمل کنند هيچگاه نمی‌تواند زمينه های فرهنگی يک جامعه دموکراتيک را فراهم کند.» بر همين پايه، او بر اهميت آموزش تأکيد کرد. توسلی افزود: «آگاهی گام به گام افزايش می‌يابد، در اين راستا، بايد فرهنگ گفت و گو را گسترش دهيم و اين فرآيند زمينه‌ساز تحول فرهنگی در جامعه خواهد شد.»
او با اشاره به لزوم احترام گذاشتن به کسانی که ارزش هايی را در زمان حال می‌آفرينند، بدون توجه به ديدگاه‌ها يا عملکردشان در گذشته‌، افزود که ما بايد اين پيام را بدهيم که گذشته را فراموش نمی‌کنيم اما از آن می‌گذريم، برای اينکه همه بايد در کنار هم باشيم تا جنبش موفق شود و به بار نشيند.
همچنين، اعضای نهضت در ديدارهای جداگانه با خانواده های آقايان مهدی شيرزاد و حسين نورانی نژاد، مسوول کميته اطلاع رسانی جبهه مشارکت، ديدار و گفتگو کردند.
در اين ديدارها، پس از شنيده شدن گزارش خانواده‌های زندانيان از آخرين وضعيت آنان، از ايستادگی و پايداری خانواده‌ها و همسران اعضای جوان جبهه مشارکت ـ که در دور تازه بازداشتها به زندان افتاده‌اند ـ تقدير شد.
در روزچهارشنبه ۲۲ مهرماه نيز، دبيرکل و برخی از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی ديدارهای مجددی با خانواده‌های آقايان عبدالله مومنی و احمد زيدآبادی داشتند.
در ديدار با خانواده آقای عبدالله مومنی ـ سخنگوی دربند سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحکيم وحدت) ـ همسر وی به گوشه ای از فشارهای مختلفی که در اين روزها بر خانواده ايشان و ساير زندانيان بازداشت شده می رود اشاره کرد.
همچنين، در جريان نشست کميته پيگيری بازداشتهای خودسرانه در منزل احمد زيدآبادی ـ دبيرکل سازمان ياد شده ـ دکتر يزدی، دبيرکل نهضت آزادی، با تحليلی از چرايی خشونت برهنه اقتدارگرايان در شرايط کنونی، اين مساله را ناشی از ضعف و ترس آنان در برابر جنبش دموکراسی خواهی ملت ايران عنوان کرد و افزود که مطمئناً جامعه ايران در حال طی کردن آخرين منازل به سوی دموکراسی است و حملات اخير اقتدارگرايان واکنشهای واپسين آخرين گروهی است که هنوز تحمل و سازگاری با ديگر انديشه‌ها را نياموخته است.
دکتر يزدی، با بيان اين نکته که اين گروه نيز قطعاً ناچار به پذيرش قواعد دموکراسی خواهد شد، خطاب به فعالان سياسی و اجتماعی که در منزل زيدآبادی گرد هم آمده بودند گفت: «اگر چه ما نيز مانند ديگران از خشونت و ظلمی که بر دوستانمان و خانواده‌هايشان می‌رود دلگير و دردمنديم، اما مطمئن و اميدوار هستيم که به زودی تغييراتی رخ خواهد داد و هيچ نيرويی نمی تواند در برابر تغييراتی که خواست اکثريت يک جامعه است مقاومت کند.»
دکتر ابراهيم يزدی، در گفتگو با خبرنگار بی بی سی فارسی، هدف ديدار با خانواده زيدآبادی را ادامه سنت همدردی با خانواده های زندانيان سياسی و ابراز حمايت اخلاقی از آنان عنوان کرد.
به گفته آقای يزدی، بازداشت افرادی مانند آقای زيدآبادی ـ که پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری به زندان رفتند ـ هيچ لزوم و فايده‌ای نداشته است.
آقای يزدی گفت: "اين که دستگاه قضايی پيرامون فعاليت سياسی يک فرد يا يک گروه نظری داشته باشد، غيرعادی نيست. اما اين که هر کس را صرفا به خاطر صحبت هايی که عليه او شده است بازداشت کنند و خانواده‌اش را تحت فشار قرار دهند با موازين قانونی کشور ما منطبق نيست".
او با اشاره به اميدواری هايی که پس از تغييرات مديريتی در قوه قضائيه درباره آزادی زندانيان پديد آمد، گفت: "ظاهرا به دليل اختلاف هايی که بين تصميم گيران وجود دارد، اين هدف هنوز محقق نشده است و از آزادی بسياری از دوستانی که قاضی يا بازجوی آنان با آزاد شدنشان موافقت کرده است، همچنان خودداری می شود".
در ديدار يادشده، آقايان مهندسين توسلی، صباغيان، خرم و اکرمی، از اعضای دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، نيز حضور داشتند.

روابط عمومی
نهضت آزادی ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016