شنبه 2 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار مرکز پژوهش هاي مجلس: ايران 8 سال ديگر نفت صادراتي ندارد، اعتماد

مرکز پژوهش هاي مجلس در هشداري اعلام کرد صادرات نفت ايران با توجه به عدم سرمايه گذاري و افت توليد در مخازن نفتي تا هشت سال ديگر به صفر خواهد رسيد.به گزارش روابط عمومي مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات انرژي، صنعت و معدن اين مرکز با اعلام اين مطلب که طي سال هاي گذشته مصرف داخلي نفت افزايش چشمگيري داشته و اين در حالي است که به دليل روند رو به استهلاک مخازن ايران، اين مخازن دچار افت توليد شده اند، افزوده است؛ اين دو موضوع در کنار هم موجب کاهش صادرات نفت ايران خواهد شد و براي جبران کاهش صادرات، صنعت نفت ايران نياز به يک سلسله سرمايه گذاري هاي اساسي و جدي دارد. مرکز پژوهش ها با توجه به محاسبات انجام شده، ميزان سرمايه گذاري مورد نياز به منظور افزايش توليد و حفظ حجم صادرات نفتي را رقمي حدود 5/4 ميليارد دلار در سال اعلام کرد و افزود؛ با توجه به رشد منفي سرمايه گذاري خارجي در کشور، تامين اين ميزان سرمايه بعيد به نظر مي رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرکز پژوهش ها سپس با ارائه سه سناريوي خوش بينانه، پايه و بدبينانه، وضعيت صادرات نفت کشور در سال هاي آينده را در قالب هر يک از اين سناريوها بررسي کرد و افزود؛ با توجه به اين سناريوها در صورت عدم سرمايه گذاري در بخش توسعه ميادين نفت، با نگاه بدبينانه، صادرات نفت خام ايران تا هشت سال آينده به صفر خواهد رسيد و ايران از يک کشور صادرکننده نفت به يک کشور واردکننده آن تبديل خواهد شد که با در نظر گرفتن سناريوي پايه، اين زمان به 16 سال افزايش خواهد يافت. در سناريوي خوش بينانه نيز فرض بر آن است که سالانه 5/4 ميليارد دلار سرمايه گذاري براي جلوگيري از کاهش صادرات در بخش توسعه ميادين نفت انجام شود که در اين سناريو نيز با فرض ثابت بودن صادرات کشور، سهم 5/12 درصدي ايران در سال 1386 از سبد نفتي اوپک تا سال 2030 ميلادي به 7/5 درصد کاهش خواهد يافت که اين امر منجر به افت تاثيرگذاري کشور بر معادلات منطقه يي و جهاني خواهد شد و لذا با توجه به مسائل گفته شده، سرمايه گذاري ايران در بخش توسعه ميادين نفت ضروري به نظر مي رسد.

اقتصاد نفتي

ايران از جمله کشورهايي است که وابستگي آن به درآمدهاي حاصل از صادرات نفت شهره است، به طوري که کاهش اين درآمدها باعث خوابيدن اقتصاد و افزايش آن سبب بيماري هلندي خواهد شد. از اين رو هرگونه کاهش سرمايه گذاري در اين صنعت مي تواند باعث توقف در صادرات نفتي شود که مي تواند اقتصاد ايران را در آينده با مشکلاتي مواجه کند. تحريم هاي بين المللي در اين مدت باعث شده سرمايه گذاري در اين صنعت نيز کاهش يابد به طوري که دوره سرمايه گذاري در صنعت نفت در ايران در حال حاضر حداقل به سه سال افزايش يافته است. به همين خاطر مي بينيم که دوره مذاکره شرکت هاي نفتي با ايران بسيار طولاني است و در برخي مواقع هم به نتيجه يي نمي رسد و اين خود يکي از مهم ترين موانع توليد در صنعت نفت ايران است و سبب شده عمر چاه هاي نفتي ايران افزايش يابد و به نيمه دوم عمر خود برسند به طوري که هم اکنون توليد نفت ايران به دليل فرسودگي و افت فشار چاه ها سالانه 200 هزار بشکه کاهش مي يابد، لذا ايران براي جبران کاهش توليد و اجراي برنامه بلندمدت افزايش توليد به سرمايه گذاري هنگفتي نياز دارد. ظرفيت توليد نفت ايران هم اکنون چهار ميليون و دويست هزار بشکه در روز است و بر اساس «برنامه چشم انداز 20 ساله» (تا سال 1404) قرار است ظرفيت توليد نفت به هفت ميليون بشکه در روز برسد. توليد گاز ايران نيز هم اکنون بيشتر از 500 ميليون متر مکعب در روز است و قرار است بر اساس چشم اندازه 20ساله توليد گاز بيشتر از سه برابر شود. به گفته غلامحسين نوذري وزير سابق نفت «اگر بخواهيم به اهداف سند چشم انداز(سال 1404) برسيم بايد در بخش نفت 500 ميليارد دلار سرمايه گذاري کنيم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016