سه شنبه 5 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفر اردوغان به تهران: احتمال ميانجيگری ترکيه ميان واشنگتن و تهران، اعتماد

گروه سياسی؛ در حالی که تنها چند ساعت به آغاز سفر دوروزه رجب طيب اردوغان به تهران باقی مانده است، خبرها يک بار ديگر از احتمال ميانجيگری ترکيه ميان ايران و امريکا حکايت می کند.

نخست وزير ترکيه با هياتی ۲۰۰ نفره امروز راهی تهران خواهد شد تا در مورد انرژی و افزايش مبادلات تجاری با مقامات ايرانی گفت وگو کند، اما بسياری بر اين نظرند که اردوغان احتمالاً مجدداً در مورد ميانجيگری بين ايران و امريکا در سفرش به ايران رايزنی خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گمانه از آنجا تقويت شده که نخست وزير ترکيه بلافاصله پس از پايان سفرش به تهران به دعوت باراک اوباما راهی امريکا خواهد شد و از سوی ديگر چند روز قبل نيز يک بار ديگر طی مصاحبه يی برای ميانجيگری ميان تهران و واشنگتن اعلام آمادگی کرده بود.

در همين ارتباط روزنامه نيويورک تايمز نيز در آستانه سفر اردوغان خبری منتشر کرد مبنی بر اينکه نخست وزير ترکيه برای ميانجيگری بين ايران و امريکا آماده است.

ايران پيشنهاد اردوغان را به صورت علنی رد نکرده و کارشناسان شانس اردوغان را با توجه به نقش و جايگاه اين کشور در سياست خارجی امريکا و عضويت آن در ناتو و افزايش نفوذ سياسی ترکيه در منطقه برای تاثيرگذاری در مشکل روابط تهران-واشنگتن قابل توجه می دانند. با اين حال يک منبع مطلع در سفارت ترکيه در گفت وگو با ايلنا نسبت به ميانجيگری ترکيه ميان ايران و امريکا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت؛ ما از اين مساله اطلاع نداريم و آقای اردوغان خودشان بايد پاسخ دهند. وی افزود؛ برنامه کاری نخست وزير ترکيه در ايران به قدری زياد است که حتی يک ساعت زمان استراحت در روز ندارند و بسياری از ديدارهای ايشان در زمان استراحت وی تدارک ديده شده است.

به هر ترتيب رجب طيب اردوغان روز گذشته در گفت وگو با روزنامه گاردين چاپ انگليس برخورد کشورهای غربی با برنامه هسته يی ايران را غيرمنصفانه توصيف کرد. به گزارش بی بی سی وی همچنين اتهام تلاش ايران برای دستيابی به اسلحه اتمی را مردود دانسته و حمله نظامی به اين کشور را ابلهانه توصيف کرده است. رجب طيب اردوغان در اين مصاحبه گفته است اين ادعا که دولت ايران درصدد ساخت اسلحه اتمی در پوشش برنامه های صلح آميز هسته يی است تنها بر «شايعه سازی» مبتنی است. نخست وزير ترکيه که رهبری حزب اسلامگرای عدالت و توسعه را نيز برعهده دارد، در اين مصاحبه تلويحاً کشورهايی را که به دليل برنامه های هسته يی ايران اين کشور را تحت فشار قرار داده اند به دورويی متهم کرده است. اردوغان گفت اين کشورها دارای اسلحه اتمی هستند و افزود؛ «نگرشی براساس سبک خاصی وجود دارد که چندان منصفانه نيست زيرا اين کشورها خودشان دارای زيرساخت های قوی اتمی هستند و اين واقعيت را انکار هم نمی کنند.» نخست وزير ترکيه مشخصاً از اعضای دائم شورای امنيت- امريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه- نام برد و گفت اين کشورها «همگی دارای زرادخانه های اتمی هستند و همين طور کشورهای ديگری هم هستند که عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی نيستند اما اسلحه اتمی دارند.»

نخست وزير ترکيه سپس گفت اظهارات دولت ايران در مورد صلح آميز بودن برنامه های اتمی اين کشور را می پذيرد و افزود خود او بيشتر در مورد تهديداتی، به خصوص از سوی اسرائيل، در مورد «نابود» کردن ايران احساس نگرانی می کند. اردوغان همچنين واکنش به حوادث پس از انتخابات ايران را به عنوان دخالت در امور ايران ذکر کرد.

همچنين به گزارش ايلنا نخست وزير ترکيه با تاکيد بر روابط دوستانه تهران و آنکارا گفت روابط دو طرف در سطح بالا است و هيچ مشکلی بين آنها وجود ندارد.وی افزود؛ ترکيه برای تبديل شدن به پلی ميان جهان اسلام و اروپا تلاش می کند.همچنين به گزارش مهر «رجب طيب اردوغان» در مصاحبه با روزنامه گاردين افزود؛ ايران دوست ترکيه است و ترکيه تاکنون روابط بسيار خوبی با ايران داشته و هيچ مشکلی با يکديگر نداشته ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016