چهارشنبه 13 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام اوباما در ۱۳ آبان: دولت ايران بايد انتخاب کند، راديو فردا

رئيس جمهور ايالات متحده سه‌شنبه شب در پيامی به مناسبت سی‌امين سالگرد اشغال سفارت آمريکا در تهران گفت که وقت آن است که دولت ايران درهای خود را به روی فرصتی بزرگ‌تر باز کند.

پيام باراک اوباما در زمانی صادر شده است که از يک سو جمهوری اسلامی هنوز پاسخ قطعی به پيش‌نويس توافق‌نامه وين نداده است، و از سوی ديگر در داخل ايران حاميان جنبش سبز وعده داده‌اند که با شرکت گسترده در راه‌پيمايی روز ۱۳ آبان بار ديگر به نتيجه انتخابات رياست جمهوری اعتراض کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باراک اوباما در پيام خود خطاب به دولت جمهوری اسلامی گفت: «ايران بايد انتخاب کند؛ سی سال است که شنيده‌ايم دولت ايران مخالف چيست؛ حال پرسش اين است که اين دولت در پی چه آينده‌ای است.»

آقای اوباما گفت: «وقت آن است که دولت ايران تصميم بگيرد می‌خواهد در گذشته بماند يا آن که دست به انتخابی بزند که درهای فرصتی بزرگ‌تر، رفاه بيشتر و عدالت برای مردم ايران را به رويش باز کند.»

اين پيام رئيس جمهور ايالات متحده احتمالا پاسخی است به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی که روز سه‌شنبه در مراسمی به مناسبت روز ۱۳ آبان آمريکا را به تهديد و توطئه «بر ضد ملت ايران و نظام اسلامی» متهم و اشاره کرد که «نيت آنها عوض نشده است.»

آيت‌الله علی خامنه‌ای با اشاره غيرمستقيم به پيشنهاد مذاکره با جمهوری اسلامی گفت: «هرگاه آمريکايی‌ها لبخند ظاهری زده اند، پس از دقت و بررسی مشخص شده که خنجری نيز پشت خود پنهان کرده‌اند و نيت آنها عوض نشده است.»

باراک اوباما در ادامه پيام خود به مناسبت گروگان‌گيری ۵۲ کارمند سفارت آمريکا در تهران که ۴۴۴ روز به طول انجاميد و باعث قطع رابطه ايران و آمريکا شد خطاب به مردم ايران گفت: «مردم آمريکا برای مردم ايران و تاريخ غنی‌شان احترامی فراوان قائل‌اند. دنيا هم‌چنان شاهد فريادهای رسای آنها برای عدالت و جست‌وجوی شجاعانه‌ آنها برای حقوق انسانی و همگانی‌شان است.»

رئيس جمهور ايالات متحده از ابتدای ورود به کاخ سفيد بارها اعلام کرده است که کشورش حاضر است بدون قيد و شرط با جمهوری اسلامی به مذاکره بنشيند، اما خبرگزاری‌های خارجی روز سه‌شنبه گفتند که گفته‌های آيت‌الله علی خامنه‌ای به مناسبت ۱۳ آبان باز هم از احتمال پاسخ مثبت ايران به پيش‌نويس توافق‌نامه وين می‌کاهد و ميخی ديگر است بر تابوت کنار آمدن جمهوری اسلامی با آمريکا و متحدان اروپايی‌اش.

در همين حال نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی خواهان مذاکرات بيشتر درباره پيش‌نويس وين و همين طور ضمانت برای دريافت سوخت رآکتور تهران است.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز دوشنبه در واکنش به پاسخ ايران گفت که تهران بايد به طور کامل با پيشنهاد هسته‌ای جديد موافقت کند و تصريح کرد که «اين پيشنهاد هيچ تغييری نخواهد داشت.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016