یکشنبه 17 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصاحبه گروه انقلاب سبز با محسن مخملباف در باره تهديد حاميان خارج از کشور 'جنبش سبز' از سوی نظاميان حامی دولت

انقلاب سبز: آقای مخملباف سپاه نام گروهی از جمله شما و آقای سازگارا را به عنوان سران خارج از کشور جنبش سبز اعلام کرده و تهديد کرده است.آيا فکر می کنيد اين تهديد عملی شود؟
محسن مخملباف:
حتی قبل از اين تهديد ۲ سال پيش در افغانستان، سپاه پاسداران، نارنجکی جنگی را جلوی دوربين فيلم برداری ما پرتاب کرد که يک کشته و ۲۱ زخمی داديم. منتهی در آن موقع حکومت ايران می خواست انفجار را به گردن نا امنی در افغانستان بيندازد اما حالا شفاف تر عمل می کند.و از قبل می گويد اين منم.

انقلاب سبز: از کجا معلوم شد که انفجار سر صحنه فيلم برداری شما در افغانستان کار سپاه پاسداران بوده است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مخملباف: مردمی که سر صحنه حضور داشتند پرتاب کننده نارنجک را شناسايی کردند. يک سال بعد هم يک گروه ترکيبی از ايران و القاعده دستگير شدند که مسئوليت ۱۳ عمليات از جمله انفجار سر صحنه ما را به عهده گرفتند.

انقلاب سبز: آيا اين تهديد منجر به فرو کش کردن حرکت های خارج از کشور نخواهد شد؟
مخملباف:
مگر کشتار ، زندان ، شکنجه ، آتش جنبش سبز را در داخل فرو نشاند که در خارج فرو بنشاند؟خشم مردم ايران چه در داخل و چه در خارج واکنش به ۳۰ سال استبداد است.اين خشم اگر نتواند اصلاح کند ويران می کند. چه من و امثال من زنده باشيم و چه نباشيم. بعد هم خون ما از ندا رنگين تر نيست.ما نمی ترسيم.شهادت رسيدن به قله و اوج يک عمر مبارزه است.من در ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شدم.اما چون ۱۷ ساله بودم و حکومت شاه منصف تر از حکومت خامنه ای بود من را به پنج سال زندان محکوم کرد.من در آن وقت عاشق شهادت بودم. و از اين که ۱۷ سالگی مرا از شهادت دور می کرد می گريستم. شاهد من هادی خامنه ای برادر خامنه ای است. حالا هم بعد از شهادت ندا خيلی از ماها ۱۷ سالگی و آن شور و شرر هايمان گل کرده است.
مرگ اگر مرگ است گو نزد من آی
تا در آغوشت بگيرم تنگ تنگ
...و يا
حسرت نبرم به خواب آن مرداب
کارام درون دشت شب خفته است
دريايم و نيست باکم از طوفان
دريا همه عمر خوابش آشفته است.

انقلاب سبز: بحث هزينه و فايده است.آن ها هنوز از خسارتی که در کشتار اوليه جنبش کرده اند کمر راست نکرده اند. چنانچه دست به ترور بزنند بيش از اين مشروعيت بين المللی شان را از دست می دهند و دنيا را بر عليه خودشان تحريک خواهند کرد.پس از انقلاب بيش از صد ترور در خارج از کشور داشته ايم.اما از يک جايی ايران تعهد داد و دست از اين رفتار برداشت.ايا ممکن است در اثر ضعف دوباره ترورها را شروع کند؟
مخملباف:
گيريم که يکی از ما را بکشند. کار او را يک سبز ديگر انجام می دهد.مگر بقيه را که کشتند حالا جنبش سبز نداريم؟آن ها طی ماه های گذشته آقای خاتمی و کروبی و موسوی را تحت فشار گذاشته اند که خارج از کشور را نفی کنند. حتی هفته پيش محمد رضا بهشتی را ۳ ساعت در بازجويی تحت فشار گذاشته بودند که عليه سبزهای خارج از کشور حرف بزند.و همانطور که در اطلاعيه سپاه می بينيد از اين که چرا رهبران سبز در داخل عليه سبز ها در خارج از کشور حرف نمی زنند، ناليده اند.تصور آنها اين است که چون خودشان خودی و غير خودی دارند، جنبش سبز هم داخلی و خارجی دارد.
اول می گفتند مردم تحريک شده رهبران سبز در داخلند. و حالا می گويند مردم تحريک شده گروهی سبز در خارجند.و مدام فراموش می کنند که مردم ديگر آن ها را دوست ندارند (بحران محبوبيت) خامنه ای دارد دق می کند که همه کشور و سپاه و نفت و تهديد و تطميع را در دست دارد اما همه منتظری را دوست دارند.همه موسوی و خاتمی و کروبی را دوست دارند.همه سبزها هم ديگر را دوست دارند. پس حالا که پروژه ايجاد دشمنی و نفرت پراکنی بين سبزها موفق نشده، دوباره رفته اند بر سر ترساندن و تهديد کردن. دوران ترس مردم ما تما م شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016