چهارشنبه 20 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه دفتر تحکيم وحدت به مناسبت روز آزادی بيان (روز صدور حکم اعدام برای هاشم آقاجری)

دومين گرامی داشت روز آزادی بيان

آه اگر آزادی سرودی می خواند
کوچک
کوچکتر حتی از گلوگاه يک پرنده


امسال ۱۸ آبان، که مصادف با صدور حکم ننگين اعدام برای دکتر هاشم آقاجری است و نام روز آزادی بيان بر آن نهاده شده است، در حالی فرا می رسد که ديگر صحبت از اعدام يک فرد و اعتراض به آن نيست بلکه اين بار ملتی در اعتراض به فجايعی که در چند ماه گذشته روی داده است به اعتراض برخواسته اند و با تمام کشتارها، تهديدها و در بند کشيدن ها هنوز از پای ننشسته اند. امسال در حالی به روز آزادی بيان می رسيم که ديگر تقدير از يک نفر يا يک گروه و جمعيت به واسطه تلاش در راه آزادی بيان منعکس کننده تمام واقعيت نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به راستی در حالی که حداقل چهار هزار نفر به خاطر اعتراض به نتايج انتخابات به زندان می افتند چه کسی می تواند سمبل تلاش در راه آزادی باشد؟! با اين وجود به رسم سال گذشته و پس از بررسی های فراوان و واکاوی حوادث يک سال گذشته دفتر تحکيم وحدت اعلام می دارد که نظر به حوادث و وقايع يک سال گذشته به خصوص حوادث پس از انتخابات و تلاش های فراگير گروه های مختلف در راه نهادينه سازی آزادی بيان به رسم احترام به تلاش های مردان و زنان اين مرز و بوم به يادی از کنش گران و تلاش گران راه آزادی در بخش های مختلف اکتفا می نماييم:

ضمن تقدير از اساتيدی که در طول يک سال گذشته به حمايت از آزادی بيان پرداخته اند بر خود لازم می دانيم از تلاش ها و زحمات ده ها نفر از اساتيد محترمی که به واسطه تلاش های آزادی خواهانه خود پس از انتخابات بازداشت شدند تشکر کنيم. در اين ميان از دکتر محسن ميردامادی، عبدالله رمضان زاده و داوود سليمانی، اساتيد محترم دانشگاه تهران، که همچنان در زندان به سر می برند ياد می کنيم.

در بخش نويسندگان و هنرمندان ضمن تقدير از کليه نويسندگان و هنرمندانی که در راه آزادی بيان و بسط فرهنگ و هنر منتقدانه تلاش می نمايند، وظيفه خود می دانيم از تلاش ها و زحمات تمام هنرمندان و نويسندگانی که در ماههای اخير به رغم هجمه های ناجوانمردانه حاضر به سکوت در برابر فجايع اخير نشدند به ويژه استاد شجريان، سرکار خانم معتمد آريا و آقای جعفر پناهی تشکر نماييم.

در بخش فعالين عرصه اطلاع رسانی ضمن تشکر از کليه روزنامه نگاران و وبلاگ نويسانی که برای بسط آزادی بيان و دفاع از حقوق شهروندی تلاش می نمايند و با يادی از ده ها نشريه، هفته نامه و ماهنامه که به دليل فعاليت های آزاديخواهانه شان توقيف شده اند وظيفه خود می دانيم يادی کنيم از بيش از ۱۰۰ روزنامه نگاری که در ماه های اخير دستگير شده اند و تعداد زيادی از آن ها از جمله دکتر احمد زيدآبادی، بهمن احمدی امويی، سعيد ليلاز که همچنان پس از چندين ماه در زندان به سر می برند.

با يادی از فعالين نهادهای حقوق بشری بر خود لازم می دانيم از تلاش های کليه وکلای مدافع فعالين سياسی و مدنی آقايان دکتر شريف، دکتر مولايی، دکتر نيکبخت، دکتر پوربابايی و به ويژه آقايان دکتر دادخواه و دکتر سلطانی و همچنين آقای عمادالدين باقی و ساير عزيزانی که به واسطه دفاع از قربانيان نقض حقوق بشر و آزادی بيان متحمل سختی های بی شماری شده اند، قدردانی نماييم.

در بخش دانشجويی وظيفه خود می دانيم يادی نماييم از تلاش های هزاران دانشجو که در دانشگاه های مختلف کشور به جرم ابراز عقيده و دفاع از آزادی های آکادميک، دموکراسی و حقوق بشر با بازداشت و انواع محروميت های تحصيلی و رفاهی رو به رو شده اند و همچنين يادی نماييم از دانشجويان در بند مجيد دری، ضياء نبوی، پيمان عارف و... . همچنين بر خود واجب می دانيم ياد شهدای دانشجو که در حوادث پس از انتخابات در کنار ديگر هموطنانمان آزاديخواه مان مظلومانه به تير کين بدخواهان گرفتار آمده اند گرامی بداريم.

در ميان فعالين سياسی و مدنی ضمن تقدير از کليه کسانی که در سال های اخير با سخنرانی ها، مقالات و اعلام مواضع خود حامی آزادی بيان بوده اند وظيفه خود می دانيم يادی نماييم از اعضای نهضت آزادی، سازمان مجاهدين انقلاب، کارگزاران سازندگی، مجمع روحانيون مبارز و... به ويژه بيش از ۳۰ عضو جبهه مشارکت و ۵ عضو سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار دفتر تحکيم وحدت) که تعدادی از آن ها، از جمله آقايان احمد زيدآبادی، محسن صفايی فراهانی، مصطفی تاج زاده، عبدالله مومنی و... مدتهاست در زندان به سر می برند.

در ميان فعالين جنبش های مدنی وظيفه خود می دانيم يادی نماييم از فعايت های خيل کثيری از فعالين جنبش زنان، معلمان (آقای جعفر ابراهيمی)، کارگران و اقوام (آقای سعيد متين پور) که در در طول يک سال اخير بسياری از آن ها به زندان افتادند وهمچنان از تلاش های خود فرو گذار نکرده اند.

در نهايت با عنايت به مواضع روشنگرانه و شجاعانه آيات عظام منتظری، صانعی و بيات و همچنين آقای مهدی کروبی و مهندس ميرحسين موسوی که در حوادث پس از انتخابات به حق سکوت ننمودند و همه سختی ها را به جان خريدند بايستی تقدير و تشکر ويژه ای از هزاران زن و مرد اين مرز و بوم که در اعتراض به فجايعی که در چند ما گذشته روی داده است به اعتراض برخواسته اند و با وجود تمامی تهديدها، بازداشت ها و داغ و درفش ها هنوز از پای ننشسته اند، بنماييم. انسان های بی نام و نشانی که اگر دستگير، محاکمه و شهيد شوند کمتر نامی از آن ها به گوش می رسد و آن هنگام که به زندان می افتند خانوادهايشان نگران و بی سر پناه و بدون حامی می مانند. اما با اين وجود دليرانه بارها به ميدان آمده اند و در راه بسط آزادی بيان کوشيده اند.


اتحاديه انجمن های اسلامی
دانشجويان دانشگاه های سراسر کشور
دفتر تحکيم وحدت

۱۸ آبان ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016