دوشنبه 25 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما در چين آزادی بيان را حقی جهان شمول خواند، دويچه وله

باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا، شامگاه يکشنبه (۱۵ نوامبر)، برای نخستين ديدار خود از چين وارد شانگهای شد. وی پس از ديداری يکروزه از اين کلان‌شهر اقتصادی چين، رهسپار پکن می‌شود.

هواپيمای رييس‌جمهوری آمريکا، شامگاه يکشنبه در زير بارانی سيل‌آسا در فرودگاه شانگهای بر زمين نشست. اوباما در ديدار روز دوشنبه‌ی خود با شهردار شانگهای تاکيد کرد که آمريکا و چين هر دو از پيشرفت مناسبات دوجانبه سود برده‌اند. وی اين مناسبات را ستود و گفت که مشکلات جهانی کمی وجود دارند که بتوان آن‌ها را بدون همکاری واشنگتن و پکن حل کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهوری آمريکا، يکی از مشکلات بزرگ را مقابله با تغييرات جوی خواند و گفت در آستانه‌ی برگزاری کنفرانس کپنهاگ در ماه دسامبر، همه به دقت مراقب‌اند که آمريکا و چين چه رفتاری در پيش خواهند گرفت. به گفته‌ی اوباما، هر دو کشور در اين زمينه مسئوليت رهبری برعهده دارند.

گفت‌وگو با دانشجويان چينی

اوباما روز دوشنبه در سخنرانی کوتاهی در برابر دانشجويان شانگهای گفت که حق آزادی بيان، حقی جهانشمول است. وی همچنين آزادی مذهب، دستيابی به اطلاعات و مشارکت سياسی را حق همه‌ی انسان‌ها خواند.

رييس‌جمهوری آمريکا همزمان تضمين کرد که ايالات متحده‌ی آمريکا قصد ندارد نظام و ارزش‌های خود را به ملت‌های ديگر تحميل کند، ولی اصولی که آمريکا طرفدار آن‌هاست، تنها محدود به اين کشور نيستند.

اوباما خاطر نشان ساخت که در ايالات متحده‌ی آمريکا نيز پيکاری سخت و دراز مدت جريان يافت تا حقوق بنيادين مصرح در قانون اساسی متحقق شوند، ولی اين امر تغييری در اين واقعيت نمی‌دهد که اين حقوق برای همه‌ی انسان‌ها در سراسر گيتی اعتبار دارند.

اوباما افزود که حقوق جهانشمول می‌بايست برای اقليت‌های قومی و مذهبی هم معتبر باشند، چه در ايالات متحده‌ی آمريکا، چه در چين و چه در هر کشور ديگر.

به گفته‌ی رييس‌جمهوری آمريکا، سرنوشت مقدر آمريکا و چين نيست که مخالف يکديگر باشند و مناسبات خوب ميان اين دو کشور می‌تواند به جهانی بهتر و صلح‌آميزتر منجر گردد. اوباما در پايان سخنرانی خود، با جمعی برگزيده از دانشجويان چينی گفت‌وگو کرد.

ديدار با رهبران چين در پکن

اوباما پس از ديدار يک روزه‌ی خود از شانگهای، جهت ديداری دو روزه و گفت‌وگو با رهبران چين، رهسپار پکن، پايتخت اين کشور می‌شود. وی در آنجا مورد استقبال هو جين‌تائو رييس‌جمهوری چين قرار خواهد گرفت.

موضوعات محوری گفت‌وگوی اوباما با رهبران چين، مسائل اقتصادی ميان دو کشور، مقابله با تغيرات جوی و نيز برنامه‌ی اتمی ايران و کره‌ی شمالی خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016