شنبه 30 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: ‌به ايران نشان خواهيم داد كه جدی هستيم!، آفتاب یزد

رئيس جمهور آمريكا به ايران در مورد پيامدهاي پاسخ منفي اين كشور به پيش‌نويس توافق‌نامه وين هشدار داد. [به گزارش خبرگزاري رويترز]، باراك اوباما در كنفرانس خبري مشترك با رئيس جمهور كره جنوبي در سئول، اظهار داشت: ايران چند هفته وقت داشته تا به پيش‌نويس پاسخ دهد ولي هيچ نشانه‌اي از پاسخ مثبت ايران در اين خصوص ديده نمي‌شود؛ در نتيجه، ما گفتگوهاي خود با شركاي بين‌المللي‌مان را در مورد عواقبي كه در انتظار ايران است آغاز كرده‌ايم. وي از احتمال آماده شدن مجموعه‌اي از گام‌ها در چند هفته آينده عليه ايران خبر داد و گفت:‌به ايران نشان خواهيم داد كه جدي هستيم. گفتني است، اوباما در هفته گذشته و پس از ديدار با همتاي روس خود در سنگاپور گفته بود: فرصت ايران براي پاسخ به پيش‌نويس توافق‌نامه وين رو به پايان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران هنوز پاسخ رسمي وكتبي به پيشنهاد آژانس نداده است

مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، اعلام كرد كه وي همچنان به موافقت ايران با پيش‌نويس توافق‌نامه وين اميدوار است.به گزارش خبرگزاري رويترز، محمد البرادعي كه به آلمان سفر كرده تصريح كرد: ايران تاكنون پاسخ رسمي و كتبي به پيش‌نويس توافق‌نامه وين نداده است. البرادعي گفت: ايران تنها به صورت شفاهي به آژانس گفته كه مي‌خواهد اورانيوم غني شده خود را تا زمان دريافت سوخت رآكتور تهران نگه دارد. وي افزود: اين موضع ايران نشان‌دهنده بي‌اعتمادي عميق اين كشور به جامعه بين المللي است. البرادعي پيش‌نويس توافق‌نامه وين را فرصتي منحصر به فرد براي ايجاد فضاي اعتمادساز در مورد برنامه هسته‌اي ايران و حركت از رويارويي و تحريم، به سمت همكاري و تعامل خواند و افزود: اميدوارم ايران هرچه زودتر به اين توافق نامه پاسخ مثبت بدهد. وي گفت: من معتقدم كه توپ در زمين ايران است و اميدوارم كه ايران اين فرصت را از دست ندهد. البرادعي اظهار داشت: درصورت اجرايي شدن توافق‌نامه وين،‌ زمينه مناسب براي مذاكرات ايران و آمريكا درخصوص مسائل گوناگون فراهم خواهد شد. بر اساس پيش نويس توافق نامه وين،‌ ايران بخش قابل توجهي از اورانيوم غني شده 5/3 درصد خود را به روسيه خواهد فرستاد. اين اورانيوم در روسيه به سطح غناي 75/19 درصد رسيده و براي تبديل به ميله‌هاي سوختي به فرانسه خواهد رفت، سپس اين ميله‌ها به ايران ارسال خواهد شد. در همين حال ، سرگئي لا‌وروف وزير خارجه روسيه هم گفت: ايران هنوز پاسخ رسمي به پيشنهاد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نداده است. وي افزود: ما منتظر پاسخ رسمي ايران به اين پيشنهاد هستيم.

تاكيد مجدد متكي بر مبادله همزمان سوخت هسته‌اي در ايران

وزير امور خارجه كشورمان، بار ديگر تاكيد كرد كه ايران براي گفت‌وگو درباره معاوضه اورانيوم در داخل ايران، به صورت همزمان، آمادگي دارد. به گزارش ايسنا، منوچهر متكي پيش از ترك مانيل در نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشي درباره موضوع <غني‌سازي اورانيوم ايران> گفت: ما چگونگي پيشنهاد آژانس و طرف‌هاي ديگر را در بحث مبادله سوخت مطرح كرديم كه از جمله چارچوب‌ها براي چنين پيشنهادي، معاوضه آن در داخل ايران به صورت همزمان است. اگر آن‌ها بر اين پيشنهاد تاكيد داشته باشند، مي‌توانند در اين قالب، با ما مذاكرات را شروع كنند. وي گفت كه جزئيات اين پيشنهاد را با البرادعي در ميان گذاشته‌ايم. وزير امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه <چرا سوخت را از ايران بيرون نمي‌بريــــــد؟> گفت:

مي‌تـــــــوان اين ســــــوال را از ســـــوي ديگـــــــري هم مطرح كرد، به اين شكل كه <چرا غربي‌ها اصرار دارند سوخت 5/3‌‌درصد را ببرند؟> ما سوخت 5/3‌ درصد آماده داريم، آن‌ها هم سوخت 20‌ درصد آماده دارند، شما چه اشكالي در مبادله همزمان اين سوخت مي‌بينيد؟ او گفت: در مطالب ما، منطق قابل دفاعي وجود دارد. متكي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره <احتمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران > گفت: خيلي اين مسائل را جدي نگيريد. ادبيات تحريم، ادبيات دهه 60‌ و 70‌ ميلادي است. سال‌ هاست آمريكايي ها و غربي‌ها اين تجربه را انجام داده‌اند و فكر مي‌كنم، آن‌قدر عاقل باشند كه تجربه‌هاي شكست‌خورده را دوباره تـجـربه نكنند؛ البته اين موضوع به خودشان مربوط است. در همين حال ، در واكنش به تاكيد متكي مبني بر مبادله سوخت در ايران ، هيلا‌ري كلينتون گفت كه سخنان منوچهر متكي را " كلام نهايي تهران" محسوب نمي‌كند! وزير امور خارجه آمريكا در پاسخ به اين كه <در صورتي كه ايران همچنان به پيروي نكردن از درخواست‌هاي جامعه بين‌المللي براي نظارت بر برنامه‌اش ادامه دهد با چه عواقبي روبه‌رو خواهد شد؟> گفت: ما فعلا گفت‌وگوهاي عميق درباره‌ اين مسئله را به تعويق انداخته‌ايم. قصد داريم منتظر بمانيم و ببينيم پاسخ آن‌ها در زمينه‌ رآكتور تحقيقاتي تهران چه خواهد بود و بسته به اين پاسخ، به مرحله‌ بعدي انتخاب ها و مشورت‌ها خواهيم رفت.

قصد نداريم بيش از اين مسائل فني را با ايران بررسي كنيم

سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه اعلام كرد كه پاريس قصد ندارد بيش از اين، مسائل فني تامين اورانيوم غني شده را با تهران بررسي كند. به گزارش ايسنا به نقل از نووستي، برنارد والرو روز پنجشنبه در كنفرانس مطبوعاتي در پاريس گفت: ايران از پذيرش طرح پيشنهادي محمد البرادعي درباره تحويل سوخت براي رآكتور تحقيقاتي تهران امتناع كرده است. والرو در ادامه اظهارات خود، تاكيد كرد كه فرانسه پيامدهاي اين مسئله را با گروه 1+5 بررسي مي كند. وي افزود: اگر گفت‌وگو قرار است ادامه پيدا كند، بحث مسائل فني در ميان نخواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016