دوشنبه 2 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيست دانشجوی معترض به صفار هرندی احضار شدند، جوان فردا

خبرهای رسيده از دانشگاه گيلان حاکی است که حدود ۲۰ نفر از دانشجويان معترض به سخنرانی ۱۷ آبان صفارهرندی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شده اند. اين در حالی است که همزمان، کميته انضباطی دانشگاه گيلان مشغول تشکيل پرونده برای دانشجويانی است که در راهپيمايی روز ۱۳ آبان بازداشت شده اند.

خبرهای رسيده از دانشگاه گيلان حاکی است که حدود ۲۰ نفر از دانشجويان معترض به سخنرانی ۱۷ آبان صفارهرندی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شده اند. اين در حالی است که همزمان، کميته انضباطی دانشگاه گيلان مشغول تشکيل پرونده برای دانشجويانی است که در راهپيمايی روز ۱۳ آبان بازداشت شده اند.

حضور اخير محمدحسين صفارهرندی در دانشگاه گيلان و اعتراض دانشجويان به وی، از جمله اخباری بود در سطح رسانه های اينترنتی بازتاب وسيعی داشت. ميزان اعتراضات دانشجويان به صفار به حدی بود که او به جای سخنرانی مشغول پاسخ گويی به اعتراضات دانشجويان شد و بعد از آن هم سخنرانی وی نيمه تمام ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين اعتراضات در دانشگاه گيلان البته بی سابقه نبود و حدود يک ماه پيش از حضور صفارهرندی در همين دانشگاه گيلان، دانشجويان در اعتراض به سخنرانی نظام الدين موسوی، سردبيرروزنامه جوان (نزديک به اداره سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به وی يک جلد قانون اساسی هديه داده بودند. گزارش اين واقعه را می توانيد در اين جا ببينيد.

گرچه هنوز احکام صادره برای دانشجويان معترض به صفار هرندی به طور رسمی اعلام نشده است، اما يکی از مسوولان دانشگاه خطاب به يکی از معترضان گفته است:" بلايی به سرتان می آوريم که ديگر کسی هوس اعتراض نکند."

همزمان، جامعه اسلامی دانشجويان دانشگاه گيلان – يکی از تشکل های حامی محمود احمدی نژاد و بانی مراسم سخنرانی صفار هرندی در دانشگاه گيلان - با صدور بيانيه شديداللحنی، از مسوولان دانشگاه خواسته است تا با معترضان برخورد کند. در بخشی از بيانيه تشکل فوق خطاب به دانشجويان منتقد آمده است:" ما هم از عملکرد و افراط گری مسئولين دانشگاه معترضيم که از سر خير خواهی به شماها مهلت بيش از حد دادند تا اصلاح گرديد که نه تنها اصلاح نشديد بلکه ديگران را هم با خود به اين ورطه کشانده و غرق ساختيد، ديگر مهلت شما پايان يافته و زمان فرو پاشيتان فرا رسيده... ما اين قول را به دانشجويان که حقوقشان ضايع شده می دهيم که همه ی اين افراد خاطی و بر هم زننده ی نظم، شناسايی شده و به دست قانون سپرده خواهند شد تا ديگر شاهد چنين بی حرمتی به فضای مقدس دانشگاه و دانشجو نباشيم."

به عقيده فعالان دانشجويی، لحن تهديد آميز اين بيانيه حکايت از در پيش بودن برخوردهای بيشتر با دانشجويان معترض به سخنرانی صفار هرندی دارد. نگرانی اصلی دانشجويان از اين است که برخوردها، از خارج از دانشگاه مديريت شده و صدور احکام نيز از سوی برخی نهادهای امنيتی خارج از دانشگاه صورت گيرد. اين دانشجويان برای اثبات سخنان خود، به نحوه بازجويی از دانشجويان در ابتدای سال اشاره می کنند که توسط يکی از نهادهای امنيتی در کلاس های درس انجام گرفته بود.

همزمان با اين تحولات، گفته می شود مسوولان دانشگاه از انتشار يکی از نشريات دانشجويی دانشگاه گيلان به نام "زيته" جلوگيری کرده اند. نشريه "زيته"، نشريه ای فرهنگی است که عموما مطالبی درباره فرهنگ گيلان منتشر می کند، اما در آخرين شماره خود گزارشی از اعتراضات دانشجويان به سخنرانی صفارهرندی و همچنين اخباری درباره بازداشت "سيدکوهزاد اسماعيلی" مسوول شعبه گيلان سازمان ادوار – که در بامداد ۱۳ آبان بازداشت شد و سپس برای اجرای حکم ۴ ماه حبس به زندان مرکزی شهر رشت انتقال يافت – به چاپ رسانده بود.

گرچه کنترل مطالب نشريات پيش از چاپ ممنوع است، اما مسوولان دانشگاه گيلان در ترم جديد تحصيلی، مطالب معدود نشريات منتقد باقی مانده را قبل از انتشار و به بهانه شرايط ويژه بر کشور کنترل می کنند.

مسوولان دانشگاه گيلان همزمان، اجازه برگزاری هيچ گونه مراسمی را به انجمن اسلامی اين دانشگاه به بهانه "پيشگيری از بروز هرج و مرج" نمی دهند. ميزان اين کنترل به حدی است که حتی از حضور قطب الدين صادقی، از کارگردانان به نام تئاتر کشور، در دانشگاه گيلان، به بهانه مصاحبه با راديوفردا جلوگيری شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016