چهارشنبه 4 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: افتخار می‌کنيم که از آزادی و انتخابات آزاد دفاع می‌کنيم، ايلنا

- حرمت سپاه و بسيج اين است که در کنار مردم باشند
- اگر از اوضاع گله‌ای باشد ما معتقديم بيان آن جرم نيست
- بايد بگذاريم نظام مسير درست خود را طی کند
- راه حل مشکل اين نيست که با اعتراض، با خشونت برخورد شود


ايلنا: رييس دولت اصلاحات با تاکيد بر اين‌که سپاه و بسيج از متن انقلاب برآمده است، يادآور شد: سپاه پاسدارانی که آن همه افتخارات در کنار ارتش ما آفريد و بسيجی که با دست های تهی خودش توانست در مقابل نيروهای عظيم بايستد و نگذارد عزت مملکت از بين برود؛حرمتش اين است که در کنار مردم باشند.
به گزارش ايلنا، سيدمحمد خاتمی در ديدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی، تقارن اين ديدار با روزهای اول ماه مبارک ذيحجه را به فال نيک گرفت و با بيان اين‌که ذيحجه ماه بسيار بزرگی است که مراسم بزرگ حج ـ حجی که محور و مدارش کعبه است ـ صورت می‌گيرد، افزود:جالب اين است که مهمترين و شاخص‌ترين خانه خدا، کعبه و مسجد الحرام است اما خداوند ‌آن ‌را اولين خانه‌ای می‌داند که برای مردم (و نه فقط برای مومنان) برقرار شده است و در تاريخ منشا برکات بوده و هست و يک نوع اتصالی ميان آسمان و زمين و نزول برکات الهی بر جامعه بشری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس بنياد باران ادامه داد:همين امر نشان دهنده اين است که مردم در بينش الهی چقدر جايگاه والايی دارند؛ حج و اعمالی که انجام می‌شود، مشروط به خلع همه امتيازات اعتباری که در جامعه وجود دارد، برهنه شدن انسان از همه تعلقات و اعتبارات، فقط بنده خدا بودن و به خدا توجه کردن در اين مراسم تجلی پيدا می‌کند و نشان دهنده بينش انسان شناسی اسلام و اديان توحيدی و الهی است و نيز کرامتی که انسان دارد.
وی با تاکيد بر اين‌که اين از افتخارات اديان توحيدی و به خصوص دين اسلام است که برای انسان کرامت قائل است، تصريح کرد:به همين جهت در بينش اسلامی ـ لااقل آن بينشی که در انقلاب اسلامی بود و ما به آن اعتقاد داشته و داريم ـ اين است که انسان شايسته حاکم بودن بر سرنوشت خود است و به همين دليل در اصل ۵۶ قانون اساسی به صراحت مساله حاکميت انسان بر سرنوشت خودش آمده است.
وی يادآور شد: بارها گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که يکی از طلايی‌ترين اصول قانون اساسی همان اصل ۵۶ است که حاکميت انسان بر سرنوشت خود را به رسميت می شناسد و لوازم آن که آزادی انسان و زمينه‌سازی برای رشد همه جانبه انسان، تامين عدالت اجتماعی در جامعه است، نه تنها به عنوان حق طبيعی، بلکه علاوه بر آن به عنوان حق الهی شناخته شده است.
رييس دولت اصلاحات ادامه داد: هر کار و روشی که مانع حاکميت انسان بر سرنوشت خود بشود و اين حاکميت لطمه‌ای ببيند و يا از سوی گروه‌ها يا افرادی غصب شود، مغاير با بينش ما و انقلاب اسلامی است و اين‌گونه رفتار و عمل يک روش انحرافی و خلاف مشيت الهی و بينشی است که اسلام و اديان الهی درباره انسان دارند.
وی با بيان اين‌که تجلی اصل حاکميت در عرصه اجتماعی، اين است که حاکميت از آن مردم اند، گفت: مردم حکومت‌شان را تعيين می‌کنند؛ حکومت‌ها برآمده از اراده مردم‌اند و در مقابل مردم مسئوولند؛ اين امرنيز لوازمی دارد، از جمله انتخابات، انتخاباتی آزاد، زمينه سازی برای انتخاباتی که واقعا رای مردم در آن تجلی پيدا کند و هر کاری برخلاف اين مسير، خلاف بينش اسلامی است.
وی حج را مظهر و تجلی گاه انسان آزاد و بريده از تعلقات تعريف کرد و ادامه داد: چنين انسانی در مقابل هيچ کس و هيچ چيز جز خداوند قادر متعال حکيم سر تعظيم فرود نمی آورد و هيچ عاملی بر او جز اراده الهی حاکم نيست و نبايد باشد.
وی بارديگر با ابراز خوشحالی از انجام اين ديدار در روزهای اول ذيحجه خطاب به حاضران گفت: شما بندگان خوب خدا هستيد که سعی کرده ايد خدمتگزار مردم باشيد و در عرصه خدمت به خصوص بهداشت و درمان وسلامت ساير مسائل اجتماعی با حسن نيت حضور داشته باشيد. سابقه شما هم روشن است؛ انسان‌های مومنی که برای انقلاب مايه گذاشتيد، با حضور در دوران دفاع مقدس فداکاری کرديد، و دلبسته به اين انقلاب و نظام هستيد.
خاتمی ادامه داد: « اگر واقعا از اوضاع گله‌ای باشد ما معتقديم بيان آن جرم نيست؛ اين روزها به افرادی که انسان‌های صادق و سالمی هستند ستم شده است. همه ما ممکن است اشتباه داشته باشيم، ولی باعث تاسف است که به انسان‌هايی صادق و خدوم و خانواده‌های‌شان ستم شده است. ممکن است به خاطر چنين روش‌هايی آن چيزی که ما به آن اعتقاد داريم و دلبسته آن بوديم يعنی انقلاب ما و نظام ما لطمه ببيند. بعضی کارهائی می‌شود ـ که کارهای بدی است ـ و در همه جای دنيا هم کم و بيش رخ می‌دهد، اما مشکل مضاعف اينجاست که در يک جايی اين‌ کارها به نام اسلام و انقلاب بشود و اگر دل ما می‌سوزد از همين مساله است.
وی با اشاره به مطالبی که در اين نشست درباره وضع مديريت کنونی جامعه در زمينه بهداشت، رفاه و تامين اجتماعی، و به طور کلی شاخص‌های سلامت و بهداشت از سوی حاضران مطرح شد، اين مطالب را شعاری ندانست و اظهار داشت: اين مسائل را کسانی مطرح کردند که دست اندرکار امور بوده اند. متاسفانه مقايسه آن‌چه در گذشته بوده با آن‌چه امروز هست، نشان می‌دهد که وضع ما خوب نيست. همين مساله را می توان به همه عرصه‌ها؛ صنعت، کشاورزی، روابط خارجی، مديريت های مختلف تعميم داد. ترديد ندارم که با برخورد منصفانه با مساله می‌بينيم همه شاخص‌ها سقوط کرده يا حداقل در بسياری از موارد به خصوص در برنامه چهارم ـ که يکی از علمی‌ترين و واقع‌بين‌ترين برنامه‌های تدوين شده در دولت اصلاحات با نظر کارشناسی و رعايت معيارهاست ـ آن طور که پيش‌بينی می‌شد پيش نرفته‌ايم و از آن مسير عقب افتاده ايم.
رييس‌جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد: من بارها خدمت بزرگان گفته‌ام و الان هم می گويم؛ اگر يک نقشه راهی برای کشور مشخص شد که عبارتست ازسند چشم انداز بيست ساله و در آن هدف را معين کرديم، نه تنها در اين مسير حرکت نکرده‌ايم، بلکه از نقطه مبدا هم ـ که بنا بود ۲۰ سال بعد به هدف هائی برسيم ـ عقب افتاده ايم و اين باعث تاسف و تاثر است.
خاتمی همچنين با اشاره به مباحث مطرح شده درباره وحدت اجتماعی خاطرنشان کرد: ملاک ما در اين زمينه عجيب و غريب نيست؛ ملاک ما همين قانون اساسی، برنامه چشم انداز بيست ساله و سياست های کلی است که تدوين شده است. اگر در جاهايی انحراف وجود دارد همه بايد با وحدت اين انحراف و اشکال را برطرف کنيم. حرف ما اين است که وضع ما در عرصه‌های مختلف، در گذشته بهتر بود. البته نمی گويم عيب و کمبود نبود، حداقل اين بود که با تجربه و تکيه بر کار کارشناسی مسير درستی انتخاب شده بود و گام هايی در اين زمينه برداشتيم، ولی کارها در اين مسير ادامه پيدا نکرد و متاسفانه اين طور القاء می شود که آن چه رخ می دهد درست، خواست انقلاب و مصلحت مردم است در حالی‌که ما معتقديم هيچ کدام از اين‌ها نيست.
وی ادامه داد: آيا اينکه عده ای دلسوز انقلاب و دلبسته به انقلاب و مصلحت مردم و کشور ـ که برای مملک، مردم، سربلندی در عرصه منطقه و جهانی آرمان‌ها، آرزوها و برنامه هايی داشتند و عمل می کردند ـ احساس می‌کنند مسير فعلی منحرف است و بايد تغيير پيدا کند، اين عين انقلابی بودن، عين پايبندی به معيارهای انقلابی نيست؟ و در مقابل آيا وقتی کسانی‌ از اين مسيرها منحرف شده‌اند، اين نشانه انحراف از معيارهای انقلابی نيست؟ آيا اين مقابله با انقلاب نيست که وقتی کسانی می گويند اين وضع با همين معيارهای قانون اساسی بايد تغيير کند، به براندازی و تخريب نظام متهم شوند و برعکس عملکرد کسانيکه معتقديم نتيجه عملشان ـ که در اين روزها و سالها بوده است ـ نتيجه مطلوبی نيست، عين انقلاب تعبير شود؟ اين‌ها مقابله با انقلاب است که اگر کسی حرفی زد، راهکاری نشان داد و خواستار تغيير مثبت به نفع معيارهای انقلابی شد، هرگونه هزينه‌ای را بپردازد و متهم به انواع اتهاماتی شود که اين روزها داريم می‌بينيم؛علاوه بر اتهامات، نسبت‌های ناروا، شکستن شخصيت کسانی که سرمايه‌های نظام هستند را نيز از سوی کسانی که نمی‌دانيم خيلی از آنها کی هستند و چگونه اين طور سخاوتمندانه تخريب می‌کنند شاهد هستيم.
وی با اشاره به دستگيری‌ها، برخوردها، محدود کردن‌ها و با بيان اين که آيا دلسوزان انقلاب آزادند که حرف های‌شان را در دانشگاه‌ها و در مجامع ديگر بزنند؛يا برای‌شان هزينه داشته باشد؟ ادامه داد: تنها صحبت تهمت زدن نيست، بلکه ايجاد هزينه کردن برای کسانی است که دل‌شان برای انقلاب و مردم می‌سوزد.
رييس بنياد باران با بيان اين که ما افتخار می کنيم که از آزادی و انتخابات آزاد دفاع می‌کنيم و افتخار می‌کنيم از اين‌که اگر در عرصه انتخابات و مسائل ديگر مشکلاتی وجود دارد، انتقاد می‌کنيم، تاکيد کرد: به نفع مردم و آرمان های انقلاب و برای تحقق اصل ۵۶ قانون اساسی اين مسير را ادامه می دهيم ؛ چراکه معتقديم مردم ما شايسته آزادی، شايسته رشد و پيشرفت و توسعه و عدالت هستند. وقتی می بينيم دراين مسيرمشکل و انحراف وجود دارد حرف می زنيم و صحبت می کنيم؛ چراکه از آن طرف مسائلی به نام اسلام و انقلاب پيش می آيد که دودش در درجه اول و بيش از همه به چشم نظام می رود.
وی خاطرنشان کرد: مردم ما انقلاب شان را قبول دارند؛ چرا که احساس می‌کنند اين انقلاب به آن‌ها عزت و حرمت داد، انرژی ها را آزاد کرد برای اينکه مملکت يک مملکت الگو و پيشرفته ـ در منطقه و دنيا ـ بشود، آزادی،عدالت و پيشرفت در کنار اخلاق و معنويت در آن باشد. اگر خدای نکرده کسانی بخواهند مسائلی خلاف اين مسائل را به نام انقلاب و اسلام مطرح کنند، مردم به آنها اعتراض می‌کنند.
رئيس دولت اصلاحات افزود: ما از مردم دفاع می‌کنيم. دفاع کردن ما از مردم و آزادی آن‌هاست.دفاع از انتخابات سالم و آزاد دقيقا دفاع از ارزش هايی است که برای آن انقلاب شد، خون ها داده شد، محروميت ها کشيده و هزينه ها پرداخته شد.
خاتمی يادآور شد: امروز متاسفانه می بينيم خشونت تئوريزه شده عملی می شود وعليه بسياری از نيروهايی که علاقه مند به انقلاب و امام هستند اعمال می شود.
وی هم‌چنين گفت: البته در اين کشور کسانی هم هستند که حتی اين نظام را هم قبول ندارند ولی حاضرند در چارچوب قانونی نظام حرکت کنند و ما افتخار می کنيم که از حقشان دفاع کنيم. ستم به آنها را روا نمی داريم؛ چراکه به عنوان يک شهروند دارای حقوقی هستند که ديگران در اين کشور دارند، مگر اين‌که کسی به تعبير امام توطئه و براندازی کند.
رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: خشونت می‌گويد يک روش و سليقه و شيوه خاص عين اسلام و انقلاب است و هر کس خارج از اين شيوه فکر کند، حق ندارد زندگی کند و در حاکميت حضور داشته باشد يا حتی آزادانه بتواند حرفش را بزند؛ وبدتر اينکه تلاش می شود که اين رفتارها و سياست ها توجيه شود و کسانی وانمود(و عمل) می کنند که هرچه خلاف اين روش باشد ضد انقلاب است و هرکس با اين سليقه مخالف باشد برانداز است و با او برخورد می شود.اين‌ها مسائلی است که مشکل ايجاد می‌کند.
خاتمی درباره کسانی که چنين ديدگاه‌ها و تفکراتی را دارند، گفت: کسانی که در تاريخ و سابقه شان هست که نه با اين انقلاب سر سازگاری داشتند و نه به امام و نه يک ذره برای انقلاب دلشان سوخته چنين حرف‌هايی را می‌زنند. متاسفانه زمينه برايشان باز می شود تا در ارکان و ارگان های برآمده از انقلاب ـ که خدمات بزرگی هم دارند ـ نفوذ کنند و از آن به عنوان ابزار حذف، سرکوب و... استفاده کنند.
رييس دولت اصلاحات با تاکيد بر اين‌که سپاه و بسيج از متن انقلاب برآمده است، يادآور شد: سپاه پاسدارانی که آن همه افتخارات در کنار ارتش ما آفريد و بسيجی که با دست‌های تهی خودش توانست در مقابل نيروهای عظيم بايستد و نگذارد عزت مملکت از بين برود؛حرمتش اين است که در کنار مردم باشند.
وی تاکيد کرد: وجود فضای امنيتی سياسی بر اساس تحليل‌های غلط و نيز اعمال روش ها و شيوه‌های غلط اولين زيانش به اصل نظام و مردم می رسد؛ چراکه نه تنها عموم مردم احساس می کنند آزادی‌های مشروعشان محدود شده، بلکه مردم مظلوم و محروم هم با همه وجود احساس می کنند محروم تر شده اند. نگرانی بنده اين است که در آينده نه چندان دور در کنار اين نارضايتی های سياسی که در قشرهای خاصی از جامعه بيشتر بروز و ظهور دارد نارضايتی‌های اجتماعی هم اضافه شود، به خصوص وقتی وعده‌های داده شده، عمل نشده يا بر خلاف آن عمل شده است.
وی با بيان اينکه با فشار وارد آوردن، ايجاد ارعاب، بالا بردن هزينه حرف‌زدن و آزاد بودن و آزادنه زندگی کردن، مشکلی حل نمی شود و شکاف ها زياد تر خواهد شد، گفت: جنبش ما سابقه ۱۵۰ ساله در مملکت دارد و اوجش در انقلاب اسلامی بود و همچنان تداوم داشته و خواهد يافت. جنبشی که ريشه اصيل در جامعه و تاريخ دارد از بين نمی رود، البته اگر رفتارها با آن رفتارهای نادرستی باشد ممکن است يک نوع انحرافاتی در آن پيدا شود. چنانچه ما می بينيم بصورت عکس العملی مسائلی مطرح می شود که ما و شما آن را نمی پسنديم. اما مقصر آن کسانی هستند که اين زمينه ها را فراهم آورده اند.
رييس موسسه بين المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها تاکيد کرد: بايد بگذاريم نظام مسير درست خود را طی کند، معيارهای اصلی در آن حاکم باشد، انسان در آن حرمت داشته باشد، زمينه برای پيشرفت جامعه مهيا باشد، مديريت جامعه کارآمد و متعهدباشد، دروغ به مردم گفته نشود، بداخلاقی در جامعه نباشد؛ چراکه شکستن مرزهای اخلاقی بسيار مساله مهمی است.وقتی تهمت در سياست رسمی شد، تهمت کار انقلابی و بيان دردها جرم شد، آن وقت در متن جامعه نسبت به تهمت زنندگان و شکنندگان مرز اخلاقی بدبينی ايجاد می‌شود و اين بدبينی سرايت به اصل نظام می کند و اين فاجعه بزرگی است.
وی تاکيد کرد: بياييم همه دست به دست هم دهيم و از اين فضای امنيتی و نظامی حاکم بر جامعه با تحليل ها و توجيهات غلطی که وجود دارد، دست برداريم. فضا را تلطيف کنيم تا مردم بتوانند آزادانه حرف شان را بزنند و احساس کنند نظام حرف اين ها را گوش می‌دهد و در مقابل‌شان نيست. آن وقت خواهيد ديد چقدر شور و اشتياق در جامعه بوجود خواهد آمد.
رييس بنياد باران با تاکيد بر اين‌که اشتباهاتی که شده است نبايد تکرار شود، خاطرنشان کرد: انتخاباتی در پيش روست، مردم بايد بتوانند آزادانه رای بدهند و تضمين شود که نتيجه‌ای که بيان می شود؛همان است که مردم می‌خواهند و اگر فضای اعتماد بود مردم که نتيجه کارشان چيز ديگری می شد اعتراض نداشتند. راه حل مشکل اين نيست که با اعتراض، با خشونت برخورد شود.
وی ادامه داد : بايد با دلسوزی به انقلاب نسبت به راه های موجود بازنگری کرد؛ نظام و حاکميت ما بايد قانع شود که اين رفتارها و روش‌ها آن نيست که به سر منزلی برسد و به مصلحت جامعه بيانجامد يا مورد تاييد معيارهايی که انقلاب ما داشت و مردم ما می خواستند، باشد. تدبير،عقلانيت و تقوا حکم می‌کند که اگر مسيری اشتباه است، با شجاعت همه با هم دست به دست دهيم و آن مسير را اصلاح کنيم تا فضا فضای امن و آباد وآزادی بشود.
وی در پايان با ابراز اميدواری نسبت به اينکه در آينده شاهد وضعيت بهتری باشيم، گفت: « اميدوارم بسياری از نيروهايی که شايسته و مظلوم هستند و گرفتار بند هستند، گرفتاری‌های‌شان رفع شود و به صحنه جامعه برگردند و فضای کشور تغيير پيدا کند و آ‌ن‌چه به مصلحت کشور است انجام بگيرد.
گفتنی است، برخورد با فرهنگستان‌ها و دولتی کردن آنها، نگرانی از اتفاقاتی که به نام اسلام و انقلاب در حال رخ دادن است، هدايت و رهبری جنبش سبز، ياس و نگرانی مردم و آسيب ديدن مرزهای اخلاقی در جامعه، مقايسه وضعيت کنونی و گذشته بهداشت و درمان کشور،از جمله محورهای صحبت های حاضرين در جلسه بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016