سه شنبه 10 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی: خانواده‌ام را تحت فشار گذاشته‌اند، راديو فردا

شيرين عبادی بار ديگر مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرده است که اعضای خانواده‌اش را به منظور وادار ساختن وی به پايان بخشيدن به فعاليت‌هايش تحت فشار قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شيرين عبادی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در سئول، پايتخت کره جنوبی، با اعلام اين مطلب افزود مقام‌های ايرانی به همسر وی اجازه خروج از کشور را نمی‌دهند و تمامی حساب‌های بانکی وی را مسدود کرده‌اند.

اين در حالی است که به گفته خانم عبادی همسرش «کاری به سياست ندارد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته خانم عبادی، حکومت جمهوری اسلامی همسر وی را در ايران تحت فشار قرار داده است تا به وی از جانب دستگاه‌های امنيتی هشدار دهد که «در هيچ جای جهان امنيت نخواهد داشت».

پيشتر نيز خانم عبادی در گفت‌وگويی با راديوفردا با اشاره به اين که تمام حساب‌های بانکی و حقوق بازنشستگی خود او و همسرش در ايران ضبط و توقيف شده است، گفته بود که مأموران دولت جمهوری اسلامی حتی «مدال نوبل، مدال لژيون دونور، انگشتر آزادی بيان و جوايز ديگر» متعلق به وی را ضبط کرده‌اند.

اين در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی با انکار خبر توقيف مدال نوبل گفته‌اند که اموال خانم عبادی به خاطر ندادن ماليات توقيف شده است.

به گفته خانم عبادی، مقام‌های ايرانی يک‌باره پس از انتخابات رياست جمهوری اخير و اعتراض‌های وی به نقض حقوق شهروندان در ايران، خواستار دريافت ۴۱۰ هزار دلار ماليات شده‌اند، در حالی که بر اساس قوانين ايران نمی‌توان بر هيچ جايزه‌ای ماليات بست.

شيرين عبادی روز سه‌شنبه با تاکيد دوباره بر غيرقانونی بودن دريافت ماليات از جايزه نوبل ابراز اميدواری کرد که «دستگاه قضايی ايران اعتراض وی را بپذيرد».

خانم عبادی در سال ۲۰۰۳ به پاس تلاش‌هايش برای استقرار دموکراسی و حقوق بشر در ايران جايزه صلح نوبل را دريافت کرد.

وی که پيش از انتخابات رياست جمهوری خردادماه از ايران خارج شده بود، از زمان آغاز اعتراض‌های مردم ايران به نتايج اين انتخابات بر شدت فعاليت‌های خود افزوده و از جمله در ديدار با دبيرکل سازمان ملل خواستار توجه وی به نقض حقوق بشر در ايران شده است.

انتشار اخبار مربوط به توقيف جوايز شيرين عبادی در ايران بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته است. بر اساس اعلام دولت نروژ، توقيف جايزه نوبل تاکنون در جهان سابقه نداشته است.

وزارت امور خارجه نروژ با احضار کاردار سفارت ايران در اسلو به اين اقدام جمهوری اسلامی اعتراض کرده و ايالات متحده نيز با محکوم کردن توقيف جوايز و اموال خانم عبادی خواستار پايان دادن به تهديدها عليه اين مدافع حقوق بشر شده است.

خانم عبادی در اظهارات روز سه‌شنبه خود نيز يک بار ديگر از جمهوری اسلامی خواست به فشارها عليه فعالان حقوق بشر پايان بخشيده و به کنوانسيون جهانی حقوق بشر احترام بگذارد.

وی همچنين با اشاره به بالا گرفتن تنش بر سر مساله هسته‌ای ايران خواستار همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی شد و افزود: «به نظر من دولت ايران بايد پيشنهاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را بپذيرد، چرا که اين کار به تقويت صلح و آرامش در ايران منجر می‌شود.»

پس از آن که جمهوری اسلامی پيشنهاد مبادله اورانيوم غنی‌شده خود را با سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران به دنبال افشای وجود يک مرکز غنی‌سازی ديگر در ايران نپذيرفت، شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ديگری عليه ايران صادر کرد که می‌تواند راه را برای تشديد تحريم‌های اين کشور توسط شورای امنيت هموار سازد.

برنده ايرانی جايزه صلح نوبل در بخش ديگری از سخنان خود در سئول از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که هر چه زودتر پنج شهروند بريتانيايی بازداشت شده در آب‌های خليج فارس را آزاد کنند.

روز دوشنبه وزير خارجه بريتانيا اعلام کرده بود که پنج سرنشين بريتانيايی يک قايق تفريحی که احتمال می‌رود اشتباهی وارد آب‌های ايران شده باشند توسط نيروهای ايرانی بازداشت شده‌اند.

خانم عبادی با اشاره به بازداشت اين پنج بريتانيايی توسط ايران اظهار داشت: «متاسفانه به جای آن که پيشتر به اين افراد هشدار داده شود که منطقه را ترک کنند، آنها را بازداشت کرده‌اند. به نظر من دولت ايران بايد فوراً اين افراد را آزاد کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016