پنجشنبه 19 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۶ آذر گامی بزرگ عليه استبداد، به سوی دمکراسی، اطلاعيه کومه‌له

روزهای شانزدهم و هفدهم آذر امسال در واقع نمايش رشد و توان جنبش دمکراسيخواهی عليه ديکتاتوری ولايت فقيهی بود. در اين روز دانشگاههای ايران عليرغم ميليتاريزم شديد و بی سابقه، با صلابت و با صدای رسا بانگ دمکراسيخواهی عليه حکومت دينی سر دادند. شعارها و خواستهای طرح شده در اين نمايشات اعتراضی، بيانگر عبور روشن جنبش دمکراتيک مردم ايران از حلقه "اصلاح طلبی اسلامی" و رهبری مذهبی خواهان بقای قانون اساسی است. بدون شک مقطع ۱۶ آذر ۱۳۸۸ به عنوان سرآغاز رشد سکولاريسم و دمکراسی و مرزبندی با هواداران اصلاات حکومتی، در تاريخ مبارزات اين دوره¬ی مردم ايران، ثبت خواهد شد. ويژگيها و اهميت اين حرکت دانشگاهيان را ميتوان در نکات زير برشمرد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱. ۱۶ آذر امسال نه تنها در دانشگاههای ايران، بلکه در اکثر کشورهای اروپايی و آمريکا، هم گراميداشت روز دانشجو برگزار شد و، هم با شرکت وسيع دانشجويان خارج و ايرانيان تبعيدی، تظاهرات افشاگرانه وسيعی عليه جمهوری اسلامی و استبداد حاکم برپا گرديد. اگر استبداد دينی خيال ميکرد با نظامی کردن دانشگاهها و قطع انترنت و تلفن و بسيج نيروهای سرکوبگر ميتواند، صدای اعتراض در روز دانشجو را خفه نمايد، ميادين و مراکز علمی و دانشگاهی در سراسر جهان همراه با دانشجويان ايران، فرياد مرگ بر ديکتاتوری و زنده باد دمکراسی سر دادند. اين نشانه رشد جنبش و پيوند عميق مبارزات داخل و خارج با هم است.
۲. اعتراضات روز دانشجو، امسال تنها از سوی دانش پژوهان برگزار نشد و تنها به عنوان يک حرکت دانشجويی، قد علم نکرد، بلکه به عنوان بخش پيشتاز و راديکال جنبش اعتراضی اين دوره و با همگامی و پشتيبانی مردم و مطالباتی دمکراتيک و غير اسلامی، به راه برده شد. محرز گرديد که استبداد نظامی پشمش ريخته و عزم مردم به تغيير اين رژيم آنچنان ريشه دوانده است که سرکوب ديگر اثر ندارد.
۳. نکته مهم ديگر اعتراضات در ۱۶ و ۱۷ آذرماه، سراسری و همگام بودن شعار و مطالبه در همه دانشگاههای سراسر ايران بود، به صورتی که تدابير شديد و بی سابقه امنيتی و آماده باش کامل نيروهای سرکوبگر نتوانست از برگزاری مراسمهای روز دانشجو، جلوگيری نمايد.
لازم است اضافه کنيم که دانشگاههای کردستان در استانهای کرمانشاه، کردستان، ايلام و آذربايجان غربی جسورانه در اين حرکات اعتراضی شرکت نموده و به نماينده مردم کردستان برای همبستگی با مبارزات دمکراتيک مردم ايران، تبديل شدند. اين روندی است که بايد تقويت شود، جنبش کردستان در طول اين سه دهه خود را متحد جنبشهای مردمی و دمکراتيک در سراسر ايران دانسته و اکنون نيز برای تقويت اين پيوند ضروری است همه تلاش خود را به کار بنديم.

زنده باد آزادی و دمکراسی
مرگ بر استبداد و حکومت دينی
کميته مرکزی کومه‌له زحمتکشان کردستان
۱۸ آذرماه ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016