یکشنبه 22 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رد پيشنهاد اتمی جديد ايران از سوی آمريکا، دويچه‌وله

* به گفته‌ی يک مقام رسمی کاخ سفيد پيشنهاد جديد ايران "هيچ چيز تازه‌ای در بر ندارد"

دولت آمريکا با رد پيشنهاد جديد ايران در مورد مبادله‌ی سوخت، آن را "ناهمخوان با طرح توافق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی" خواند. دولت ايران پيشنهاد کرده بود که مرحله‌ی اول اين مبادله در جزيره‌ی کيش انجام شود.

به گفته‌ی يکی از مقام‌های رسمی کاخ سفيد که خواسته نامش فاش نشود، پيشنهاد جديد ايران بيانگر «هيچ چيز تازه‌ای نيست». اين مقام آمريکايی از دولت ايران خواست تا با پذيرفتن پيشنهاد سازمان بين‌المللی انرژی اتمی، ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کم‌غلظت خود را «در يک مرحله» به روسيه تحويل دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مقام رسمی همچنين گفت: «متأسفانه ايران خواهان گفتگوهای بيشتر در مورد برنامه‌های اتمی‌اش نيست.» وی در همين راستا از تهران خواست «اين فرصت را از دست ندهد.»

پيش‌تر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هر گونه مبادله داخل ايران را نفی کرده و محمد البرداعی، رييس پيشين آژانس نيز قبل از پايان دوره‌ی رياستش در وين اعلام کرده بود که از نظر وی «اين گزينه‌ی مناسبی نيست و هدف اصلی از پيشنهاد مبادله با ايران جلوگيری از ايجاد هر گونه بحران است».

در همين حال مقام آمريکايی يادشده همچنين خاطرنشان ساخت، پيشنهاد جديد ايران با پيشنهاد «عادلانه و متعادلی» که از سوی آژانس و با مشورت آمريکا، روسيه و فرانسه تنظيم شده است، مغايرت دارد.

"فرصتی برای جلب اعتماد"

منوچهر متکی، وزير امور خارجه‌ی ايران، که به منظور شرکت در اجلاس بين‌المللی منامه در بحرين حضور دارد، روز شنبه (۱۲ دسامبر / ۲۱ آذر) در پاسخ به پرسشی در مورد بحران اتمی ايران گفته بود، ايران با پيشنهاد ماه اکتبر آژانس برای مبادله‌ی ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کم‌غلظت در ازای دريافت سوخت برای راکتور تحقيقاتی خود به‌طور اصولی موافقت کرده، اما درباره‌ی چگونگی اين مبادله اختلاف‌نظر به‌وجود آمده است.

به گفته‌ی منوچهر متکی، پاسخ ايران به پيشنهاد آژانس «شامل مبادله همزمان اورانيوم در ازای سوخت در چند مرحله است». وی همچنين پيشنهاد کرد که مرحله اول اين مبادله در جزيره کيش انجام شود.

پيش‌تر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پيشنهاد کرده بود که ايران ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کم‌غلظت خود را به روسيه تحويل دهد و يک سال بعد ۱۱۶ کيلوگرم ميله‌های سوخت با غلظت ۲۰درصد تحويل بگيرد.

بسياری از کشورهای غربی بر اين باورند که ايران در حال توسعه‌ی فناوری‌های خود برای غنی‌سازی اورانيوم و ساخت بمب اتم است، اما در مقابل تهران با رد کردن اتهام غرب بر صلح‌آميز بودن برنامه‌های اتمی خود تأکيد می‌کند.

اين مقام آمريکايی همچنين گفته است، پيشنهاد آژانس فرصتی برای ايران بود تا بدين وسيله اعتماد جهانی را نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود جلب کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016