دوشنبه 23 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه سال حبس تعزيری برای عذرالسادات قاضی ميرسعيد و يک سال حبس تعليقی برای علی کلايی، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- عذراسادات قاضی ميرسعيد که در تاريخ ۳۰ خردادماه در حوالی ميدان انقلاب بازداشت شد و پس از انتقال به بند ۲- الف زندان اوين جهت اعترافات دروغين به شدت تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفت، علی‌رغم وعده داده شده از سوی قاضی صلواتی رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مبنی بر صدور حکم برائت وی، به ۳ سال حبس تعزيری محکوم شد.

صدور اين حکم سنگين برای اين زن زندانی در شرايطی صورت می‌گيرد که قاضی صلواتی در جلسه دادگاه با بی‌اساس دانستن اتهامات وارده بر اين زندانی سياسی، وی را اميدوار به صدور حکم برائت کرده بود. به گفته ساير زندانيان سياسی در بند عمومی نسوان، عذراسادات قاضی ميرسعيد پس از برگزاری جلسه دادگاه، با اطمينان از تبرئه شدن خود سخن گفته بود. با اين حال اوايل هفته جاری، حکم سه سال حبس تعزيری برای وی از سوی شعبه ۱۵ صادر شد.

در کيفرخواست اوليه دادگاه‌های علنی در مورد اين زندانی سياسی آمده بود:" متهمه در سال ۸۳ در بمب‌گذاری تهران مشارکت داشته و در انتخابات اخير اقدام به توزيع اعلاميه به نفع گروهک تروريستی منافقين و جمع آوری و ارائه اخبار و اطلاعات به اين گروهک کرده است. سوابق سياسی و حزبی متهمه از جمله اقرار وی به عضويت در سازمان منافقين در سال ۱۳۷۹ و فعاليت‌های وسيع متهمه در جهت اهداف سازمان مورد اشاره محرز است. "



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين وجود، خانواده وی، تمامی اين موارد را تکذيب کرده‌اند و گفته‌اند که دخترشان برخلاف ادعای مطرح شده هيچ‌گونه سابقه کيفری و يا بازداشت نداشته است.

اتهام او در کيفرخواست، "محاربه و افساد فی الارض از طريق تلاش و فعاليت موثر در راستای پيشبرد اهداف گروهک تروريستی منافقين و همکاری با اين سازمان"، عنوان شده بود.

در قسمتی از اين کيفرخواست از قول او آمده است:" "در سال ۱۳۷۹ جذب سازمان منافقين شدم و در اولين اقدام جدی در سال ۱۳۸۳ وارد فاز نظامی شدم. در اين سال برای بمب‌گذاری در يک مکان حساس در شهر تهران مشارکت پيدا کردم و سپس فعاليت‌های خود را در توزيع اعلاميه و جمع‌آوری و ارائه اخبار واطلاعات به سازمان منافقين گسترش دادم تا اينکه در صحنه تجمعات و اغتشاشات پس از انتخابات به صورت فعالانه‌ای شرکت کردم. مأموران انتظامی زمانی اقدام به دستگيری‌ام کردند که در حال پرتاب کوکتل مولوتف به يکی از مراکز دولتی در تهران بودم. "

عذرا قاضی ميرسعيد، اين گفته‌ها را به شدت رد کرده و درگفتگويی با کميته گزارشگران حقوق بشر، ‌آنها را به دليل شکنجه‌های شديد در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات سپاه دانسته بود. وی می‌گويد:" تنها جرم من اين است که در روز ۳۰ خردادماه در محل درگيری و تجمع بودم و به اين خاطر بيش از ۶ ماه است که در زندان به سر می‌برم."

***

علی کلايی به يکسال حبس تعليقی محکوم شد

کميته گزارشگران حقوق بشر - علی کلايی عضو کميته گزارشگران حقوق بشر طی حکمی از سوی شعبه ی ۱۰ دادگاه انقلاب به يک سال حبس تعليقی به مدت دو سال محکوم شد.

علی کلايی در تاريخ ۱۳ آذر سال ۸۶ در مقابل دانشگاه تهران به اتهام تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنيت کشور دستگير شد و به مدت ۵۷ روز در زندان به سر برد. وی سپس با قرار وثيقه ۸۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.

کلايی در دادگاه از اتهامات "عضويت و هواداری از گروههای مخالف نظام "و" اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنيت کشور" تبرئه شده و در خصوص اتهام " فعاليت تبليغی عليه نظام" به يکسال حبس تعليقی محکوم شد. مستند دادگاه برای صدور اين حکم، انتشار مطالبی در وبلاگ شخصی کلايی عنوان شده است.

پيش از اين نيز قرار بود دادگاه رسيدگی به اتهامات اين فعال حقوق بشر در تاريخ ۲۰ ارديبهشت‌ماه تشکيل شود که قبل از برگزاری دادگاه، وی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و حدود ۲ ماه در زندان اوين به سر برد.

به گفته علی کلايی، مينا جعفری وکيل وی، اعتراضش را نسبت به حکم صادره در مدت مقرر تسليم دادگاه خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016