شنبه 28 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در وزن كشي جمعه، تعداد هواداران دولت مشخص شد - به جنبش سبز مجوز راهپيمايي دهيد تا احترام خود نسبت به امام را نشان دهد، امروز

سرانجام پس از 10 روز فضاسازي تبليغاتي كه با محوريت صداوسيما انجام شد، علي رغم سوء استفاده ناروا از جايگاه امام، به عنوان يكي از احترام برانگيزترين شخصيت ها نزد ملت ايران، قلت تعداد شركت كنندگان در راهپيمايي روز جمعه، نشان از هوشياري و صاحب تحليل بودن مردم و بي اثري تبليغات ناجوانردانه رسانه سابقاً ملي در وارونه جلوه دادن واقعيت ها داشت.

گردانندگان صحنه نمايش اخير كه پس از تظاهرات روز 16 آذر، تلاش داشتند تا با سوء استفاده از حادثه مشكوك اهانت به عكس امام، جنبش سبز را به گونه اي غير واقعي در برابر امام و آرمانهاي اصيل انقلاب بهمن 57 معرفي كنند. اينان علي رغم آنكه در طي هفته گذشته، در جريان عكس العمل سرد مردم و علما نسبت به صحنه گرداني هاي تدارك ديده شده، قائدتاً مي بايست عيار اقبال نسبت به جنجال آفريني خود را دريافته بودند، اما پس از محكوم سازي اصل واقعه رخ داده و سوء استفاده هاي پس از آن از سوي اصلاح طلبان و جنبش سبز و همچنين درخواست اصلاح طلبان براي اخذ مجوز راهپيمايي در محكوميت اين حوادث، صحنه گردانان قضاياي ناگزير شدند تا براي فرار از دادن مجوز راهپيمايي، يك راهپيمايي سراسري دولتي را اعلام كنند. اين راهپيمايي مي توانست توجيهي باشد براي عدم صدور راهپيمايي جداگانه براي جنبش سبز و همچنين دامي براي مصادره به مطلوب حضور احتمالي اصلاح طلبان در آن.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما پس از آنكه رهبران جنبش سبز بر دريافت مجوز راهپيمايي جداگانه اصرار ورزيدند و مشخص شد كه طرفداران اين جنبش حاضر به شركت در راهپيمايي دولتي نيستند، كاملاً قابل حدس زدن بود كه برپا كنندگان اين نمايش، با مشكل جدي در آفريدن صحنه هايي از حضور گسترده مردم در راهپيمايي سراسري مواجه شوند. عكس العمل عصبي و تند بخش هاي مختلف خبري صداوسيما در غروب روز پنجشنبه كه مكرراً سبزها را تهديد مي كرد "اگر در راهپيمايي سراسري شركت نكنند و اصرار بر انجام برنامه جداگانه داشته باشند، فتنه گر و مخالف امام به حساب مي آيند"؟! دليلي بر اين نگراني بود. همچنين انتخاب زمان بعد از نمازجمعه براي آغاز راهپيمايي و برگزيدن مسيرهاي فوق العاده كوتاه براي آن، نشانه هاي ديگري از نگراني ذكر شده بود.

به هرحال بعدازظهر جمعه فرا رسيد تا پس از پايان نمازجمعه، علي رغم بهره بردن از 10 روز تبليغات سرسام آور، جمعيت ثابت نمازگزاران جمعه، به صحنه آوردن دانش آموزان مدارس، كارمندان ادارات، نيروهاي نظامي و ... ، مشخص شود كه كل جمعيت راهپيمايي در تهران، كه در مقابل در اصلي دانشگاه تهران گرد آمدند، در خوشبينانه ترين فرض، به 10 هزار نفر نيز نمي رسد و كل جمعيت تظاهركنندگان، سطح خيابان انقلاب، مابين خيابان وصال تا ميدان انقلاب را نيز پر نمي كرد. همچنين در اكثر شهرستان هاي كشور نيز به گواه اخبار رسيده و تصاوير پخش شده، وضعيتي مطلوب تر از تهران وجود ندارد.
اما همين جمعيت اندك، با هدايت عناصر گرداننده خشونت ها و توطئه هاي اخير عليه ملت، بيش از هر زمان ديگر، تا توانستند نسبت به اصلاح طلبان و جنبش سبز، به بي حرمتي پرداختند و سخنران اين مراسم، خواستار اعدام كساني شد كه از آنان به عنوان سران فتنه نام برد، آن هم به بدترين وجه!؟ اما اين همه نتوانست تا صداوسيما را در تهيه و پخش تصاويري ياري رساند كه مانع از آبروريزي جرياني شود كه مدعي است تمامي ملت، الا عده اي قليل فتنه گر يا بازي خورده را با خود دارد.

در اين ميان، آنچه كه براي همگان، از دوست و دشمن، واضح و آشكار مي باشد، اين نكته است كه جمعيت قليل شركت كننده در تظاهرات روز جمعه در تهران و شهرستان ها، هيچگونه نسبتي با ميزان حرمت و علاقه ملت ايران به رهبر كبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني (س) نداشته و ندارد. امام خميني به عنوان رهبر مردمي ترين انقلاب معاصر جهان، كه توانست ملتي را يكپارچه براي دفاع از اعتقادات و كشور خود هدايت كند، همانگونه كه پس از گذشت 10 سال از پيروزي انقلاب و به هنگام ارتحال وي، اوج علاقمندي و قدرداني ملت، در جريان آن مشايعت بي نظير و باشكوه تجلي يافت، همچنان چهره اي تابناك و مورد احترام عموم مردم ايران است. به يقين، تلاش جريان بريده از ملت براي سوء استفاده از اين جايگاه رفيع، نه ثمره اي براي آنان خواهد داشت و نه به ياري الهي، خواهد توانست خدشه اي را نسبت به جايگاه امام روا دارد.

اكنون كه به نظر مي رسد غبارهاي 10 روز تاخت و تاز رسانه به اصطلاح ملي و شركايش رفته رفته فروكش مي كند، موافقت با راهپيمايي جنبش سبز و اصلاح طلبان براي محكوم ساختن اهانت به امام و سوء استفاده از جايگاه ايشان، خواهد توانست، ضمن فراهم آوردن تجليلي واقعي و درخور نام خميني، گوشه اي ديگر از واقعيت هاي امروز جامعه ايران و وزن كشي نيروهاي سياسي- اجتماعي را در مقابل ديدگان مستي زدگان قدرت قرار دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016