دوشنبه 30 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام تسليت گزارشگران بدون مرز به خانواده آيت‌الله منتظری و مردم ايران

گزارشگران بدون مرز با تاثر و تاسف از درگذشت آيت‌الله حسين‌علی منتظری مطلع شد. اين مرجع بزرگ روحانی يکی از مدافعان حقوق بشر و آزادی بيان و از حاميان خانواده‌های زندانيان سياسی و روزنامه‌نگاران زندانی در ايران بود.

گزاشگران بدون مرز مراتب تسليت خود را به خانواده ايشان و مردم ايران اعلام می دارد. درگذشت آيت‌الله منتظری ظايعه ای بزرگ برای جنبش آزاديخواهانه امروز ايران و همه ی تلاشگران آزادی بيان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله منتظری زمانی که هنوز در قدرت بود در دفاع از حقيقت به قدرت نه گفت، کشتار زندانيان سياسی در سال ١٣٦٧ را برملا و تقبيح کرد و اينگونه از حاکميت فاصله گرفت. در کنار ستم ديدگان ايستاد و در طی سال ها خانه اش پناه خانواد‌ه‌های زندانيان سياسی و از جمله روزنامه نگاران زندانی بود.
در حالی که مردم ايران به سوگ نشسته‌اند مقامات حکومتی در فکر افزايش سانسور برای مطبوعات داخلی و شبکه ها ی خبری برون مرزی مثل بی بی سی و يا اينترنت هستند .

آيت‌الله منتظری ٨٧ ساله يکی از معماران جمهوری اسلامی بود که از سوی آيت‌الله خمينی به جانشينی خود انتخاب شد، اما با اعتراض به وضعيت زندانيان سياسی و کشتار زندانيان سياسی در سال ١٣٦٧ از قدرت کناره گرفت. در سال ١٣٧٦ و در پی انتقاد از آيت‌الله خامنه ای بيش از ده سال در خانه اش زندانی شد. از آن تاريخ همواره خود و خانواده و نزديکانشان تحت فشار قرار داشتند. سايت ايشان هنوز مسدود است و مجتبی لطفی از نزديکان و مسئولان دفتر ايشان که در تاريخ ١٧ مهرماه توسط ماموران امنيتی با حکم دادگاه ويژه روحانيت به اتهام "انتشار نظرات آيت‌اله منتظری" بازداشت شد به چهار سال زندان و پنج سال تبعيد از شهر قم محکوم شده است.

روز سی آذر صدها هزار نفر در مراسم خاک سپاری پيکر آيت‌الله منتظری در قم شرکت کردند. اين مراسم با شعارهايی در حمايت از ايشان و عليه حکومت به تظاهرات مخالفان تبديل شد.

همزمان با انتشار خبر درگذشت آيت‌الله منتظری، ماموران امنيتی رژيم اقدامات سانسورگرانه خود را تشديد کردند. ماموران امنيتی وزارت ارشاد برای ممانعت از انتشار خبر و عکس از عزاداری مردم و شخص آيت‌الله منتظری در صفحه اول روزنامه ها مجددا در چاپخانه های مستقر شدند. سرعت اتصال به اينترنت و تلفن در بسياری از مناطق ايران به ويژه در قم، اصفهان، نجف آباد و تهران با اختلال روبرو شد. تعدادی از فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران نيز تهديد و دستگير شده اند. در تاريخ ٣٠ آذر خبرگزاری فارس نزديک به سپاه پاسداران اعلام کرد که روزنامه انديشه نو از سوی هيات نظارت بر مطبوعات توقيف شد.

يکشنبه شبکه تلويزيونی بی بی سی فارسی برنامه ويژه ای را به درگذشت آيت الله منتطری اختصاص داد با آنکه از سوی ايران تلاش شد تا کليت برنامه ماهواره هاتبرد ٦ با ارسال پارازيت با اختلال مواجه شوند. اما برای اولين بار پس از ده‌ها سال آيت الله منتظری در صفحه تلويزيون ميليونها ايرانی ظاهر شد. شبکه بی بی سی آخرين مصاحبه آيت‌الله منتظری را پخش کرد. پس از راه اندازی بخش فارسی بی بی سی، جمهوری اسلامی فعاليت آن را در ايران ممنوع و خبرنگاران و همکاران اين شبکه خبری را مورد تهديد و فشار قرارداد. برخی از اين خبرنگاران با اتهامات واهی بازداشت و يا زندانی و برخی ديگر مجبور به ترک کشور شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016