گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
27 آذر» محرم، ماه امواج رهايیبخش نهضت حسينی است، بيژن صفسری29 مهر» قحطی خدا آمده است، بيژن صف سری
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! مراسم محرم، شمشير دولبه حاجات، بيژن صفسریمراسم سوگواری ماه محرم شمشير دولبهای است که نه تنها برای مردم مستمند وسيلهای برای حاجت و وصول خواستهها و نيازها از درگاه خداوند گرديده بلکه برای برخی از دنياپرستان جاهطلب هم ابزاری برای رسيدن به مقاصد دنيوی شدهاستمی گويند سابقه عزاداری شعيان در ماه محرم بر می گردد به زمانی که طايفه بنی اسد هنگام دفن شهدای کربلا بر سر مزار آنان مويه کردند و اشک ريختند. هر چند شيوه و نوع اين عزادری در طول تاريخ تا به امروز در اشکال مختلف تغير يافته اما فلسفه آن همان زنده نگهداشتن ياد و خاطره ماجرای حزن انگيز واقعه ای است که می توان الگويی برای آزادی و آزادگی انسان ها باشد اما از آنجائيکه با گذشت زمان ، به سوگ نشستن در عزای شهيدان کربلا خاصه حسين بن علی (ع ) شاخصه مهم دين داری هر مسلمانان شيعه گرديد و از طرفی خرافات نيزهمواره جز لاينفک دين بوده است لذا عزا داری ماه محرم در گذشت ايام ضمن تغيير شکل در نوع و شکل مراسم آن ، تغير ماهيت يافته بدين معنا که مراسم سوگواری ماه محرم شمشير دولبه ای است که نه تنها برای مردم مستمند وسيله ای برای حا جت و وصول خواسته ها و نياز ها ازدرگاه خداوند گرديده بلکه برای برخی از دنيا پرستان جاه طلب هم ابزاری برای رسيدن به مقاصد دنيوی شده است ، و لذا در مراسم ماه محرم که از دير باز تا کنون باقی مانده است، آدابی وجود دارد که گواه آنچه گفته آمد می باشد مثل نذرهايی که مردم مستمند و نيازمند در ماه های محرم و صفر برای خود و فرزندانشان ورفع گرفتاريها انجام می دهند، نذوراتی که زنده ياد جعفر شهری نويسنده کتاب " تهران قديم " از آن ها در کتاب خود ، بخوبی ياد کرده است نذوراتی مانند آب دادن، شربت دادن، سقايی، پختن آش امام زين العابدين و آش ابودردا که برای تهيه مصالح آن حکا بايد گدايی کرد چرا که تا برای رفع هر بيماری کارگر افتد،اطعام با انواع غذاها، نذر شمع، نفت و روغن چراغ به امام زاده ها، گل ماليدن بر سر و صورت، سينه زدن، زنجير زدن، زير علم، کتل و علامت رفتن، سنگ زدن، تيغ زدن، قمه زدن، خواندن زيارت عاشورا، ختم قرآن، روزه گرفتن و.... علاوه بر اينها انجام خدماتی چون پذيرايی، کفش داری و اسفند دود کردن در مساجد و تکيه ها نيز با نذر و قصد قربت انجام ميگرد. تهيه مواد مورد نياز دسته ها از سازهايشان گرفته تا زنجير و علم و کتل و علامت، پرچم، ديگ، سينی، استکان و...نيز از جمله موارد نذر بوده و هست. اما در ميان اين نذورات ، نذری وجود داشته که به دليل ظلم و تعدی حاکمان زمانه به مرور ايام ، فراموش شد و کم کم از ميان خيل عاشقان حسين بن علی و معتقدان به واقع کربلا کنار گذاشته می شود ، و آن نذر سکوت است که پيش ازاين در گذشته ، يکی از انواع نذورات در ماه محرم محسوب می شد ، گرفتن روزه سکوت در ماه محرم بدين صورت بود که فرد روزه گير، در تمام دوازده روز عزا يا تا آخر محرم و گاهی صفر، يک کلام سخن نمی گفت. ولی از آنجائيکه مردم کم کم به درک واقعی حماسه کربلا نائل آمدند، اين نذر فراموش شد وبر عکس ، ماه شکستن سکوت شد ، که تاريخ يک صد ساله گذشته اين کهنه ديار گواه اين ادعا است که آخرين آن انقلاب ۵۷ است که در ماه محرم سال ۵۶ با فرياد های حق طلبانه مردم اين آب و خاک پايه های نظام مستبد پنجاه ساله شاهنشاهی لرزيد و عاقبت سرنگون گرديد. مداحی و روضه خوانی در ماه محرم روضه خوانی و مداحی در ماه محرم هم تاريخچه خواندنی و شنيدنی دارد که باز هم نويسنده کتاب تهران قديم آن را بدين گونه شرح ميدهد که : اما اين رسم روضه خوانی و مداحی هم که آغاز آن با خواندن از روی روضه الشهدا ی ملا حسين کاشفی شروع شد ، کم کم به اقتضای زمان جای خود را به مديح سرايی از قدرت و يا به گفته ها و اشعاری دادکه نه تنها با هجو يات و نقل قول های بی سند و مدرک ، فلسفه قيام کربلا را مخدوش می کند بلکه با گفتن مطا لبی خارج اهداف و رسالت نهضت قيام امام سوم شيعيان در کربلا ، بيشتر با هدف و مقاصد سياسی عنوان می گردد تا بدانجا که امروزه اينگونه مداحان به صراحت ، مداحی در راستای اهداف سياسی مورد نظرشان را رسالت خود ميدانند . غافل که با اينکار لطمه بر باور مردم خواهند زد . حال که سخن از لطمه زدن بر باورو اعتقاد مردم از سوی برخی از مروجان دورغين د ينداری به ميان آمد با نقل خاطره ای از فرزانه ی از دست رفته ، اين وجيزه را به پايان می برم . فرزانه ای به نقل از خاطرات کودکی خود از مراسم ماه محرم می گفت : بچه که بودم به نمايش تعزيه علاقه داشتم و بارها مادرم گفته بود که بهنگام بازگشت به خانه از کنار چادری که آنجا برپا کرده بودند رد نشوم. يک روز از روی کنجکاوی رد شدم واز لای چادر ديدم آنکس که با نقا ب در تعزيه اشگ در می آورد، سرپا ايستاده و در گلدانی ادرار می کند و می نالد و می گويد که ضعيفه منو سوزاکی کرد وحرفهای ديگر . حال حکايت امروز اين مروجان دورغين دينداری است که لای چادر را خود بالا زده اند تا اعتقاد و باورنسلی را متزلزل سازند . بيژن صف سری Copyright: gooya.com 2016
|