شنبه 5 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازگشت آرامش به خيابان مرکزی تهران در عصر روز تاسوعا، بی‌بی‌سی

مناطق مرکزی شهر تهران در حوالی خيابان انقلاب که صبح امروز شاهد درگيری های پراکنده ای بين مردم و نيروهای انتظامی بود، آرام گزارش شده است.

صبح روز شنبه پنجم دی مصادف با روز تاسوعا، درگيری هايی بين معترضان و نيروهای انتظامی در خيابان انقلاب، از ميدان امام حسين تا ميدان انقلاب رخ داده بود اما شاهدان عينی می گويند که شرايط به حالت عادی برگشته است.

يک شاهد عينی به بی بی سی فارسی گفت که صبح روز شنبه يک گروه حدود هزار نفری در ميدان امام حسين جمع شده بودند اما يگان ويژه نيروی انتظامی و ماموران موتور سوار به سمت آنها حرکت کرده تا آنها را متفرق کنند که درگيری های پراکنده ای رخ داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته اين شاهد عينی، بعد از دخالت پليس، معترضان تصميم گرفتند که روز عاشورا اعتراض خود را نشان دهند و با اين تصميم متفرق شدند.

سهام الدين بورقانی روزنامه نگار نيز که مسير ميدان امام حسين به ميدان انقلاب را طی کرده به بی بی سی فارسی گفت که حدود ساعت سه بعد از ظهر، رفت و آمد در اين خيابان عادی بوده است.

در حالی که در صبح روز تاسوعا خيابان انقلاب نيروهای انتظامی حضور پررنگی داشتند و درگيری هايی بين آنها و معترضان رخ داده بود، اما آقای بورقانی گفت که در مسير خيابان انقلاب، خيابان کارگر و بلوار کشاورز هيچ نيروی انتظامی غير از پليس راهنمايی و رانندگی نديده است.


درگيری های پراکنده در روز تاسوعا

صبح روز شنبه در جريان برگزاری مراسم تاسوعا درگيری هايی بين معترضان و ماموران انتظامی در اطراف ميدان امام حسين و ميدان فردوسی رخ داده بود.

اين درگيريها در مناطق مرکزی شهر تهران در حوالی ميدان امام حسين، پل چوبی، ميدان فردوسی و چهار راه ولی عصر بين عزاداران و نيروهای انتظامی و لباس شخصی ها گزارش شده است.

يک شاهد عينی به بی بی سی گفت که اعضای يک دسته عزاداری در حوالی پل چوبی اقدام به سردادن شعار کردند که با واکنش نيروی انتظامی مواجه شدند. پس از آن، دسته های ديگر عزاداری که در مسير حرکت می کردند، در اعتراض به نحوه برخورد نيروی انتظامی، شعارهای ضد حکومتی سر دادند و بعد از اين اتفاق، دامنه درگيری گسترده تر شد.

گزارشهايی نيز از پرتاپ گاز اشک آور منتشر شده که ماموران انتظامی برای متفرق کردن معترضان شليک کرده اند.

پيش از اين نيز يک شاهد عينی به بی بی سی گفت که "در ساعت نه صبح که از طرف ميدان آزادی به سمت ميدان فرودسی می رفتم دو طرف خيابان پر بود از مامواران انتظامی."

به گفته اين شاهد عينی، در اين ساعت تعداد ماموران بسيار چشم گير بود.

اين شاهد عينی همچنين گفت که با وجود حضور گسترده نيروهای انتظامی در حاشيه خيابان آزادی و انقلاب، سطخ شهر بسيار خلوت بود و اثری از تجمع و هيات های عزاداری نبود.

گزارش شده که در ميدان انقلاب ترافيک شديدی وجود دارد به اين دليل که بسياری از مردم با ماشين به خيابانها آمده اند و برخی نيز به نشانه اعتراض بوق می زنند.

يک شاهد عينی می گويد که "پياده روهای حوالی خيابان و ميدان انقلاب در کنترل نيروی انتظامی است و ماموران هر کسی را که کند راه می رفت و يا می ايستاد با باتوم می زنند."

نيروی انتظامی پيش از آغاز محرم از هيات های مذهبی خواسته بود مانع از حرکت گروهی مردم پشت سر دسته های عزاداری شوند و برای جلوگيری از "بی نظمی و راهبندان" قبل از حرکت دسته های عزاداری، مسير حرکت خود را به نيروی انتظامی اعلام کنند.

نيروی انتظامی دستور العملی به تمامی هيات های مذهبی و دسته های عزاداری برای چگونگی برگزاری مراسم عزاداری داده بود اما گزارش شده که از برخی هيات های مذهبی و دسته های عزاداری نيز خواسته بود که روز تاسوعا به خيابان نيايند.

پيش از ايام محرم نيروی انتظامی هشدار داده بود که اگر کسانی در حاشيه عزاداری محرم دست به "کارهای خلاف امنيت" بزنند آنهار را دستگير خواهد کرد.

همزمان با برگزاری تاسوعا، خبرگزاری دانشجويان ايران از قول سرتيپ اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی نوشته: سياست نيروی انتظامی در برخورد با اغتشاشات کاربرد خشونت حداقلی است.

آقای احمدی مقدم در عين حال تاکيد کرده که "آنجايی که اين اغتشاشات به تخريب و آشوب کشيده شود، با قاطعيت برخورد می کنيم و قاطعيت به اين معنی است که ليدرها را شناسايی و بازداشت می کنيم."

به گفته فرمانده نيروی انتظامی، "اين نوع برخورد نيروی انتظامی منجر به کاهش رفتارهای غيرقانونی در کشور شده است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016