دوشنبه 14 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رامين، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: با توقيف روزنامه‌ها سعی در تلطيف فضای آشفته مطبوعات را داريم، ايلنا

* روزنامه‌هايی که تذکر می‌گيرند يا توقيف می‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌ای هستند که همه فضای مطبوعات را آشفته می‌کنند
* در صنف بزرگی مثل رسانه تعدادی عناصر ناآرام نفوذ می‌کنند که باعث آلودگی فضای جمعی رسانه‌ها می‌شوند


ايلنا: محمد علی رامين، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت که هيئت نظارت که مجوز انتشار نشريات را صادر می‌کند، وظيفه دارد عملکرد آنها را نيز مورد بررسی قرار دهد.
به گزارش ايلنا، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در نشست خبری با خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها افزود که وظيفه هيئت نظارت بر مطبوعات، تجويز صدور انتشار نشريات و نظارت بر عملکرد مطبوعات و خبرگزاری‌ها است که البته نظارت بر خبرگزاری‌ها اخيرا مصوب شده ولی هنوز ابلاغ رسمی نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رامين با ابراز ناراحتی از لغو مجوزهای صادر شده گفت: بسيار تلخ است که مجوزی که صادر شده و اعتمادی که اعلام شده به‌دليل عملکرد منفی صاحب امتياز رسانه مجوز سلب شود.
وی به موضوع مطرح شده در آخرين جلسه هيئت نظارت اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز در هيئت نظارت با تذکراتی مواجه بوديم که به تازگی به رسانه‌ها ابلاغ شده و اعضای هيئت نظارت بر اين باور بودند که شايد اهالی مطبوعات با قانون مطبوعات آشنا نباشند يا بعضا در خلال کار بعضی موارد قانونی را فراموش کرده باشند در چنين شرايطی اگر بازآموزی و يادآوری موارد قانون مطبوعات جزو ماموريت‌های رسمی ما نباشد جزو وظايف اخلاقی ما هست. بنابراين علاوه بر تعهداتی که صاحب امتياز هر نشريه در ابتدا پذيرفته و با وجود آشنايی با قانون مطبوعات مجددا با برخی مواردی مواجه می‌شويم که قوانين را رعايت نمی‌کنند و ما مجبور به يادآوری هستيم.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه بندهايی از قانون مطبوعات را بازخوانی کرد و پس از اشاره به جزئيات موارد ذکر شده قانون مطبوعات ادامه داد: آنچه بيان شد قانون مطبوعاتی است که ما و شما بايد بشناسيم و در اجرای آن متعهد باشيم. امروز در جلسه هيئت نظارت از اين‌که تعدادی از نشريات مرتبا با تخلفات مکرر وقت هيئت نظارت را می‌گيرند اظهار گله‌مندی شد و من به عنوان دبير هيئت نظارت برای يادآوری اين قانون به دوستان رسانه‌ای مامور شدم.
وی افزود: در صنف بزرگی مثل رسانه شامل مطبوعات و خبرگزاری‌ها تعدادی عناصر ناآرام نفوذ می‌کنند که باعث آلودگی فضای جمعی رسانه‌ها می‌شوند اينگونه تذکرات صرفا برای اصلاح وضعيت و شرايط کنونی مطبوعات است.
رامين ابراز اميدواری کرد که در آينده با اصلاح فضای موجود در مطبوعات با هيچ تخلفی روبه‌رو نباشيم و فرصتی پيدا کنيم که به جبران کمبودها و نيازها و ضرورت‌های عرصه رسانه بيشتر توجه کرده و برنامه‌های خود را برای ارتقای جايگاه رسانه‌ها پيگيری کنيم.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه ابتکار در رابطه با عدم ابلاغ تذکر کتبی به اين روزنامه، گفت: سابقا رسم بر اين بود که به صورت محرمانه اين تذکرات برای مديران مسئول ارسال می‌شد ولی من احساس کردم اين برخورد محرمانه ضرورت ندارد ما آنقدر با دوستان روزنامه‌نگار شفاف هستيم که تخلفات آنها را آشکارا بيان می‌کنيم و فکر می‌کنم وقتی بسياری از تخلفات آشکارا صورت می‌گيرد ما چرا تذکر را به صورت مخفيانه به مديران مسئول ابلاغ کنيم؟
وی در ادامه به تذکر وارده به روزنامه اعتماد اشاره کرد، گفت: به روزنامه اعتماد قبلا تذکر داده شده بود که در مورد شخصی که صلاحيت جايگاه مقدس مرجعيت را نداشته اخباری منعکس نشود اما آنها بر تخلفات خود اصرار کردند.
وی در پاسخ به سئوال يکی ديگر از خبرنگاران درباره بهبود شرايط کاری خبرنگاران و احتمال اعزام آنها به کشورهای خارجی اعلام کرد که ما در فضای رسانه‌ای ابتدا بايد اعتماد مسئولين را جلب کنيم و در واقع فضای اعتمادسازی را ايجاد کنيم و سپس برنامه‌هايی را که برای اهل رسانه در نظر گرفته‌ايم، انجام خواهيم داد از جمله سفرهای گروهی، داخلی و خارجی، آموزش ضمن خدمت و .....
رامين به اولين همايش اهل رسانه در آغاز بهمن‌ماه اشاره کرد و گفت: برای مثال همايش بررسی استراتژی رسانه‌های داخلی در برابر جنگ نرم رسانه‌های بيگانه، از اولين برنامه‌های در دست انجام است.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به نامه ارسال شده به صاحبان امتياز و مديران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور اشاره کرد و گفت: ما درصدد صدور کارت‌های جديد خبرنگاری هستيم که طی آن به منظور تدوين پيش‌نويس قانون جامع رسانه‌ها ۱۲ سئوال را برای مسئولين ارسال کرديم و به نوعی در تدوين اين قانون از آنها تقاضای همکاری کرديم که هنوز بسياری از آنها به اين نامه پاسخی نداده‌اند.
رامين در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا در رابطه با افزايش موج تذکرها، اخطارها و توقيف‌ها در دوره کاری خود، گفت: تا پيش از اين هم اعتماد مسئولين نسبت به مطبوعات قابل قبول و به نوعی فعاليت‌های آنان در حد انتظار مسئولين نبود. ما می‌خواهيم با حمايت هر چه بيشتر فعاليت آنها را گسترش دهيم و تمام کمبودها و نيازهای جامعه رسانه‌ای را برطرف کنيم که برای اين امر بايد در فضای عمومی رسانه‌ها اعتمادسازی شود به طوری‌که مسئولين رسانه‌ها بتوانند به عنوان پشتوانه عمومی افکار اسلامی عمل کنند.
وی همچنين خاطر نشان کرد: روزنامه‌هايی که تذکر می‌گيرند يا توقيف می‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌ای هستند که همه فضای مطبوعات را آشفته می‌کنند و ما با توقيف آنها سعی در تلطيف اين فضای آشفته را داريم.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در رابطه با قول‌های داده شده به خبرنگاران و افزايش تيراژ روزنامه‌ها، گفت: بايد محتوا نيروی انسانی کارآزموده و مسائل مالی حل شود تا ما بتوانيم روزنامه‌هايی با تيراژ بسيار بالا داشته باشيم.
وی ابراز اميدواری کرد که می‌توان از ميان نخبگان همه نشريات افراد هم‌طيف را جمع‌آوری کرد و توسط آنها روزنامه‌ای با تيراژ بسيار بالا در سطح کشور و جهان منتشر کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016