جمعه 18 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امين احمديان: بيش از ٢٠٠ دانشجو در زندان‌ها هستند، راديو زمانه

راديو زمانه - حسين علوی - بنا به گزارش ها، طی روزهای اخيربازداشت های گسترده دانشجويان و فعالان دانشجويی در دانشگاه‌های مختلف کشور ادامه داشته است. تعداد اين بازداشت‌ها به‌ويژه در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کرمان، دانشگاه‌های تهران و دانشگاه های آزاد در هر شهر به ده ها تن می رسد. قبل از آن چهار عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکيم) نيز دستگير شده بودند.

امين احمديان عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم و همسر بهاره هدايت (يکی از اعضای بازداشت شده اين شورا)، درباره آخرين وضعيت چهار عضو بازداشت شده می گويد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تا اين تاريخ چهار نفر از اعضا و فعالان دفتر تحکيم را بازداشت کرده‌اند که اولين آن‌ها آقای ميلادی بودند که در ۹ آذر بازداشت شدند و بيش از ۴۰ روز است که از بازداشت ايشان می‌گذرد. پس از آن آقای مهدی عربشاهی در روز عاشورا بازداشت شدند و بعد از آن هم خانم هدايت سه روز پيش هم آقای مرتضی سمياری در منزلشان بازداشت شدند.

آيا بازداشت‌شدگان در اين روزها تماس تلفنی يا ديدار با خانواده‌هايشان داشته‌اند؟

آخرين اطلاعی که من دارم اين است که آقای اسدی دو هفته‌ی پيش توانستند يک ملاقات کابينی با خانواده‌شان داشته باشند و از آن تاريخ تا الان حدود دو هفته است که هيچ خبری از ايشان در دست نيست. آقای عربشاهی هم ديروز بعدازظهر، حدوداً ده روز پس از بازداشت‌شان، توانستند که فقط به مدت يک دقيقه با خانواده‌شان تماس بگيرند و از سلامت‌شان و اين که ظاهراً در زندان اوين به‌ سر می‌برند، خبر دادند.

متاسفانه از خانم هدايت که بيش از يک هفته از بازداشت‌شان می‌گذرد، مطلقاً هيچ گونه خبری از وضعيت و مکان نگهداری ايشان نداريم و آقای سمياری هم تا اين لحظه که با شما صحبت می‌کنم، تماسی با منزل نداشته اند.

به جز بازداشت فعالان دفتر تحکيم، طبق گزارش ها بازداشت‌های گسترده‌ای در روزهای اخير در دانشگاه‌های مختلف کشور انجام گرفته و فشارها و محدوديت‌های تازه ای نيز به شکل محروم کردن يک ترم تحصيلی، برای تعداد ديگری از دانشجويان در نظر گرفته شده است. اين فشارها و محدوديت ها آيا در ارتباط با تظاهرات اخير است؟

اين سياست البته به‌ويژه در دوره‌ی وزير علوم جديد و شخص آقای دانشجو اعمال می‌شد. ولی ناآرامی‌های اخير و اعتراضات گسترده‌ی مردم باعث شد که اين سياست‌ها خيلی زودتر خودشان را نشان دهند و مثل هميشه که در مقابل اعتراضات با اولين قشری که برخورد می کنند، قشر دانشجو است، متاسفانه در اين حوادث اخير نيز به بازداشت وسيع دانشجويان و برخوردهای سنگين با آنان پرداختند.

همان طور که اشاره کرديد، پس از اعتراضات اخير موج وسيع و گسترده‌ و خشنی از سرکوب و بازداشت شروع شده است که ما نمونه‌اش را در دانشگاه مشهد می‌بينيم که ده‌ها دانشجو را بازداشت کرده‌اند. هم‌چنين در دانشگاه‌های مختلف تهران ازجمله دانشگاه پلی‌تکنيک، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهيد بهشتی و دانشگاه آزاد در تهران و دانشگاه آزاد نجف‌آباد.

ما در بسياری شهرستان‌ها نيز بازداشت‌های مختلف و وسيعی داشته‌ايم که متاسفانه به دليل وسعت‌شان و هم به اين خاطر که بعضاً خانواده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند که انعکاس ندهند و آن‌ها هم خبر نمی‌دهند، باعث شده است که آمار دقيقی نداشته باشيم.

البته بی‌تجربگی خانواده‌ها است که فکر می‌کنند عدم انعکاس بازداشت بچه‌هايشان، شايد تاثير مثبتی در روند نگهداری و هم‌چنين آزادشدن‌شان داشته باشد. ولی می‌توان گفت که در حال حاضر بيش از ۲۰۰ نفر از دانشجويان در بازداشت بسر می‌برند.

واکنش دانشگاه‌ها، محافل دانشجويی و استادان در قبال بازداشت‌های اخير چه بوده است؟

ببينيد، الان در مقطعی بسر می‌بريم که معمولاً در ايران امتحانات ميان ترم دانشگاه است و حضور دانشجويان در دانشگاه خيلی پررنگ نيست و هم‌چنين به دليل تعطيلات مربوط به ميان ترم، دانشجويان بعضاً در خوابگاه‌ها و محافل دانشجويی نيز حضور ندارند. ولی با اين حال شاهد واکنش‌های اعتراضی به شکل‌های مختلف بوده و هستيم.

ازجمله اين که گروه‌هايی از دانشجويان در امتحانات شرکت نکردند و عملا امتحانات ميان ترم در برخی دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه‌ اميرکبير يا بعضی از دانشگاه‌های دانشگاه تهران برگزار نشد. اعتراض ديگر مربوط به نامه‌ی اساتيد دانشگاه دانشکده‌ی فنی بود که در خبرگزاری ها بازتاب گسترده داشت.

اين اعتراض‌ها ادامه دارد و البته هنوزهم دانشجويان منتظر عکس‌العمل مثبت حاکميت در قبال وضعيت دانشجويان زندانی هستند. منتظر هستند که دانشجويان زودتر آزاد شوند. ولی خب اگر نتيجه‌ی انتظار خودشان را نبينند، طبيعی‌ است که واکنش‌ها به صورت اعتراضات ديگری خودش را نشان خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016