یکشنبه 20 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه جامعه جهانی بهائيان در باره اتهامات تازه عليه بهائيانی که اخيراً دستگير شده اند

ژنو- جامعه ‍ی جهانی بهائی امروز اتهامات تازه عليه بهائيانی را که روز يکشنبه گذشته در تهران دستگير شده اند مطلقاً رد کرد. بر اساس اين اتهامات در منازل بعضی از اين افراد اسلحه و گلوله جنگی پيدا شده است.
ديان علائی، نماينده‍ی جامعه‍ی جهانی بهائی در مقر سازمان ملل در ژنو، گفت: «اين اتهام ها دروغ آشکار است. يکی از اصلی ترين مبانی اعتقادی بهائيان باور آنها به عدم خشونت به معنای مطلق کلمه است. هر اتهامی که احياناً در خانه های آنها اسلحه يا 'گلوله جنگی' پيدا شده مطلقاً غير قابل باور است.»
«بدون ترديد، اينها جعليات بی پايه‍ی حکومت ايران است تا به تعصب و نفرت عليه جامعه‍ی بهائی دامن بزند. بيش از يک قرن است که بهائيان در ايران به انحاء مختلف مورد آزار هستند و همه می دانند هيچگاه به خشونت مسلحانه رو نياورده اند. متأسفانه حکومت ايران يک بار ديگر برای توجيه نيات شوم اش عليه جامعه بهائی به دروغ پردازی آشکار رو کرده است. اين ها بايد بدانند که دروغ هايشان مطلقاً برای کسی قابل قبول نيست.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم علائی افزود: «اما نگرانی خاص ما از اين است که اين اتهامات فقط چند روز قبل از محاکمه هفت رهبر جامعه بهائيان ايران، که نزديک به دو سال است با اتهاماتی به همين بی پايه گی در زندان هستند، عنوان شده است.»
«اين اتهام ها آنقدر دور از ذهن است که اگر چنين آشکار به قصد تحت تأثير قرار دادن محاکمه اين افراد عنوان نشده بود به کلی مضحک به نظر می آمد. همانطور که قبلاً هم گفته ايم حکومت ايران به جای پذيرفتن مسئوليت خودش در ناآرامی های اخير می کوشد ديگران از جمله قدرت های خارجی، نهادهای بين المللی، رسانه های عمومی، دانشجويان، زنان و تروريست ها را به عنوان محرکين اين اعتراضات معرفی کند.»
روز جمعه چندين خبرگزاری به نقل از عباس جعفری دولت آبادی، دادستان کل تهران، نوشتند که بهائيان دستگير شده در روز يکشنبه «به دليل آن که هم در سازماندهی آشوب های روز عاشورا نقش داشتند و هم به دليل ايفای نقش موثر در ارسال تصاوير اين آشوب ها به خارج از کشور، دستگير شده اند.»
به گفته‍ی آقای دولت آبادی دليل دستگيری اين افراد بهائی بودنشان نبوده و «در بازرسی از منزل برخی از اين متهمان بهائی، اسلحه و تعدادی گلوله‍ی جنگی کشف شده است.»
خانم علائی اظهارات دادستان تهران در مورد نقش داشتن بهائيان در سازماندهی تظاهرات عاشورا، يا هرگونه عمليات خشونت آميز يا براندازی در ناآرامی های اخير را رد کرد.
او گفت: «در سی سال گذشته بهائيان ايران در معرض بدترين انواع آزار از اعدام های خودسرانه تا محروميت فرزندانشان از تحصيل بوده اند اما هرگز به جز از راه های قانونی و مسالمت آميز عکس العملی نشان نداده اند.»
هفت رهبر بهائی قرار است روز سه شنبه به اتهامات سنگينی از جمله جاسوسی، 'توهين به مقدسات دينی'، و 'تبليغ' عليه حکومت محاکمه شوند. اين افراد که از اوايل سال ١٣٨٧ در زندان اوين نگه داری می شوند عبارتند از خانم فريبا کمال آبادی، آقای جمال الدين خانجانی، آقای عفيف نعيمی، آقای سعيد رضائی، خانم مهوش ثابت، آقای بهروز توکلی و آقای وحيد تيزفهم.
روز يکشنبه، سيزده بهائی در حمله به خانه هايشان در ساعات اوليه صبح دستگير شدند. سه نفر از آنها بعداً آزاد شدند اما ده نفر باقی مانده در اوين زندانی هستند.
اين افراد عبارتند از: لوا خانجانی، نوه جمال الدين خانجانی و همسرش بابک مباشر، ژينوس محمودی، منشی سابق خانم شيرين عبادی، و همسرش آرتين غضنفری، مهران روحانی و برادرش فريد روحانی، پيام فنائيان، نيکاو هويدائی، ابراهيم شادمهر و پسرش زاوش شادمهر.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016