یکشنبه 20 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان فوری کميتهٔ دفاع از حقوق مردم ايران برای متوقف کردن نقض حقوق بشر در ايران

فوری
۶ ژانويه ۲۰۱۰ (۱۶ دی ۱۳۸۸)

سازمان‌های مدافع حقوق بشر دولت‌های کشورهای دنيا فرا می‌خوانند که خواستار توقف فوری نقض خشن حقوق بشر توسط دولت جمهوری اسلامی ايران شوند.

در پی تظاهرات روز ۶ دی ۸۸ [عاشورا] بيشتر از ۲۰۰۰ تن توسط مقامات ايران دستگير شده‌اند. اعتراض موجّه دستگير شدگان به اين امر است که در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ رژيم حاضر به پذيرش شکست احمدی‌نژاد، نامزد مورد حمايت رژيم، نيست.

اما بسياری از مردمی که صرفاً می‌خواستند از حق خود برای آزادی تجمع و اعتراض استفاده کنند، اينک مورد غيرانسانی‌ترين رفتارها قرار دارند. اکنون مجلس ايران در صدد دست زدن به اقدام‌هايی خشن‌تر است تا صدای آنهايی را که با دولت کنونی مخالفند، خاموش کند.

کودير (CODIR - کميتهٔ دفاع از حقوق مردم ايران) مطلع شده است که در روزهای اخير:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طرحی از سوی ۳۶ تن از نمايندگان محافظه‌کار و ماورای ارتجاعی مجلس تهيه شده است تا مهلت [درخواست تجديد نظر] از زمان محکوميت يک شخص به مرگ به خاطر مخالفت سياسی‌اش تا زمان اعدام آن شخص را از ۲۰ روز به فقط ۵ روز کاهش دهد. معمار اين طرح روح‌الله حسينيان، يکی از روحانيون محافظه‌کار است که سابقهٔ درازی در مخالفت با هواداران اصلاحات در کشور دارد.

بازداشت‌شدگان را در شرايط غيرانسانی و دشواری نگه می‌دارند. در سرمای سخت زمستان، به آنها پتو و لباس مناسب نمی‌دهند. شيوا نظر آهاری، وبلاگ نويس و فعال حقوق بشر که در راه شرکت در تشييع جنازهٔ آيت‌الله منتظری در قم دستگير شده بود، بدون پتو و با دسترسی محدود به توالت در بازداشتگاه به سر می‌برد.

از روز تظاهرات ۶ دی تا کنون در ايران شمار زيادی از فعالان زن دستگير شده‌اند و دستگيری‌ها همچنان ادامه دارد. منصوره شجاعی، زهره تنکابنی، بدرالسادات مفيدی، مهين فهيمی، ليلا توسلی، نوشين عبادی (خواهر شيرين عبادی)، نسرين وزيری، نيلوفر هاشمی آذر، آتيه يوسفی، بهاره هدايتی، نفيسه اصغری، مريم ضيا، مهسا حکمت، پريسا کاکايی، فروغ ميرزايی و سارا توسلی از جلمه دستگير شدگان هستند.

فعالان زنی که در تظاهرات ۶ دی دستگير شده‌اند، از جمله آذر منصوری، سميه رشيدی، زهرا جباری، کبریٰ زاغه‌دوست و مهديه گلرو هنوز در بازداشت به سر می‌برند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، با اين زندانيان با خشونت وصف‌ناپذيری رفتار می‌شود.

رهبران مذهبی حامی آيت‌الله علی خامنه‌ای و رئيس جمهور احمدی‌نژاد بی‌پروا و مصرانه خواستار اعدام مخالفان رژيم و شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضد دولتی هستند.

بر اساس گزارش‌های رسيده از ايران، در روز ۱۳ دی ۸۸ شماری از بهاييان نيز دستگير و روانهٔ زندان مخوف اوين در شمال غرب تهران شده‌اند. يکی از اين بازداشت‌شدگان ژينوس سبحانی است که از فعالان شناخته شدهٔ حقوق بشر است. بهاييان در سراسر ايران مورد آزار و پيگرد قرار گرفته‌اند، که فقط می‌توان آن را تشديد هرچه بيشتر سرکوب و پيگرد آنان دانست. در دههٔ ۸۰ ميلادی (سال‌های دههٔ ۶۰ خورشيدی) شماری از رهبران و پيروان بهاييت بازداشت شدند و بسياری از آنها نيز اعدام شدند. امروز پيروان بهاييت هنوز اجازهٔ کار در ادارات دولتی را ندارند.

در واکنش به موارد ذکر شده در بالا که شواهد تازه‌ای از افزايش نقض حقوق بشر در ايران هستند، جمشيد احمدی، معاون دبيرکل کودير، اظهار نگرانی کرد که رژيم تلاش دارد موج جديدی از ترور و وحشت در ايران به راه اندازد تا از اين طريق بتواند کنترل از دست رفته‌اش را بازيابد و تظاهر کنندگان را از خيابان‌ها به خانه‌ها بازگرداند.

آقای احمدی اظهار داشت: «به هيچ‌وجه پذيرفتنی نيست که رژيم چنين تصور کند که می‌تواند با مردم اين گونه رفتار کند. همهٔ اقشار جامعهٔ ايران نسبت به پيامدهای انتخابات ماه خرداد به شدت اظهار نگرانی کرده‌اند. حتیٰ بخش‌هايی از رهبران بالارتبهٔ روحانی، از جمله آقايان رفسنجانی و خاتمی که هر دو از رئيس جمهورهای سابق ايران هستند، به صراحت نسبت به درستی انتخابات ابراز ترديد کرده‌اند.»

آقای احمدی در ادامه اظهار داشت که خشونت مستمر و نهادينه شدهٔ رژيم راه حل مسائل کنونی ايران نخواهد بود. او افزود: «رژيم ايران بايد برای مذاکره با مخالفان در مورد مسائلی که مطرح می‌کنند راهی بيابد. بدون داشتن کارپايه‌ای برای مذاکره و گفتگو، اعتراض‌ها ناگزير به خيابان کشيده خواهد شد، و به نظر می‌رسد که تنها راهی که مقام‌های کشور برای پاسخگويی به اين امر می‌دانند، توسل به زور است.»

در واکنش به نقض شديد حقوق بشر در اين چند مدت گذشته، کودير از دولت بريتانيا و دولت‌های اتحاديهٔ اروپا می‌خواهد که بی‌درنگ اعتراض خود را به مقام‌های ايران، از جمله از طريق سفارتخانه‌های ايران، اعلام کنند و از رژيم ايران بخواهند که:

همهٔ دستگير شدگان را بی‌درنگ آزاد کند؛

اعدام‌ها را متوقف کند؛

به نمايندگان سازمان عفو بين‌الملل و کميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد اجازهٔ سفر به ايران و بررسی بی‌واسطهٔ شرايط را بدهد؛

هر چه زودتر سانسور اعمال شده بر رسانه‌های خبری را لغو کند، و دسترسی آزادنهٔ همگان به شبکهٔ اينترنت و وسايل ارتباطاتی را فراهم کند.

اطلاعات تماس:

B.M.CODIR
London
WC۱N ۳XX
UK

Website: www.codir.net
E-mail: codir_info@btinternet.com

کودير، کميتهٔ دفاع از حقوق مردم ايران، در سال ۱۹۸۱ تأسيس شد و از آن زمان تا کنون پيوسته به کارزار خود برای افشای نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران ادامه داده است.

کودير همکاری تنگاتنگی با جنبش سنديکايی در بريتانيا، جنبش صلح، همهٔ احزاب سياسی عمده، و سازمان عفو بين‌الملل داشته و دارد و از آن طريق برای پيشبرد اهداف خويش به منظور پايان دادن به شکنجه در زندان‌های ايران تلاش کرده است.

کودير از سال ۱۹۸۱ فصل‌نامهٔ ايران امروز (Iran Today) را منتشر می‌کند که تازه‌ترين تحولات ايران را بازتاب می‌دهد و مؤثرترين راه‌های همبستگی مردم بريتانيا با مردم ايران را ارائه می‌دهد.

در سال‌های اخير کودير همکاری نزديکی با ائتلاف «به جنگ پايان دهيد» (Stop the War) داشته است و هموارهٔ مخالفت خود را عليه هرگونه مداخلهٔ خارجی در امور داخلی ايران به صراحت ابراز کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016