یکشنبه 27 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا مناظره ها تداوم مي يابد، تلاش صدا و سيما براي بازسازي وجهه خود، اعتماد

درست همان زماني که رياست صدا و سيما تنها هدف برگزاري مناظره ها را رضاي خدا و منافع مردم عنوان کرد، تمام اصحاب سياست نيک مي دانستند که کاهش وجهه عمومي صدا و سيما پس از انتخابات در اتخاذ اين سياست موثر بوده است و اين نکته يي بود که عزت الله ضرغامي در روزهاي پس از انتخابات به آن اعتراف کرد که صدا و سيما بيش از 60 درصد مخاطبان خود را از دست داده است.

بنابراين نزديک به 10 روز پيش برنامه رو به فردا روي آنتن رفت تا به اين ترتيب شکاف ايجاد شده ترميم شود. اما حجم زيادي از وقت اضافه به انتقاد از احمدي نژاد و مديريت وي اختصاص يافت به گونه يي که دولت وي آماج حملات اصلاح طلبان و اصولگرايان منتقد قرار گرفت از همين رو برخي بر اين نظرند که روند برگزاري مناظره ها به زودي متوقف مي شود همچنان که برخي خبرها حاکي از آن است که اين برنامه به زودي تنها روزهاي پنجشنبه پخش خواهد شد.هدف صدا و سيما و سياستگذاران رسانه ملي گامي در جهت کاهش رويکرد مردم به بي بي سي و صداي امريکا است به گونه يي که پس از انتخابات دهم رسانه هاي خارجي به مرجع خبري بسياري از مردم تبديل شدند. بر اين اساس بسياري بر اين باورند که اين مناظره ها ديرهنگام شروع شده اما نفس برگزاري آن را بسيار خوب توصيف مي کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته نظر حاميان دولت بسيار متفاوت است به گونه يي که کاظم انبارلويي در روزنامه رسالت نوشت؛ «وقتي يک طرف مناظره منکر همه فجايعي است که همه روزه از تلويزيون بي بي سي و رسانه هاي صهيونيستي و استکباري عليه نظام و مردم ايران پخش مي شود، وقتي آنها منکر حمايت رسمي دولت امريکا و انگليس و رژيم صهيونيستي از جنبش به اصطلاح سبز هستند و حاضر نيستند هيچ سند و مدرک معتبري را گردن بگيرند، دهان به دهان شدن با آنها در رسانه ملي چه فايده يي دارد؟»سردبير روزنامه رسالت در ادامه با بيان اينکه «آنها منتظرند ببينند فرماندهان آنها، از آن سوي مرزها چه مي گويند» افزود؛ لذا با مناظره هاي تلويزيوني مي خواهند زمان بگيرند و دوباره همان شرارت ها را تکرار کنند.انبارلويي در ادامه با بيان اينکه «با بالا بردن کرکره، مناظره همان راهي را پيمود که هفت ماه پيش پيموده شد»، پيش بيني کرد؛ «حريف به زودي به بهانه همين مناظره ها و دور جديد افشاگري اصولگرايان مجدداً به خيابان برمي گردد.»اين روزنامه حامي دولت نوشت؛ هفت ماه پيش وقتي طرف در مناظره ها کم آورد فرمان اردوکشي خياباني را صادر کرد. مردم در پاسخ به اين اردوکشي در شعارهايشان آوردند؛ «پرونده ها روميزه هي ميگه چيزه چيزه». تا موقعي که طرف مقابل تن به يک رسيدگي حقوقي در مورد عملکرد خود نمي دهد و دنبال راه حل سياسي مي گردد، به جايي نمي رسد.

عدم اقبال به رسانه هاي خارجي

هر چند برخي از حاميان دولت که اين انتقادات به مذاق آنها خوش نيامده، تلاش مي کنند کرکره مناظره ها را پايين بکشند اما در برابر قاطبه فعالان سياسي از اين مساله حمايت کردند به گونه يي که کواکبيان که با شريعتمداري مناظره کرد، اظهار داشت؛ ادامه مناظره هاي سياسي که اخيراً در صدا و سيما برگزار مي شود، با اصلاحاتي اندک مي تواند اعتراضات را از کف خيابان ها جمع کرده و بساط شبکه هاي فارسي زبان بيگانه را هم برچيند.

به گزارش مهر مصطفي کواکبيان که خود به عنوان يکي از طرفين مناظره هاي اخير در صدا و سيما حضور يافته بود، افزود؛ اگر خواستار حل برخي مشکلات در کشور هستيم، همه بايد با دلسوزي و حسن نيت به برگزاري چنين مناظره هايي توجه داشته باشيم.وي با بيان اينکه برگزاري مناظره هاي سياسي اخير اقدام خوبي است، افزود؛ رهبر معظم انقلاب هم بر برگزاري چنين برنامه هايي پس از انتخابات تاکيد داشتند اما اين مناظره ها با ماه ها تاخير در حال انجام است. برگزاري اين مناظره هاي سياسي بايد براي رسيدن به حقايق باشد و ما همواره با عنوان يک بازي برد- برد به آن نگاه کنيم که در نهايت نتايج آن به نفع کشور و مملکت اسلامي خواهد بود.وي با تاکيد بر اينکه يکي از نکات مهم برگزاري چنين مناظره هايي در صدا و سيما تعطيلي بساط شبکه هاي VOA و BBC خواهد بود، گفت؛ بايد کم کم اين فضا در جامعه ايجاد شود و حاضرين در چنين مناظره هايي، بحث ها را به صورت جبهه يي مطرح نکنند.نماينده مردم سمنان در مجلس با تاکيد بر اينکه بايد کم کم شاهد حضور سلايق سياسي مختلف در اين برنامه براي مناظره باشيم، بيان کرد؛ صدا و سيما بايد تريبون همه جامعه اسلامي و صداهاي درون و پايبند به انقلاب باشد.

کواکبيان در پايان تصريح کرد؛ ضرورت دارد مجري اين مناظره هم رعايت بي طرفي و عدالت را داشته باشد و بعضاً بحث ها را به سود يک طرف اين مناظره ها نکشاند.رعايت بي طرفي مورد تاکيد ساير فعالان سياسي نيز قرار گرفت. به گزارش ايسنا احمد سالک نيز خواستار رعايت عدالت و عدم جفا به نظام شد. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز ضمن ارائه پيشنهاد براي بهتر کردن مناظره ها اظهار داشت؛ مناظراتي که بخواهد به تصفيه حساب جرياني تبديل شود و طرفين در آن مشکلات را به گردن هم بيندازند، مفيد به فايده نخواهد بود اگرچه در آن روشنگري هم بشود. اين موضوع که در مناظرات گفته شود جمهوري اسلامي در 30 سال هيچ کاري صورت نداده، جفا به اين نظام مقدس است.سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با تاکيد بر نگاه به آينده تصريح کرد؛ به هر ميزان جامعه ما نسبت به ارکان دين آشناتر باشد، در مقابل دشمنان مقاوم تر نيز خواهد بود زيرا امروز جهان تشنه معارف اسلام ناب است.وي همچنين درباره بررسي مشکلات جامعه به صورت هدفمند و پرهيز از پراکنده گويي در مناظره ها گفت؛ علت يابي در بحث مناظره ها بسيار مهم است به گونه يي که مبارزه با معلول نقشي نخواهد داشت و به جايي نخواهد رسيد و در اين بين مبارزه با فتنه ها بسيار مهم است.سالک تاکيد کرد؛ بايد توجه داشت که اين مباحث در حکومت جمهوري اسلامي ايران مطرح مي شود لذا بايد خطوط قرمز نظام رعايت شده و از آن عدول نشود.

سخنگوي جامعه روحانيت مبارز همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص بي طرف بودن صدا و سيما در مناظره ها گفت؛ در يک مناظره، صحنه مناظره که ترکيبي از مجري و مناظره کنندگان است، رعايت اخلاق در مناظره ها، مستدل و عقلاني صحبت کردن، عدم ايجاد يأس در مناظره ها و اميد به آينده از جمله نکاتي است که بايد به آنها توجه شود.سالک تصريح کرد؛ طرح بحث هاي پراکنده راه به جايي ندارد و بايد موضوع در مناظره ها مشخص باشد و اين مجري است که مي تواند از بحث هاي پراکنده جلوگيري کند.اما محمدحسين فرهنگي معتقد است اين مناظره ها بايد بعد از انتخابات بلافاصله برگزار مي شد. وي ضمن استقبال از اين مساله گفت؛ هر کاري که به روشن شدن مسائل و عقلانيت، شفاف شدن جريانات سياسي و مواضع آنها کمک کند، مسلماً اقدام و حرکت مثبت و مناسبي است. نماينده تبريز تاکيد کرد؛ سخنان معترضان بايد گفته و شنيده شود و به کساني که براي آنها پاسخ هايي دارند، بايد مجال پاسخ گفتن داده شود، در غير اين صورت ممکن است شاهد يک نوع سرخوردگي در بين اقشار جامعه باشيم و اين سرخوردگي بستري براي سوءاستفاده کننده ها مي شود. البته بهتر بود اين مناظره ها بلافاصله بعد از انتخابات شروع مي شد.

افراد شاخص مناظره کنند

اما فارغ از اينکه فعالان سياسي خواستار تداوم مناظره ها شدند، بسياري بر اين باورند که بايد در اين مناظره ها افراد شاخص حضور يابند.اقبال محمدي ضمن استقبال از برگزاري و پخش برنامه هاي مناظره از صدا و سيما، اظهار داشت؛ براي تحليل بهتر شرايط و اوضاع کشور و همچنين نهادينه کردن وحدت بايد افراد شاخص و برجسته گروه هاي مختلف سياسي در اين گونه برنامه ها شرکت کنند.به گزارش مهر وي ادامه داد؛ متاسفانه صدا و سيما بايد اين موضوع را چندين ماه قبل در دستور کار قرار مي داد که بنا به هر دليلي اين مهم عملي نشد ولي با توجه به فضايي که هم اکنون در رسانه ملي ايجاد شده بايد زمينه را براي حضور افراد شاخص و تاثيرگذار گروه هاي مختلف سياسي در مناظره ها فراهم کنند.نماينده مردم شهرستان هاي مريوان و سروآباد در مجلس عنوان کرد؛ يکي از مهم ترين نيازمندي هاي مهم برگزاري اين مناظره ها در صدا و سيما فراهم کردن زمينه هاي لازم از سوي مسوولان براي افراد و طرف هاي شرکت کننده در آن است.محمدي گفت؛ بايد شرايط و زمينه را به گونه يي فراهم کرد که افراد با امنيت خاطر دغدغه ها و نظرات خود را به صورت شفاف و در چارچوب قانون بيان کنند و ترس از بازخواست بعد از پايان پخش برنامه را نداشته باشند.وي بيان داشت؛ با توجه به بازخوردهاي برنامه هاي پخش شده در هفته گذشته به نظر مي رسد تا حدودي رضايت مردم و مخاطبان را به دست آورده و اميدواريم با بهتر شدن فضا و همچنين حضور چهره هاي شاخص تر همچنان اين روند ادامه داشته باشد.

البته افراد و طرف هاي مناظره نيز بايد تنها در راستاي ايجاد وحدت در جامعه تلاش کرده و ضمن بيان نظرات و ديدگاه هاي خود مباحث را به گونه يي مديريت کنند که در نهايت به وحدت هر چه بهتر در کشور بينجامد.بحث عملياتي شدن مناظره ها مورد تاييد يحيي زاده نيز قرار گرفت. وي تصريح کرد؛ اگرچه اين مناظره ها با چند ماهي تاخير در حال انجام است، اما افکار عمومي از برگزاري آن خوشحال هستند. وي ادامه داد؛ نسبت به اصل برگزاري اين مناظره ها نظر موافقي دارم اما بايد ضوابط و شرايطي به آن افزوده شود تا مناظره ها کارشناسانه تر، علمي تر و دقيق تر به مردم پيام بدهد.يحيي زاده درباره لزوم حضور تفکرات سياسي گوناگون در برگزاري چنين مناظره هايي گفت؛ اين حق طبيعي افراد يک جامعه است که در برگزاري چنين مناظره هايي کارشناسان سياسي با تفکرات گوناگون را شاهد باشند. وي اضافه کرد؛ افرادي که به عنوان کارشناس در چنين برنامه هايي حضور مي يابند حق دارند نسبت به نحوه اجرا، شخص مجري و برخي پارامترهاي چنين برنامه يي شرط بگذارند و با محقق شدن آن شرط در اين گونه برنامه ها حضور يابند.فرهاد تجري نيز خواستار رعايت قانون و حرمت افراد در مناظره ها شد. اما اظهارنظر بادامچيان به بي طرفي مجري مناظره معطوف شد. قائم مقام حزب موتلفه اظهار داشت؛ در برگزاري مناظره هاي تلويزيوني بايد اصل رعايت قانون و عدم توهين به افراد و شخصيت ها مد نظر باشد. وي درباره برگزاري مناظره هاي اخير از سوي صدا و سيما، برگزاري چنين برنامه هايي را در جهت روشن شدن افکار عمومي مثبت ارزيابي کرد.بادامچيان درباره زمان برگزاري اين مناظره ها با توجه به گذشت هفت ماه از انتخابات رياست جمهوري افزود؛ ماهي را هر وقت از آب بگيري تازه است لذا برگزاري اين مناظره ها اگرچه با تاخير اما سودمند است.نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي درباره رعايت اصل بي طرفي و اعتدال در برگزاري چنين مناظره هايي اظهار داشت؛ طبيعتاً برگزاري اين گونه برنامه ها يک عده را خوشحال مي کند و عده يي را هم ناراحت اما بايد اصل اين برنامه همواره مورد توجه باشد.بادامچيان در پايان خاطرنشان کرد؛ اصل برگزاري اين مناظره هاي سياسي کار مثبت و خوبي است و قطعاً به شفافيت فضا کمک مي کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016