دوشنبه 28 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاطمه کمالی احمدسرايی، همسر عمادالدين باقی: هيچ خبری از ايشان ندارم، چرا اين همه فشار و شکنجه؟ روزآنلاين

اميد معماريان
omid(at)memarian.info

فاطمه کمالی احمدسرايی، همسرعمادالدين باقی که يک هفته پس از فوت آيت‌الله منتظری دستگير و به بند ۲۴۰ زندان اوين منتقل شد در مصاحبه با روز می گويد دستگيری همسرش، با توجه به اينکه اساسا جرمی واقع نشده به مصداق «قصاص قبل از جنايت» است. خانم کمالی احمدسرايی با اشاره به اينکه مجموعه ای از دست نوشته‌ها و تحقيقات همسرش هنگام دستگيری وی برده شدهۀ می گويد «ظاهرا چيزی که در ايران به آن ارزش داده نمی شود وقت است وکسانی که فکر وتحقيق می کنند».

اين مصاحبه را می خوانيد.

از وضعيت آقای باقی در زندان خبر داريد؟ با توجه به اينکه ايشان سابقه کسالت داشته اند، بخصوص کمردرد شديد از مراقبت های پزشکی لازم برخوردار هستند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيچ خبری از ايشان ندارم. تنها يک بار تماس گرفتندوگفتند حالشان خوب نيست. اگر چه اضافه کردند که دکترزندان به وضعيت او رسيدگی می کند. ما نامه ای خطاب به آقای لاريجانی تنظيم کرده ايم که به زودی منتشر خواهيم کرد؛اين نامه درمورد وضعيت وی و نقض موارد قانونی که از هنگام دستگيری تا اکنون با آن مواجه بوده، است. بنابر اظهار نظر پزشکان آقای باقی نبايد درفضای دربسته باشد. درحالی که اين مدت زمانی که در بند ۲۴۰ بوده برای خانواده ايجاد نگرانی کرده است. بلاتکليفی و دستگيری با يک حکم کلی نيز از موارد نگرانی ماست. درواقع سئوال ما اين است که نتيجه اين دستگيری‌ها چيست؟ اگر سئوالی بود می توانستند با يک تلفن آقای باقی راصدا کنند،چون می دانند که ايشان نه قصد فرار دارند ونه قصد امحای آثار. بنابراين به اين نحو که به خانه بريزند و همه چيز را ببرند و ايشان را با تنشی که در خانه ايجاد می‌کنند ببرند، منصفانه و عادلانه نيست.

ماموران هنگام دستگيری چه برخوردی داشتند؟
رفتاری که يکی از آنها داشت خيلی ناپسند بود؛ خيلی اذيت شديم. تمام مواردی که ربطی به پرونده نداشت از جمله نوشته های دستی اعضای خانواده، حتی موبايل ها و مدالی که ايشان گرفته را با خود بردند. مواردی که ما در نامه ای به دادستانی گفتيم که می تواند زندگی ما را مختل کند و درخواست کرديم که اين موارد را به ما برگردانند. در اين نامه ما همچنين وضعيت سلامتی آقای باقی را نيز توضيح داده ايم. دادستان هم گفته اين نامه را به پرونده منتقل می کند. اما تا به حال نه وسايل ما را برگردانده نه وضعيت آقای باقی را تغيير داده اند و نگرانی خانواده همچنان مانند سابق به وضعيت خود باقی است.

شما سالهاست که با مسئله دستگيريهای متناوب همسرتان مواجه هستيد.
بيش از ۷۰ بار است که آقای باقی و خانواده احضار، بازجويی و زندان می شوند. بيش از شصت بار اين وضعيت در مورد ايشان بوده است. شما جواب سئوالتان را با اين ارقام می گيريد. واقعا اين همه تنش، اين همه فشار برای يک خانواده، چقدر می تواند آسيب‌زا باشد و از لحاظ روحی روانی مشکل و فشار ايجاد کند؟‌ چه اتفاقی افتاده است؟‌مگر آقای باقی کار پنهانی کرده است؟ همه فعاليت‌ها وتحقيقات او روشن و شفاف است. هيچ فعاليت غيرقانونی نداشته است. ايشان سعی می کرده مطابق قانون عمل کند. بارها مساله چشم‌بند در زندان برايشان جدی شده، چرا که معتقد است چشم بند قانونی نيست. کسی که به هرحال قانون را متذکر می شود حتی وقتی در بند واسير است، ببينيد در زمانی که آزاد است چگونه رفتار می کند؟ آدمی که مطابق قانون می نويسد و تحقيق می کند بايد مورد تشويق قرارگيرد و جايزه بگيرد نه اينکه به زندان بيافتد. ولی شما می بينيد که او مدام احضار و بازجويی می شود و بايد زندان برود. اين اتفاقی است که مدام برای ما در حال رخ دادن است و نمی دانيم تا چه زمانی اين روند ادامه دارد.

آيا به وی گفته شده به چه اتهامی دستگير شده است؟
ماموران دستگير کننده آقای باقی تنها يک برگه به ما نشان دادند که فقط يک مهر بود. مهر آقای جعفری دولت آبادی دادستان تهران. امضا هم نداشت. ايشان ديدند که اسم خودشان هم نيست بلکه يک حکم بود. دراين حکم کلی نوشته بود که دليل دستگيری جلوگيری از حوادث پس از فوت آيت الله منتظری است. در حقيقت می خواستند قصاص قبل از جنايت کنند. می خواستند مثلا پيشگيری کنند. درحالی که يک هفته از فوت آيت الله منتظری گذشته بود و ايشان حتی يک بار هم برای ديدن خانواده آيت الله منتظری به قم مراجعه نکرده بودند. با وجودی که ما رفت وآمد خانوادگی داريم، اما ايشان به توصيه خانواده ايشان گوش کردند و به ديدارشان نرفتند. در واقع بايد برای يک دستگيری جرمی واقع شده باشد اما چنين جرمی واقع نشده است.

آيا تحقيقات منتشرشده يا نشده ايشان را هم با خود برده اند؟
دست نوشته‌های تحقيقات بيست ساله ايشان را برده اند. انگار که حاصل عمر شما را می برند. حافظه های رايانه ايشان را هم برده اند. يکی از کارهای تحقيقی ايشان تنها چهار سال وقت برده است. خوب چهار سال عمر يک محقق تلاشگر که برای اصلاح تلاش می کند و کار دانشگاهی وحوزوی انجام می دهد را برده اند. اين کارها ارزش دارد. متاسفانه چيزی که اينجا ارزش ندارد وقت است و توجه به کسانی که فکر می کنند وتحقيق. يا تحقيقاتشان بايگانی می شود ومنبع اثر گذاری نمی شود،يا اگر هم مخالف باشند سعی می کنند آثارشان برگردانده نشود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016