چهارشنبه 30 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر پژاک: هيچ اطلاعی در رابطه با عوامل دخيل در ترور دادستان خوی ندارم، روزآنلاين

کاوه قريشی - انتساب ترور دادستان شهرستان خوی به حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) در حالی منتشر شده که اين گروه سياسی تا اين لحظه در هيچ يک از رسانه های رسمی ونيمه رسمی خود مسئوليت انجام اين ترور را به عهده نگرفته است. رهبر پژاک هم در تماسی تلفنی با "روز" از هويت عاملين اين ترور، اظهار بی اطلاعی کرد.

خبرگزاری مهر، وابسته به نهادهای امنيتی ـ نظامی ديروز به نقل از مدير کل سياسی و انتخابات استانداری آذربايجان غربی با انتساب اين ترور به حزب حيات آزاد کردستان، نوشت: "متاسفانه گروهک تروريستی و معاند پژاک مسئوليت شهادت و ترور دادستان عمومی انقلاب شهرستان خوی را برعهده گرفت".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتشار اين خبر در حاليست که تا لحظه تنظيم اين گزارش اين حزب و هيچ يک از رسانه های متعلق به آن مسوليت اين ترور را بعهده نگرفته اند.عبدالرحمان حاجی احمدی، رهبر حزب آزاد کردستان (پژاک)در ارتباط با اين ترور، ضمن اعلام بی خبری ازعوامل انجام دهنده آن، به روز می گويد: "بنده هيچ اطلاعی در رابطه با عوامل دخيل در انجام اين ترور ندارم".

وی در مورد اتهاماتی که از سوی رسانه های دولتی در ارتباط با ترور دادستان خوی توسط پژاک مطرح شده، نيز گفت: "عصر امروز به طور رسمی موضع خود را در قبال اين ترور بيان خواهيم کرد".

قوت گرفتن انتساب اين ترور به حزب حيات آزاد کردستان تا آنجا پيش رفت که تلويزيون بی بی سی فارسی شامگاه شب گذشته اعلام کرد اين حزب طی اطلاعيه ای به طور رسمی مسوليت ترور حاجی قلی زاده را بعهده گرفته است.انتشار اين خبر پس از آن بود که سايت خبری "روژهه لات" نزديک به حزب حيات آزاد کردستان(پژاک) با انتشار خبری ترور آقای حاجی‌قليزاده از سوی افرادی ناشناس راتائيد کرده بود.در بخشی از اين خبر که با عنوان "انتقام يکی از قاتلان فصيح ياسمنی" منتشر شد، آمده بود: "بنا به گزارشهايی که از شهرستان خوی به دستمان رسيده است ولی حاجی قليزاده فرمانده سپاه عاشورا و يکی از عاملان قتل فصيح ياسمنی به سزای جنايتهايش رسيد".

اما اين رسانه نزديک به پژاک، مطلبی در مورد ترور دادستان خوی توسط پژاک ننوشته و تنها با اشاره به به سوابق قضايی وی اعلام کرده بود که "قلی زاده توسط افراد ناشناس ترور شده است".

قلی زاده قاضی پرونده فصيح ياسمنی

در پی اعلام خبر ترور ولی حاجی قليزاده، دادستان خوی، برخی از منابع خبری اعلام کردند او مسئول مستقيم پرونده فصيح ياسمنی، فعال سياسی کرد بوده و صدور حکم و اجرای آن نيز توسط وی انجام شده است.خبرگزاری فارس در همين زمينه اعلام کرده است: "اسلام جباری ‌مرادلو معاون دادستان خوی ظهر امروز (سه شنبه) در گفتگو با خبرنگاران در زمينه جديدترين پرونده مهم امنيتی که مرحوم ولی حاجی‌قليزاده مسئوليت آن را بر عهده داشت، اظهار داشت: پرونده مهم ضدانقلاب فصيح ياسمنی با اسم مستعار (دارا) از عناصر اصلی پژاک، پس از بررسی و صدور حکم از سوی ايشان و تاييد حکم مذکور در دادگاه تجديد نظر، منجر به صدور حکم اعدام شد و اين حکم در تاريخ ۱۶ دی ماه اجرا شد".

گفتنی است فصيح ياسمنی، فعال کرد ۲۷ ساله ايرانی صبح روز چهارشنبه، ۱۶ دی ماه به اتهام محاربه از طريق عضويت در يکی از احزاب سياسی کرد با حکم صادره از سوی دادگستری شهرستان خوی به دار آويخته شد.

چراغ سبز برای امريکا و اسرائيل

ترور ولی حاجی قلی زاده دادستان شهرستان خوی واکنش برخی از مقامات حکومتی و قضايی ايران از جمله حوزه قوه قضائيه، فرماندار، امام جماعت و نماينده مجلس و معاون دادستان شهرستان خوی را بر انگيخت.

نماينده شهرستان سلماس در مجلس شورای اسلامی اين ترور را "چراغ سبزی از سوی دشمنان به امريکا و اسرائيل" خواند.علی اکبر آقايی در گفتگو با خبرگزاری فارس در اروميه اعلام کرد: "دشمنان به دنبال فرصت‌هايی هستند تا بتوانند به نظام جمهوری اسلامی ايران ضربه بزنند و با اين حرکت‌ها می‌خواهند استکبار را خوشحال کرده و به آمريکا و اسرائيل چراغ سبز بدهند".

اين نماينده مجلس در ادامه با اشاره به آنچه از آن به عنوان "اقدامات دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی در ۳۰ سال گذشته" ياد کرد، اين ترور را به "عوامل وابسته به دشمنان قسم خورده" منتسب کرد وگفت: "با توجه به تحرکات داخلی مشکوک و عوامل وابسته به دشمنان قسم‌خورده خارج از کشور دادستان خوی نيز به دست اين گروه‌ها ترور شده باشد".

از سوی ديگر حوزه رياست رياست قوه قضائيه با صدور اطلاعيه‌ای ضمن محکوم کردن ترور حاجی قلی زاده اعلام کرد: "بار ديگر در يک توطئه از قبل برنامه‌ريزی شده يکی از قضات تلاشگر دادگستری به دست عوامل استکبار جهانی به شرف شهادت نائل آمد و در راه انجام وظيفه و اجرای عدالت و امنيت قربانی توطئه مزدوران بيگانه شد".

در ادامه واکنش شخصيتها و نهادهای حکومتی به ترور حاجی قلی زاده، ابراهيم محمد لو، فرماندار شهرستان خوی نيز با اشاره به اعلام عزای عمومی و اشاره به دست داشتن "وابستگان به بيگانگان" در اين ترور، خبر داد که: "کميته ويژه امنيتی به‌منظور پيگيری علل ترور دادستان عمومی و انقلاب اين شهرستان تشکيل شده است و نتايج بررسی‌ها به‌زودی در اختيار عموم قرار می‌گيرد."

ولی حاجی قلی زاده، دادستان شهرستان خوی شامگاه دوشنبه در مقابل در منزل خود به ضرب گلوله توسط فرد يا افرادی ناشناس کشته شد.ترور دادستان خوی، سومين حادثه تروريستی روزهای گذشته پس از ترور دکتر علی‌محمدی استاد دانشگاه تهران و بمب‌گذاری در شهر مشهد بوده‌است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016