دوشنبه 5 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پکن آمريکا را مسئول ناآرامی های ايران می داند، راديو بين المللی فرانسه

اختلافاتی که در ابتدا ميان شرکت آمريکايی گوگل و دولت چين به وجود آمد، به تدريج دامنۀ گسترده تری گرفته است. بعد از اين که وزير امور خارجۀ آمريکا صريحاً از آزادی اينترنت در چين دفاع کرد، يک روزنامۀ رسمی چاپ پکن، واشنگتن را متهم به دخالت در امور ايران و دامن زدن به ناآرامی های سياسی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامۀ خلق چاپ پکن در شمارۀ يکشنبه ٢٤ ژانويه می نويسد: "در پس آن چيزی که آمريکايی ها آزادی بيان می نامند، دسيسه های سياسی نهفته است... مگر آشوب های بعد از انتخابات در ايران چگونه به وجود آمد؟"...
سرمقاله نويس روزنامۀ چينی ادامه می دهد: "همۀ اينها به دليل جنگی است که آمريکا از طريق يوتيوب و سايت توييتر به راه انداخته. سايت هايی که شايعه پراکنی می کنند، اختلافات را دامن می زنند و ميان اصلاح طلبان و محافظه کاران نفاق و تفرقه می اندازند".

اين سرمقاله سه روز بعد از آن چاپ می شود که وزير امور خارجۀ آمريکا، هيلاری کلينتون، خواستار آزادی اينترنت در چين شد.

در ادامۀ اين مطلب آمده است: "ما از اين بابت نگرانيم که از نظر سياستمداران آمريکايی، فقط اطلاعاتی آزاد محسوب می شود که تحت کنترل آمريکا باشد... فقط خبرهايی که آمريکا به رسميت بشناسد، اخبار آزاد به حساب می آيد، تنها سخنانی که از سوی آمريکا تأييد شده باشد سخنان آزاد تلقی می شود و بالاخره تنها جريان اطلاعاتی که منافع آمريکا را تأمين کند اطلاعات آزاد است"...

از حدود دو هفته قبل، ميان دولت چين و شرکت آمريکايی گوگل اختلافاتی به وجود آمده که به تدريج بر روابط سياسی پکن و واشنگتن نيز تأثير گذاشته است. بعد از اين که گوگل از نظارت های الکترونيکی و سانسور اينترنتی دولت چين گلايه کرد، دولت آمريکا نيز صريحاً به طرفداری از آزادی اينترنتی برخاست. اين موضوع، خشم مقامات چينی را برانگيخته است.

به دنبال اين اختلافات،يکی از مسئولان بلندپایۀ دولت چين گفت: "هر کس که با استفاده از اينترنت، حزب کمونيست را به چالش بکشد و يا به اتحاد ملی ضربه بزند، توسط دولت به سختی مجازات خواهد شد".

سخنگوی دفتر اطلاعات دولت چين گفت که استفاده از اينترنت برای "براندازی اقتدار دولت و خرابکاری در اتحاد ملی، دامن زدن به کينه و اختلافات قومی و همچنين تبليغ برای گروه های عقيدتی و مذهبی و انتشار مطالب غيراخلاقی (شلفيه نگاری)، تروريستی و خشن، مطلقاً ممنوع است".

در حال حاضر، کاربرد سايت های يوتيوب و توييتر در چين ممکن نيست. دسترسی به سايت فيس بوک نيز از تابستان گذشته قطع شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016