سه شنبه 13 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت امور خارجه: هواپيمای توقيف شده در تايلند ارتباطی به ايران ندارد، اين اخبار در راستای جنگ نرم منتشر شده‌است، ايلنا

ـ برخی از افراد در پوشش‌های ديپلماتيک در تجمعات بعد از انتخابات شرکت کرده بودند که رسيدگی به هويت آنها در دست بررسی است
ـ وزارت امور خارجه معتقد است برای حل مشکل راکتور تحقيقات تهران بايد با کشورهای مختلف رايزنی کرد


ايلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ارتباط ايران با هواپيمای توقيف شده در خاک تايلند که گفته می‌شود حامل سلاح‌هايی از کره شمالی بوده است گفت: براساس گزارشات مقامات تايلندی هيچگونه ارتباطی ميان ايران و اين هواپيما وجود ندارد‎؛ اين اخبار در راستای جنگ نرم منتشر شده است چرا که با توجه به توان و قابليت نظامی ما نيازی به استفاده از جنگ افزارهای کشورهای ديگر نيست.
به گزارش خبرنگار ايلنا رامين مهمان پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران دررابطه با وضعيت مذاکرات ايران با اعضای گروه ۱+۵ برای تامين سوخت راکتور تهران گفت: سوخت اين راکتور که قرار است صرف اهداف تحقيقاتی شود همچنان در دستور کار مذاکرات ايران و کشورهای غربی قرار دارد.ما اميدواريم با يک تعامل سازنده بتوانيم نيازی که راکتور تهران برای تامين سوخت دارد را بدست آوريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين با بيان اين مطلب که ما پيش از اين آمادگی خود را برای معاوضه سوخت راکتور تهران اعلام کرده بوديم اظهار داشت: بحث فعلی ما اين است که شرايط مورد نظر برای تبادل سوخت چگونه احراز شود.اما درکل ما نسبت به معاوضه اين سوخت خوشبين هستيم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به راه حل‌هايی که تهران برای مبادله سوخت راکتور تحقيقاتی اميرآباد به اعضای گروه ۱+۵ پيشنهادکرده است گفت: سه راه حل خريد سوخت که طبيعی‌ترين حق ماست، معاوضه سوخت برای اعتماد‌سازی طرف مقابل و در نهايت توليد سوخت ۲۰ درصد که جزو حقوق تمامی اعضای آژانس است به اعضای گروه ۱+۵ پيشنهاد شده است.
وی ادامه داد: ايران برای تامين سوخت صلح‌آميز خود قائل به تعامل با جامعه جهانی است و در همين راستا بحث مبادله سوخت هسته‌ای را نيز پيشنهادکرده است.
مهمان پرست تاکيد کرد: بحث دانش هسته‌ای ما برای مصارف صلح‌آميز است وتصميماتی که برخلاف حقوق ايران تنظيم شده باشد را درست تلقی نکرده و فشار تهديد را نيز ابزاری ناکارآمد ارزيابی می‌کنيم.
وی همچنين گفت: ما به مسيرمان برای دستيابی به دانش صلح‌آميز هسته ادامه خواهيم داد و تحريم را نيز بهانه ‌ای شناخته شده تلقی می‌کنيم که در طول ۳۱ سال گذشته در راستای فشارهای سياسی بر ايران اعمال شده است.
دستيار ارشد وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که موضع ايران در رابطه با اظهارات مقامات روسيه که اعلام کرده اند مشکل اصلی پرونده ايران غنی‌سازی در خاک اين کشور است چيست؟اظهار داشت: غنی‌سازی ايران جزو حقوق اساسی ماست و اين حق مورد تاييد ۱۱۸ کشور عضو جنبش عدم تعهد است.
وی تاکيد کرد: همين اصرار به احقاق حق ايران است که سبب شد کشورهای ديگر نيز برای دستيابی به سوخت هسته‌ای اقدام کنند.
مهمان پرست خاطرنشان کرد :به گمان ما تنها يک رويکرد واقع بينانه منجر به خروج سريع کشورهای ۱+۵ از بن بست خواهد شد.
وی يادآور شد: سوخت راکتور تهران که دستيابی به آن برای تامين نياز ۸۵۰ هزار بيمار حياتی است بايد بدون شروط خاصی در اختيار ايران قرار گيرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در رابطه با موضع دستگاه ديپلماسی کشور نسبت به نتايج نشست لندن که برای رسيدگی به مشکلات افغانستان برگزار شده بود نيز گفت: کشورهای غربی با ادعاهای مبارزه با تروريسم وارد اين کشور شده‌اند اما مشاهده می‌کنيم که در نشست لندن مذاکره با گروه‌های افراطی دردستور کار نشست قرار گرفت.
وی افزود: علاوه بر اين در زمان حضور نيروهای بيگانه در کشور افغانستان توليد مواد مخدر از ۲۰۰ تن در سال به ۹ هزار تن افزايش پيدا کرده است. حال چگونه اين کشورها ادعای بهبود وضعيت افغانستان را مطرح می‌کنند.
مهمان پرست همچين رابطه با خروج آثار باستانی ايران توسط يک ديپلمات آرژانتينی نيز گفت: اين موضوع توسط دستگاه‌های مسوول در حال رسيدگی است و قطعا به تخلفات افراد خاطی رسيدگی خواهد شد.
وی در رابطه با دلايل تعويق صدور حکم تبعه فرانسوی که در اغتشاشات پس از انتخابات ايران دستگير شده بود نيز اظهار داشت: اين يک بحث قضايی است و فکر می‌کنم در زمان مقرر خود اعلام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنين در رابطه با امکان مبادله اين تبعه فرانسوی با ايرانيانی که در خاک فرانسه بازداشت شده‌اند نيز گفت: بحث مربوط به معاوضه اتباع ايرانی با ديگر کشورها رويکرد حقوقی داردکه در چارچوب قضايی آن مورد رسيدگی قرار می‌گيرد و وزارت امور خارجه نيز نسبت به وضعيت تمام اتباع خود حساس است‎؛ براساس اعتقاد مسوولين ايرانی بايد حقوق اتباع کشورمان در تمامی کشورها به رسميت شناخته شود .اين افراد با توطئه‌های آمريکايی دستگير شده‌اند و تلاش برای آزادی آنها ادامه دارد.
وی با تقبيح ترور يکی از مسوولين حماس در دبی نيز گفت: اين اقدام نشاندهنده نقض حاکميت ملی اين کشور است و سکوت نسبت به اين جنايات جای سوال دارد. جنايات اسراييل در خاک اين کشور(امارات) نتيجه عادی‌سازی روابط با رژيم نامشروع رژيم صهيونيستی است.
مهمانپرست همچنين بااشاره به سفر وليعهد قطر به ايران نيز گفت: اين سفر در راستای مناسبات دو جانبه امروز صورت می گيرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به اين پرسش که چرا لغو اخذ رواديد برای سفر اتباع آذربايجان به ايران به صورت يکطرفه صورت گرفته نيز گفت: ايران برای همکاری با کشورهای دوست مقدمات افزايش روابط را فراهم می کند. لغو رواديد برای سفر اتباع آذربايجانی به ايران از ديروز و با حضور حسن قشقاوی معاون کنسولی وزير امور خارجه صورت گرفت؛ به گمان ما اين اقدامات می‌تواند در راستای افزايش تعاملات دو جانبه موثر باشد.
وی همچنين در رابطه با اين موضوع که گفته می شود مقامات تايلندی در ۱۱فوريه و طی يک گزارش محرمانه نتايج بازرسی از اين هواپيمای توقيف شده با به مسوولان سازمان ملل اطلاع خواهند داد نيز اظهار داشت:اين کشور مقصدی غير از ايران داشته است و ارتباطی به ما ندارد.
مهمانپرست در رابطه با اظهارات برخی از نمايندگان مجلس مبنی بر اينکه پس از انگليس بايد با کشور المان که موضع مداخله‌گرايانه اين کشور نيز در حوادث پس از انتخابات ايران مشخص شده است کاهش روابط دهيم گفت: وزارت خارجه با بررسی تمامی تحرکات و اقدامات کشورهای مورد نظر نسبت به رسيدگی به وضعيت آنها اقدام خواهد کرد و اگر نياز به تغير روابط باشد آن را در دستور کار قرار ميدهد.
وی درپاسخ به اين پرسش که موضع وزارت خارجه در رابطه با دو ديپلمات آلمانی که طی حوادث روز عاشورای تهران دستگير شدند چيست؟ گفت: پس از مراسم روز عاشورا بعضی از بازداشتی‌ها را داشتيم که رسيدگی به وضعيت آنها در دستور کار مسوولين ذيربط است.
دستيار ارشد وزير امور خارجه افزود: برخی ازافراد در پوشش‌های ديپلماتيک در اين تجمعات شرکت کرده بودندکه رسيدگی به هويت آنها در دست بررسی است.
وی همچنين در ارتباط با امکان کاهش مناسبات ايران با کشور المان پس ازمشخص شدن دخالت ديپلمات‌های اين کشور در اغتشاشات اخير نيز اظهار داشت: بحث تنظيم مناسبات کاهش و ا فزايش روابط کشورها جزو وظايف دستگاه‌ ديپلماسی است و اگر در اين مورد نياز به تغيير جهتی باشد در مشورت با ارگان‌های ذيربط صورت خواهد گرفت.
مهمانپرست همچنين در رابطه با رايزنی متکی با مقامات فرانسوی و برزيلی برای تامين راکتور تهران نيز گفت: گفت‌وگوهای مستمری صورت گرفته است و وزارت امور خارجه معتقد است برای حل مشکل راکتور تحقيقات تهران بايد با کشورهای مختلف رايزنی کرد تا حقوق هسته‌ای کشورمان به نحو مطلوب تامين شود.
وی در ارتباط با گزارشی گفته می‌شود در رابطه با فعاليت‌های هسته‌ای ايران ازسوی گروه ۱+۵ به شورای امنيت ارائه شده نيز گفت: تمامی اقداماتی که در رابطه با پرونده هسته‌ای ايران صورت می‌گيرد بايد در چارچوب پادمان آژانس باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016