پنجشنبه 15 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وکيل شيرين علم هلو، زندانی سياسی محکوم به اعدام: اعدام سزاوار "شيرين" نيست، رهانا

ديوان عالی با وجدانی بيدار بررسی کند؛ اعدام سزاوار «شيرين» نيست
فريدون شامی، وکيل علم هلو: از خداوند می‌خواهم که قضات ديوان عالی کشور اين پرونده و اعتراض بنده را با وجدان بيدار مورد مطالعه قرار دهند.

محسن کاکه‌­رش

رهانا ـ زندانيان: شيرين علم هلو، زندانی سياسی کرد، چندی پيش در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد. در دادخواست او آمده که يکی از دلايل صدور حکم محاربه، اقرار وی به ارتباط با «پژاک» بوده است. شيرين علم هلو در نامه‌ای که از درون زندان نوشته، شرح فشارها و شکنجه‌های وارد شده بر خود را برای گرفتن اقرار آورده است. فريدون شامی وکيل ايشان در مورد آخرين وضعيت خانم علم هلو مصاحبه ای با ما در رهانا انجام داده که در آن به چگونگی انتشار اين نامه و آخرين وضعيت اين زندانی کرد اشاره شده است. اين مصاحبه در پی می‌آيد:

•رهانا: پرونده­ی خانم علم هلو اکنون چه مرحله قانونی را طی ميکند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


من در مدت قانونی طبق درخواست و ابلاغ خانواده خانم علم هلو سی­‌ام دی ماه از رای صادره تقاضای تجديد نظر کردم و اميدوارم رای من مورد قبول واقع بشود.

•رهانا: اخيرا نامه‌­ای از سوی موکل شما در رابطه با شکنجه وی در زندان منتشر شده، از چگونگی انتشار نامه اطلاعی داريد؟
روزی که من می­خواستم اعتراض کنم خانم علم هلو نامه‌­ای را از داخل زندان برای بنده ارسال کردند که به ضميمه دادخواست تجديد نظر تحويل دادگاه داده شد.

•رهانا: آيا شما شخصا نامه را رويت کرديد؟
بله اما از محتوای آن اطلاعی ندارم. ولی بنا به شناختی که به لحاظ کاری و تجربه در اين پرونده از ايشان دارم، نامه با دست خط خود خانم علم هلو نوشته شده بود.

•رهانا: با ايشان ملاقات داشتيد؟
چند روز پيش با ايشان ملاقات داشتم و با ايشان صحبت کردم و وضع روحی ايشان نيز خوب بود و ملاقاتم نيم ساعات طول کشيد.

•رهانا: برای تخفيف يا لغو حکم موکل‌تان چه کارهايی می توان انجام داد؟
من خودم خيلی اميدوارم که به هر صورت اين مجازات لغو بشود، برای اينکه مجازات محاربه چهار نوع است که در اختيار قاضی است. در لايحه مجازات اسلامی که اکنون در مجلس شورای اسلامی است و تصويب نشده، در آن‌هم به همين نحو عمل شده يعنی کسی که خودش جلوگيری از کشت و کشتار می‌کند مجازات سبک را خواهند داد، که مجازات اعدام نيست. من هم به همين خاطر در خواست مجازات سبک برای موکلم کردم.

•رهانا: گفتيد که مجازات سبک را برای ايشان سزاوار ميدانيد نه اعدام، طبق قانون مجازات سبک برای ايشان با توجه به پرونده‌اش چيست؟
محاربه چهار تا مجازات دارد از اين چهار تا مجازات يکی قتل، اعدام، قطع دست راست و پای چپ و تبعيد هست با توجه به اينکه در اين ماجرا کاری کرده که کسی کشته نشود به نظر من تبعيد سزاوار ايشان هست نه مجازات اعدام.

•رهانا: اکنون پرونده شيرين علم هلو در اختيار ديوان عالی کشور هست انتظار چه حکمی از سوی آنان را داريد؟
از خداوند می‌خواهم که قضات ديوان عالی کشور اين پرونده و اعتراض بنده را با وجدان بيدار مورد مطالعه قرار دهند، به خاطر اينکه در آن ماجرا کسی کشته نشده و اعدام ايشان را تخفيف بدهند و مجازات اعدام ايشان را لغو کنند.

♦ خانواده و وکيل شيرين علم هلو نام فاميل درست وی را «علم هلو» گفته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016