جمعه 16 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امامی کاشانی: در ۲۲ بهمن برخی شعارهای مطرح شده در ۹ دی را ندهيد تا در مملکت وحدت ايجاد شود، ايسنا

ـ از گذشته عبرت بگيريم
ـ به همه راهپيمايان ۲۲بهمن بايد احترام گذاشت

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به قرار داشتن در ‌آستانه روز ۲۲ بهمن گفت: ۲۲ بهمن نعمتی برای ملت ايران بود و قرآن می‌فرمايد نعمت‌های خداوند را بگو و شرح بده.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت الله امامی کاشانی در خطبه‌های اين هفته نماز جمعه تهران در تشريح اين مطلب اظهار کرد: يعنی هم ديروز، هم امروز و هم فردا را بگوييم تا از گذشته عبرت بگيريم و برای آينده درس بگيريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به خاطراتی از دوران پيش از انقلاب افزود: در آن زمان بی‌اعتنايی به علم بود و اصلا روی ما حساب نمی‌کردند ولی امروز ما به سراغ تسخير فضا رفته‌ايم، کاوشگر می‌فرستيم، ماهواره می‌فرستيم، اين همه پيشرفت‌های نظامی کرديم و رهبر معظم انقلاب نيز فرموده‌اند دانشگاه بايد بکوشد که از نظرعلم به سطح اول جهان برسد. با استعدادی که ايرانی دارد می‌توانيم خيلی جلوتر برويم و ميدان باز است و رحمت خدا بر امام و شهدا که چنين روزی را به وجود آوردند.

وی ادامه داد: امام همواره بر اعتماد به نفس و استقلال تاکيد می‌کردند و مقام معظم رهبری هم همواره بر اين مساله تاکيد کرده‌اند و ملت ايران در انقلاب ۲۲ بهمن خود را شناخت و فهميد چقدر در دنيا ارزش دارد. بايد برای جوان‌ها گفت که چه بوديم و چه شديم. فردا هم همين است که به اهداف قانون اساسی برسيم. بايد به اقتصاد سالم برسيم و از اين مشکلات نجات پيدا کنيم. ما متوقف نخواهيم شد و نبايد هم متوقف بود.

اين عضو مجلس خبرگان با تاکيد بر اين‌که " انسان بايد مدام در حال تکامل و جلو رفتن باشد" گفت: وظيفه ديگر اين است که طبق احاديث بايد به مساله انتظار و مهدويت بپردازيم و نيز بايد با مردم خوب و مهربان باشيم، البته بحث دشمنان جداست ولی با مردم عادی که قصد دشمنی ندارند بايد مهربان باشيم. حضرت علی(ع) در خطبه ۱۹۲ فرموده‌اند که از ملت‌ها عبرت بگيريد که همه چيز داشتند ولی بعد همه نعمت‌ها از آن‌ها گرفته شد؛ چراکه ابتدا وحدت کلمه داشتند ولی بعد تبديل به اختلاف کلمه شد.

وی تاکيد کرد: ۲۲ بهمن نعمت استقلال، آزادی، عزت، به دست گرفتن سرنوشت است که خدا به ما داده است و بايد اين نعمت را حفظ کنيم. اگر بخواهيم شعارهايی بدهيم و کارهايی بکنيم و زيبايی و عظمت آن را در دنيا آلوده کنيم، به خدا تک تک ما که اين کار را می‌کنيم پيش خدا، شهدا و امام مسووليم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی بخواهند شعارهايی بدهند ولی من از جوانان تقاضا می‌کنم که اين کسانی که بخواهند در صف شما وارد شوند و شعار بدهند، شما خود را آلوده به آن‌ها نکنيد و به ميان خودتان راه ندهيد. اين خط با همه اشکالاتی که دارد به سمت انقلاب امام عصر(عج) حرکت می‌کند. البته من از اشکالات دفاع نمی کنم و نمی خواهم اينجا از هر چيزی حمايت کنم ولی اين خط به سمت ولی عصر(عج) می‌رود و خطی که بخواهد اين خط را به هم بزند خط انحرافی است.

امامی‌کاشانی با انتقاد از برخی شعارهای سر داده شده در راهپيمايی روز ۹ دی يادآور شد: بعد از روز عاشورا که آن مصيبت رخ داد، ملت شريف ما در روز چهارشنبه به خيابان‌ها آمدند و شعارهايی مطرح شد. من عرض می‌کنم که اين شعارها را ندهيد و بگذاريد در مملکت وحدت باشد. افراد و شخصيت‌های مختلف در راهپيمايی شرکت می‌کنند و همه را بايد احترام کرد و اين توصيه امام و مقام معظم رهبری است.

وی اظهار کرد: اميدواريم اين نظام با حمايت، درايت و بصيرت تمام مردم با رهبری عالمانه و آگاهانه رهبر معظم انقلاب به دست صاحب اصلی آن يعنی حضرت ولی عصر(عج) تقديم شود و ان‌شاءالله در ۲۲ بهمن حضور با کفايت تمام ملت دستی به سينه همه کسانی باشد که برای اين کشور ياوه‌گويی می‌کنند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود نيز با اشاره به حکاياتی از صحابه و ياران پيامبر(ص) و ائمه گفت: بايد در برابر درخواست‌ها از اهل بيت(ع) با ادب بود و خواست، اگر شد که شد ولی اگر نشد نبايد ذره‌ای از ادب و تواضع کاسته شود. نيت‌ها و دل‌ها بايد پاک شود. زيارت رفتن‌های اکثر ما اين‌طور است که برای ائمه زياد اشک ريخته‌ايم ولی اين‌ها را به درستی نشناخته‌ايم. زيارت اين نيست که دور ضريح بدويم، فشار بياورند و زوار را ناراحت کنند. زائر بايد با حضور قلب در برابر انسان کامل حضور داشته باشد. معنی ولايت که بسيار ارزشمند است اينجاست که نظام جهان در دست ولی خداست. معنای زيارت اين است که انسان را عوض کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016