شنبه 17 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست فوری برنامه نظارت بر حمايت مدافعان حقوق بشر در مورد بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی و مازيار سميعی

برنامه نظارت بر حمايت مدافعان حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) و "فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر" (FIDH) اطلاعات جديدی را دريافت کرده و درخواست رسيدگی فوری به وضعيت ذيل در جمهوری اسلامی ايران را دارد.

شرح مختصری از وضعيت پيش آمده:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنامه نظارت از سوی منابع قابل اطمينان مطلع شده که آقای کاوه قاسمی کرمانشاهی، روزنامه نگار عضو "سازمان حقوق بشر کردستان" و کمپين "يک ميليون امضاء" و همچنين از اعضای سازمان دانش آموختگان ادوار، و آقای مازيار سميعی، دانشجو و عضو کمپين "يک ميليون امضاء" دستگير و بازداشت شده اند.

براساس اطلاعات به دست آمده، آقای کاوه قاسمی کرمانشاهی در تاريخ ۳ فوريه ۲۰۱۰ توسط هفت مأمور امنيتی در کرمانشاه دستگير شد. اين مأموران پس از تفتيش منزل و توقيف وسايل او، از جمله کامپيوتر و مدارک، با ارائه حکم جلبی که نام صادرکننده آن مشخص نبود وی را بازداشت کردند. در اين رابطه هيچ گونه اطلاعی مبنی بر محل حبس آقای قاسمی کرمانشاهی به خانواده او داده نشده است.

آقای مازيار سميعی نيز همان روز در منزل خود در تهران دستگير شد. دستگيری آقای سميعی نيز پس از توقيف وسايل شخصی او انجام شد و تاکنون از محل حبس وی اطلاعی در دست نيست.

بيم آن می رود که دستگيری و بازداشت اين دو نفر هشداری برای تظاهرات اعتراض آميز پيش بينی شده در روز ۱۱ فوريه باشد.

ديگر اعضای سازمان حقوق بشر کردستان نيز متحمل فشارهای شديد هستند تا فعاليت اين سازمان را متوقف کنند. در ماه ژانويه، آقای اجلال قوامی، سخنگوی اين سازمان، سه بار از سوی عوامل امنيتی که خواهان توقف فعاليت های اين سازمان اند احضار شده است. به علاوه، برنامه نظارت خاطرنشان می سازد که آقای محمد صديق کبودوند، مؤسس اين سازمان، از سال ۲۰۰۷ در زندان بسر می برد.

برنامه نظارت مراتب نگرانی شديد خود را نسبت به حبس خودسرانه آقايان کاوه قاسمی کرمانشاهی و مازيار سميعی اعلام می دارد. کاملاً مشخص است که اين اقدام صرفاً به هدف فعاليت های آنان در زمينه حقوق بشر صورت گرفته است. برنامه نظارت از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهد که هرچه سريعتر و بدون هيچ گونه قيد و شرطی تمامی مدافعان حقوق بشر که اکنون در سراسر کشور در زندان بسر می برند را آزاد کنند.

اقدامات فوری مورد درخواست:
از شما خواهشمنديم که هر چه سريعتر دولتمردان جمهوری اسلامی را از درخواست های زير باخبر سازيد:

۱. تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی آقايان کاوه قاسمی کرمانشاهی، مازيار سميعی، محمد صديق کبودوند و ديگر مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کنند.

۲. هرچه سريعتر و بدون هيچ گونه قيد و شرطی مدافعان حقوق بشر که در سراسر کشور زندانی اند را آزاد کنند، زيرا حبس آنان کاملاً خودسرانه بوده و صرفاً به دليل فعاليت های آنان در زمينه حقوق بشر صورت گرفته است.

۳. سريعاً به هرگونه اذيت و آزار و اقدام تهديدآميز، از جمله در سطوح قضايی، در قبال تمامی مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند.

۵. به کليه مواد اعلاميه مدافعان حقوق بشر که در ۹ دسامبر ۱۹۹۸ به تصويب رسيده احترام گذاشته و آن را رعايت کنند. به ويژه ماده اول آن که می گويد: "هر شخصی به صورت فردی يا گروهی اين حق را دارد که در سطوح ملی و يا بين المللی اقدام به حمايت از حقوق بشر کند و آزادی های اصلی را تحقق بخشد" و همچنين ماده ۵ قسمت سوم که می گويد: "هر شخصی اين حق را دارد که به صورت فردی يا جمعی، در سطوح ملی يا بين المللی، (...) با سازمان های غيردولتی يا ميان دولتی ارتباط برقرار کند" و همچنين ماده ۱۲ بند دوم که می گويد: "دولت بايد کليه تدابير لازم را انجام دهد تا حمايت فردی و گروهی همه کس در برابر خشونت، تهديد، تعقيب، اقدامات تلافی جويانه، فشار، تبعيض های منفی شخصی و يا قانونی و هرگونه اقدام مستبدانه ديگری که به دنبال اقدامات مشروع و قانونی اين اشخاص براساس اين اعلاميه انجام شده، توسط مراجع ذيصلاح تضمين گردد".

۶. به طور کلی، تحت هر شرايطی مفاد حقوق بشر و آزادی های اصلی را، مطابق با اعلاميه جهانی حقوق بشر و ديگر عهدنامه های بين المللی و منطقه ای حقوق بشر که ايران متعاهد آنهاست، رعايت نمايند.

رونوشت:
- رهبر انقلاب اسلامی، جناب آيت الله سيدعلی خامنه ای.
- رياست جمهوری، جناب آقای محمود احمدی نژاد.
- رياست دادگستری، جناب آيت الله صادق لاريجانی.
- وزير امور خارجه، جناب آقای منوچهر متکی.
- نماينده جمهوری اسلامی ايران در سوئيس.
- سفارت ايران در بروکسل.

لطفا رونوشت اين نامه را به ديگر نمايندگان ديپلماتيک جمهوری اسلامی در ديگر کشورها نيز ارسال فرماييد.

پاريس – ژنو، ۵ فوريه ۲۰۱۰

لطفا در پاسخ خود ما را از هرگونه اقدام انجام شده درخصوص اين درخواست ها مطلع فرماييد.

برنامه نظارت، برنامه مشترکی است از "فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر" (FIDH) و "سازمان جهانی مبارزه با شکنجه" (OMCT) که به حمايت از مدافعان حقوق بشر اختصاص داشته و هدف اصلی آن، پشتيبانی همه جانبه از اين افراد در زمان نياز می باشد.

برنامه نظارت، همچنين برنده جايزه حقوق بشر در سال ۱۹۹۸ از کشور فرانسه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016