پنجشنبه 22 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور سبز مردم با ارعاب و تهديد تمام نمی شود، گزارش يک شاهد عينی از خيابان های تهران، نوروز

امروز تهران در سی و يکمين سالگرد پيروزی انقلاب در سايه حضور پر شمار نيروهای امنيتی، نيشخند شرم و اندوه بر لب داشت.
در سالگرد ۲۲ بهمن، در حاشيه اختلال گسترده در عرصه اينترنت و خبررسانی ، تصوير آنچه از تلويزيون وابسته به دولت پخش می شود مدعی است که دولت کودتا با بسيج نيروهای امنيتی و نظامی طی روزهای گذشته توانسته است امکان هر گونه تجمع مخالفان و حضور سبز مردم تهران را سد کند اما آيا اين همه آن چيزی است که اکنون در خيابانهای تهران جريان دارد و آيا حضور ميليونی مردم آنگونه که بلندگوهای پرتعداد خيابان انقلاب تا آزادی تبليغ می کنند جملگی هوادار وحدت با دولت مدعی پيروزی در انتخابات و تاييد کننده سخنان احمدی نژاد هستند؟ روايت شاهدان عينی از خيابانهای تهران اما جور ديگری است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به روايت شاهدان از ميانه انبوه جمعيت حاضر در خيابان اما واقعيت سوای آن چيزی است که رسانه دولت ادعا می کند. به گفته شاهدان حاضر در جمعيت ، علی‎رغم آنکه دسته های مجزای حاميان دولت با پارچه ها و پلاکاردهای مختلف به سمت ميدان آزادی در حرکت بودند ، اين خيابان ميزبان هزاران نفر از مردمی بود که در ميانه فرياد بلندگوها ، در سکوت راهپيمايی می کردند.
از ساعات آغازين صبح ، در کنار دکه های صلواتی که از شب گذشته با اقلام تبليغاتی و سانديس و ... پر شده بودند ، خيابانها و کوچه های منتهی به خيابان آزادی مملو از نيروهای امنيتی و بسيج است که در کنار نيروهای گارد ويژه نيروی انتظامی تمام راههای ورودی به خيابان اصلی را سد کرده اند و بصورت محسوس و نامحسوس عبور و مرور مردم را کنترل می کنند و ضمن بازرسی بدنی، هر کسی که اقلام سبز به همراه دارد را بازداشت و به اتومبيل های مستقر در خيابانهای فرعی منتقل می کنند. بر اساس اظهار يک شاهد عينی از ميدان انقلاب حجم نظارت امنيتی به اندازه ای بود که در مدت کمتر از ۱۵ دقيقه بيشتر از ۳۰ نفر بازداشت شدند و اين در حاليست که از ميدان صادقيه نيز خبر می رسد که اتومبيل حامل مهدی کروبی با حمله نيروهای لباس شخصی دچار صدمه شد و با بازداشت فرزند کوچکتر وی امکان ادامه حرکت از وی سلب گرديد. اين اتفاق در مورد سيد محمد خاتمی رييس جمهور سابق نيز تکرار شد و با بازداشت محمد رضا خاتمی و زهرا اشراقی در ميانه تظاهرات ادامه پيدا کرد.
در ساير خيابانهای اصلی تهران نيز وضعيت مشابهی حکمفرماست. خبرهای رسيده از درگيری گسترده و پراکنده مردم با نيروهای لباس شخصی و گارد در مناطق مختلف تهران نظير صادقيه ، اشرفی اصفهانی ، ملاصدرا، ونک ، آرياشهر و اميرآباد حکايت دارد و خبرهايی مداومی مبنی بر درگيری نيروهای ويژه پليس و لباس شخصی ها با مردم می رسد و علی رغم همه تمهيدات شمال ميدان آزادی مملو از جميت سبزها بود و صدای همهمه جمعيت معترض از ميان صحبتهای رييس دولت کودتا تشخيص داده می شد تا جايی که برای لحظاتی کوتاه صدای مرگ بر ديکتاتور نيز از خلال کادر بسته گزارش تلويزيونی شنيده می‎شد.
در حاشيه خيابان بهبودی اما بازداشتها ادامه دارد و دستگير شدگان در احاطه نيروهای لباس شخصی به مدارس مجاور منتقل می شوند و به گفته شاهدان گاراژ متروکی واقع در ابتدای خيابان جمالزاده محل نگهداری تعداد زيادی از بازداشت شدگان است.
خبرهای تاييد نشده مبنی بر کشته شدن يک نفر در حوالی ميدان ونک وجود دارد و با خلوت شدن خيابان آزادی دهها موتورسوار نيروی ويژه پليس در حال حرکت به سمت غرب تهران هستند.
اينها همه تصاويری است که نشانگر روايت ديگری سوای آنچه سيمای رسمی حکومت سعی در القای آن دارد ، هستند و طنين شعار الله اکبر و مرگ بر ديکتاتور مردم تهران اگرچه امروز در زير سايه چکمه نيروهای دولت کودتا کم رنگ تر می نمود اما ثابت کرد که حضور سبز مردم با ارعاب و تهديد تمام نمی شود و جلوگيری از داشتن نمادهای سبز چيزی از هويت و مطالبات مردم کم نمی کند و امتيازی جز خجالت بر سبد داشته های کودتاچيان نخواهد افزود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016