چهارشنبه 28 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مادر قادر محمدزاده، زندانی سياسی محکوم به اعدام: ۴۳ سال حبس کافی نبود، اعدام صادر کردند! رهانا

ـ به علت فقر مالی هيچ وکيلی پرونده را بعهده نگرفته است.

محسن کاکه‌رش ـ دو زندانی سياسی کُرد به نامهای قادر محمدزاده و محمد امين عبدالهی اهل شهر بوکان که همراه يک‌ديگر بازداشت شده‌اند، در دادگاه تجديد نظر به اتهام «همکاری با احزاب کردی» به اعدام محکوم شدند. صدور اين حکم در حالی است که دادگاه بدوی حکم ۲۳ سال حبس برای قادر محمد زاده و ۲۰ سال حبس برای محمد امين عبداللهی را پيش‌تر صادر کرده بود. فاطمه محمدی مرام، مادر قادر محمد زاده در اولين مصاحبه خود پس از صدور حکم فرزندش با اشاره به بی گناهی او و محمد امين عبدالهی به خبرنگار رهانا می گويد: «۴۳ سال حبس کافی نبود، اعدام صادر کردند.» اين مصاحبه در پی می‌آيد.

رهانا: پسرتان چگونه و کی بازداشت شد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پسرم همراه دوستش محمد امين عبداللهی سال ۱۳۸۴ که طبق گزارشاتی که دوتن از دوستان‌شان به اداره اطلاعات فرستاده بودند، حوالی شهر بوکان توسط نيروهای اين اداره بازداشت شدند.

رهانا: بعد دستگيری چی شد؟
بعد از دستگيری يک ماه در اطلاعات بوکان زير شديدترين شکنجه و در بدترين شرايط ممکن نگهداری شدند، سپس به مهاباد منتقل شدند و دادگاه انقلاب مهاباد هم حکم ۲۳ سال زندانی برای پسرم و ۲۰ سال برای محمد امين عبداللهی صادر کرد و بعد از مدتی به زندان اروميه تبعيدشان کردند.

رهانا: اتهامات پسرتان چی هست؟
اتهامات پسرم و دوستش «همکاری با احزاب کردی»، «محاربه» و «اقدام عليه امنيت ملی» عنوان و در پرونده شان درج شده است. در دادگاه تجديد نظر ۴۳ سال حبس برای آنها کافی ندانستند و اعدام صادر کردند.

رهانا: نظرتان در مورد اتهامات قادر چيست؟
اتهامات پسرم بی اساس و غيرواقعی است، چرا که پسرم تحت شکنجه و فشار فراوان در اداره اطلاعات اعتراف کرده و اتهامات را پذيرفته است. بعدا حتی خودش تعجب کرده که همچين اتهاماتی روی پرونده اش درج شده است.

رهانا: برای تخفيف حکم پسرتان چه مراحل قانونی را طی کرده‌ايد؟
تا بحال فقط وکيل تسخيری داشته است. به علت مشکلات و فقر مالی که دامنگير خانواده‌مان هست، نتواستيم وکيلی برای پيگری پرونده پسرمان استخدام کنيم و از طرفی ديگر هيچ وکيلی تا کنون حاضر نبوده است وکالت اين پرونده را به عهده بگيرد.

رهانا: تابحال به وکيل خاصی مراجعه کرديد که نپذيرفته است؟
بله، ما به {…} در بوکان و {…} در مهاباد مراجعه کرديم ولی آن‌ها وکالت پسرم را به عهده نگرفتند و به ما گفتند که پرونده امنيتی و سياسی بوده و پرونده ی ساده‌ای نيست. از سوی ديگر آنها برای هر پرونده حداقل درخواست ۱۰ ميليون تومان آن هم بدون تضمين موفقيت پرونده کرده‌اند . ماهم به خاطر مشکلات مالی تا کنون نتوانسته‌ايم پرونده را به آن‌ها يا کسان ديگری بسپاريم.

رهانا: آيا از وضعيت جسمانی و روانی پسرتان اطلاع داريد؟
بله، هر ماه روزهای چهارشنبه با وی ملاقات داريم، در ظاهر وضعيت جسمی و روحيش خوب است.

رهانا: به غير از مجاری قانونی چه کارهايی برای تخفيف حکم پسرتان انجام داديد؟
تا به حال هيچ کاری نکرده‌ايم. چه کاری می‌توانيم بکنيم.

رهانا: چه درخواستی از نهادهای حقوق بشری و مسئولان حکومتی داريد؟
از تمام نهادهای حقوق بشری می‌خواهم به دادمان برسند و از مسئولين نيز تقاضا دارم فرزندانمان را اعدام نکنند، چرا که بی‌گناهند و مادرانشان چشم به راه.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016