چهارشنبه 28 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس ‌قوه قضائيه: بررسی پرونده کهريزک بدون حاشيه و جنجال، برخورد با فرماندهان با ظرافت‌های خاص، ايلنا

ايلنا:رئيس‌قوه قضائيه هدف غايی دستگاه قضائی را اقامه عدل بر اساس شرع مقدس و قانون دانست و تاکيد کرد: نبايد در مسير قضاوت در پيچ و خم‌های روزمرگی گرفتار شويم و هدف اصلی خود يعنی عمل به معيار حق را فراموش کنيم.
به گزارش ايلنا،آيت‌الله آملی لاريجانی در ديدار از سازمان قضائی نيروهای مسلح با بيان اين مطلب افزود: قضاوت و شخص قاضی به طور مستمر در مسير لغزش و خطر است و بايد برای اينکه در اين مسير به بيراهه نرود، مدام ذکر حق در وجودش جاری باشد و با ياد هدف اصلی و اجرای دقيق قانون به گمراهی نرود.
رئيس قوه قضائيه کار قضاوت را بسيار حساس و خطير ذکر کرد و گفت: قضات در فرآيند رسيدگی، در معرض خطرها و چالش‌های مختلفی هستند و بايد همواره به خطرات و چالش‌های پيش رو واقف باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اينکه هدف اصلی دستگاه قضائی اقامه عدل و فصل خصومات و احقاق حقوق مردم است، گفت: فراموشی هدف، همواره انسان را از مسير درست، منحرف می‌کند و دستگاه قضائی گاهی در پيچ و خم‌های مسير گرفتار می‌شود و هدف اصلی فراموش می‌شود و به تبع آن مشکلات زيادی به وجود می‌آيد.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به فتنه‌‌های بعد از انتخابات رياست جمهوری گفت: در طول اين مدت عده‌ای دستگاه قضائی را به کندی و يا اهمال در رسيدگی به اتهام آشوبگران و فتنه‌انگيزان متهم می‌کردند و عده‌ای برخوردهای قانونی دستگاه دادرسی با متهمان و آشوبگران را تجاوز به حقوق شهروندی پنداشته‌اند.
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: واقعيت اين است که دستگاه قضائی اگر بخواهد بر اساس حرف ديگران عمل کند دچار چالش‌های جدی خواهد شد و ما در اين زمينه، در مسير انصاف و حق، گام برداشته وعمل می‌کنيم و در مقابل فشارهايی که هست مقاومت کرده و راه صحيح قانونی را طی می‌کنيم
لاريجانی همچنين داشتن نيروهای مسلح سالم و قوی و عملگرائی در چهارچوب قانونی را از اهداف نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در قانون اساسی پيش بينی شده است که بخشی از دستگاه قضائی به جرايم خاص نظامی و انتظامی بپردازد ،در حالی‌که اين برخوردها به لحاظ حساسيت موضوع نيازمند ظرافت خاصی در رسيدگی‌ها است.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به پرونده کهريزک گفت: اين سازمان پرونده کهريزک را بدون حاشيه و جنجال بررسی می‌کند و در برخورد با فرماندهان ظرافت‌های خاص را مدنظر قرار می‌دهد و با برخورد‌های فراقانونی و خارج از ضابطه قاطعانه مقابله می‌کند.
وی در ادامه با تبيين وظيفه و رسالت دستگاه امنيتی، نظامی و انتظامی اضافه کرد: قانون سرفصل جداگانه‌ای برای رسيدگی به جرايم نظامی در نيروهای مسلح تدوين کرده است که دستگاه قضائی موظف به انجام آن است. اما بايد با توجه به حساسيت و ماموريت ويژه نيروهای مسلح، رسيدگی قضائی با تامل و دقت نظر باشد که موجب دلسردی نيروهای خدوم نشود.
لاريجانی خطاب به قضات توصيه کرد: هيچگاه آخرت خود را به دنيای ديگران نفروشند و در مسير حق گام بردارند و برای رعايت حال ظالمی از مسير حق منحرف نشوند و هرچند اين کار ملامت ملامت کنندگان را در پی داشته باشد و تاکيد نمود بايد برای اقتدار نظام و دستگاه قضائی، همواره در مسير قانون وعدالت عمل کنيم.
يادآوری می‌شود حجت الاسلام محمدکاظم بهرامی رئيس سازمان قضائی نيروهای مسلح در ابتدای مراسم با تشريح عملکرد سازمان متبوع خود گفت: اين سازمان با استفاده از نيروی انسانی کارآمد، آموزش‌های مستمر کارکنان، هدايت و ارزشيابی ، بازنگری و تنقيح قوانين ، بهره‌برداری از سيستم جامع فن‌‌‌آوری اطلاعات و اجرای مراحل مختلف از سال ۷۶ تا سال گذشته، ۲۴ درصد کاهش جرم در نيروهای مسلح داشته است.
اين گزارش حاکی است در پايان اين ديدار برنامه پرسش و پاسخ به مدت بيش از يک ساعت با حضور رئيس قوه قضائيه ، معاون اول، رئيس سازمان قضائی نيروهای مسلح و رئيس حوزه رياست قوه‌قضائيه برگزار شد و هر‌يک از مسئولان به سوالات مدعوين در موضوعات مختلف به صورت مبسوط پاسخ دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016