سه شنبه 4 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی اجمالی از آخرين وضعيت روزنامه نگاران در بند، هرانا

خبرگزاری هرانا - از خردادماه سال جاری و همزمان با آغاز سرکوب معترضان به نتيجه انتخابات، تعداد زيادی از روزنامه نگاران و فعالان عرصه مطبوعات همچون ساير فعالان مدنی بازداشت و روانه زندانها شدند، اين مهم تا آنجا پيش رفت که سازمانهای مدافعان حقوق بشر ايران را بزرگترين زندان روزنامه نگاران دنيا اعلام کردند،
به گزارش هرانا، آنچه در پی می آيد گزارشی است از آخرين وضعيت برخی از روزنامه نگاران که در واقيع اخير بازداشت و بعضاً به احکام طولانی حبس محکوم شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بدر السادات مفيدی: دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران بعد از عاشورا به همراه همسرش ، مسعود آقايی در منزل شان دستگير و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شدند . مفيدی هم اکنون در بند متادون زندان اوين نگهداری می شود .همچنين داروهای اين روزنامه نگار که مبتلا به بيماری خونی است به او داده نشده است .

محمد نوربخش: سرديبر روزنامه فرهيختگان که بيش از هفت ماه است در اوين به سر می برد.درباره وی اطلاع رسانی چندانی نشده و از وضعيتش خبری در دست نيست.

احمد جلايی فراهانی: دبير سرويس اجتماعی خبرگزاری مهر يک روز پس از اخراج از خبرگزاری مهر در تاريخ ۱۷ بهمن ماه توسط نيروهای امنيتی که خود را ضابط قوه قضائيه معرفی کردند دستگير و روانه زندان اوين شد.خبری از چگونگی اتهام او در دست نيست.خانواده او از بی قراری دردانه دختر در نبود پدر خبر می دهند.

کيوان صميمی: از فعالان ملی و مذهبی و مديرمسوول نشريه توقيف شده «نامه» و عضو شورای مرکزی «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات» ، در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. دادگاه کيوان صميمی در روز دوم آذرماه در شعبه ۱۶ دادگاه انقلاب اسلامی تشکيل شد و اتهام " تشويش اذهان عمومی و اقدام عليه امنيت کشور از طريق تجمع و تبانی" عليه ايشان مطرح شد. وی در پی موافقت قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب پس از گذشت نزديک به ۶ ماه به طور موقت و برای حضور در مراسم عروسی دخترش از زندان آزاد شد. برای مرخصی ۱۰ روزه کيوان صميمی، قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی صادر شد. صميمی در تاريخ ۱۳ بهمن ماه به اتهامات اصلی تبليغ عليه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنيت ملی به شش سال حبس به علاوه محروميت مادام العمر از فعاليتهای سياسی محکوم شد.

بهمن احمدی امويی: روزنامه نگار روزنامه های اصلاح طلب ايران و تحليل گر مسائل اقتصادی ، در شامگاه ۳۰ خردادماه بهمراه همسرش بازداشت شد.دادگاه احمدی امويی،۲۱ آذر ماه برگزار شد. عليرغم امضای قرار وثيقه از سوی وی و آمادگی خانواده اش جهت تامين وثيقه ، قاضی پرونده با آزادی اين روزنامه نگار دربند با قرار وثيقه موافقت نکرد.او در دادگاه بدوی به هفت سال و چهار ماه حبس تعزيری و سی و چهار ضربه شلاق محکوم شد.

حسن ظهوری: خبرنگار ارشد حوزه ميراث فرهنگی روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه در منزلش بازداشت شد

ساسان آقايی: روزنامه‌نگار و فعال سياسی درپی نامه‌ی ۲۹۳ نفر از روزنامه‌نگاران به علما و مراجع تقليد در روز اول آذرماه بازداشت شد پرونده ساسان آقايی، روزنامه نگار برای نهايی شدن قرار مجرميت نزد داديار اظهارنظر ارسال شده، اما هنوز تصميمی برای تمديد قرار بازداشت يا تبديل آن به قرار سبک‌تر، صورت نگرفته است. پرونده وی برای نهايی شدن قرار مجرميت نزد داديار اظهار نظر ارسال شده اما هنوز تصميمی برای اينکه قرار بازداشت وی تمديد يا به قرار سبک‌تری تبديل شود، صورت نگرفته است.

سعيد ليلاز: سرديبر سابق روزنامه سرمايه هشت ماه است که دربند به سر می برد. سلول اين روزنامه نگار بارها در اين مدت تغيير يافته است.سعيد ليلاز هر بار در کنار زندانيان غير سياسی قرار گرفته است.سعيد ليلاز منتقد اقتصادی تمام مدت حبسش را در بند امنيتی زندان اوين سپری کرده در حاليکه بسياری ديگر از کسانی که همزمان با او دستگير شده اند به بندهای عمومی زندان اوين که کمی شرايط بهتری از اين بند دارند منتقل شده اند

مازيار سميعی: در نيمه شب ۱۴ بهمن ماه توسط نيروهای امنيتی در منزلش دستگير شد و هيچ اطلاعی از محل نگهداری و وضعيت وی در دست نيست.
وی تنها يک بار در روز پس از بازداشت با منزل تماس گرفت و از سلامت خود خبر داد. هنوز مکان بازداشت وی مشخص نيست و از روز ۱۶ بهمن تا کنون هيچ تماسی نداشته و خانواده ی وی در بيخبری به سر می برند.

علی حکمت: سردبير روزنامه اصلاح طلب «خرداد» که بيش از چهارماه در بازداشت به سر می برد. بعد از ۹۸روز توانست اولين تماس تلنی خود را با خانواده اش داشته باشد.

مسعود باستانی: صبح روز ۴ تيرماه درحاليکه برای پيگيری امور همسرش مهسا امرآبادی که در بازداشت بسر می برد به دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرده بود، با حکم قضايی بازداشت شد. مسعود باستانی پس ازسه ماه ونيم که در بازداشت به سر می برد در دادگاه بدوی به اتهام تبليغ عليه نظام و اجتماع و تبانی برای ايجاد اغتشاش به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شد.اين روزنامه نگار در تاريخ ۶ بهمن به زندان مخوف رجايی شهر منتقل شد

عمادالدين باقی: فعال حقوق بشر، زندانی سياسی سابق، روزنامه‌نگار منتقدو بينان‌گذار کميته دفاع از حقوق زندانيان،در روز ۷ دی ماه بازداشت شد.باقی در تماسی که با خانواده اش گرفته دليل بازداشتش را مصاحبه با ايت الله منتطری عنوان کرده است.

وحيد پور استاد: روزنامه نگار روزنامه فرهيختگان که با حکم دادستانی تهران ساعت دو نيمه شب دوشنبه ۱۹ بهمن ماه در منزل مادر همسرش بازداشت شد.نام او در فهرست بازداشت شدگان قرار ندارد و اين مساله موجب نگرانی خانواده او شده است.

رضا تاجيک: روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی که در تاريخ ۸ دی ماه در مقابل دفتر روزنامه اعتماد بازداشت شد.تاجيک پيش از اين در پی دستگيری های پس از انتخابات دوره دهم رياست جمهوری، بمدت ۴۶ روز در زندان بسر برد.

بهرنگ تنکابنی و ليلی فرهادپور: سردبير مجله نخصصی موسيقی «فرهنگ و آهنگ» و نيز فرزند ليلی فرهاد پور از روزنامه نگاران ايرانی که در تاريخ ۱۵ دی ماه در محل کار خود بازداشت شد.ليلی فرهادپور نيز که برای پيگيری بازداشت پسرش به دادگاه انقلاب رفته بود دچار مشکل قلبی شد و به همين دليل به بيمارستان منتقل شد ه بود و روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه در اورژانس مرکز قلب تهران بستری بود و درست فردای روزی که از بيمارستان به خانه آمد،از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد

نيلوفر لاری پور: شاعر، ترانه‌سرا و خبرنگار نشريه چلچراغ که در تاريخ ۱۳ بهمن ماه بازداشت شد

روزبه کريمی: روزنامه نگار ،دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بشر و عضو سازمان دانش آموختگان ايران که در تاريخ ۱۲ دی ماه به همراه همسرش، فروغ ميرزايی در منزلشان بازداشت شدند

زينب کاظم خواه: خبرنگار يک خبرگزاری دولتی که در تاريخ ۱۸ بهمن ماه با مراجعه ۹ تن از ماموران وزارت اطلاعات به محل سکونت وی بازداشت شد.

نوشين جعفری: خبرنگار بيست و دو ساله سرويس ادب و هنر روزنامه اعتماد که در تاريخ ۱۵ بهمن ماه در منزلش بازداشت شد

محمد داوری: ‌سردبير سحام نيوز( سايت رسمی حزب اعتماد ملی ) در روز ۱۷ شهريور بازداشت شد. محمد داوری در روز اول آذر ماه به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام،‌اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور و اخلال در نظم عمومی محاکمه شد. محمد داوری فردی بوده که به خواسته مهدی کروبی و پس ازهماهنگی با هر فرد ،‌ از افراد مدعی تجاوز جنسی اقدام به فيلمبرداری جهت ارايه آن به مسوولان می نمود.برای اين فعال صنفی - مدنی وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی صادر شد که او قادر به پرداخت اين مبلغ نبود و همچنان پس از گذشت ۵ ماه در بازداشت به سر می برد.

سعيد متين پور: روزنامه نگار آذربايجانی در زندان اوين که به هشت سال حبس تعزيری محکوم شده دچار عارضه قلبی شد. اين زندانی سياسی آذربايجانی روز جمعه ۹ بهمن دچار درد شديد قلب شده است و مسوولين زندان اوين او را بعد مدت زياد و با تاخير به پزشک منتقل کرده اند.

سعيد مسعود لواسانی: روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويسی که از ۴ مهرماه در منزل بازداشت شده است و پس از حدودا چهار ماه بازداشت به هشت سال و نيم زندان از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب محکوم شد.همچنين به دستور قاضی از ملاقات با فرزند دو ساله‌اش محروم ميباشد.

احمد زيدآبادی: روزنامه‌نگار و تحليل‌گر سياسی اصلاح طلب و دبيرکل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی در ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. احمد زيدآبادی در تاريخ دوم آذر ماه به پنج سال زندان در تبعيد در گناباد محکوم شد.اين حکم در تاريخ ۱۱ ديماه از سوی دادگاه تجديدنظر تاييد شد.عليرغم صدور قرار وثيقه برای دکتر احمد زيدآبادی و توديع آن از سوی خانواده، دبير کل سازمان ادوار تحکيم کماکان در زندان اوين بسر می برد. زيدآبادی در تاريخ ۱۲ بهمن ماه به زندان مخوف رجايی شهر منتقل شد

عيسی سحرخيز: از چهره‌های فعال سياسی و مطبوعاتی ، مديرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران اصلاحات و نيز از بنيانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ايران در تاريخ ۱۲ تير ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. اتهامات وی توهين به رهبری و تبليغ عليه نظام و نشر اکاذيب از طريق مصاحبه با رسانه های خارجی است. پرونده مشابه ديگری برای اين روزنامه نگار دربند شعبه ۱۰۵۹ مجتمع قضايی کارکنان دولت در جريان است .به گفته خانواده وی دور جديدی از فشارها بر وارد شده است.

ماشاالله شمس الواعظين: روزنامه نگار و سخنگوی انجمن دفاع از مطبوعات ايران که بامداد سه شنبه ۸ دی ماه طی حکم بدون نام و دستنويس در منزلش دستگير شد.

امير صادقی: عکاس خبری که در دفتر روزنامه فرهنگ آشتی ، در تاريخ ۱۸ بهمن ماه به اتهام انتشار عکسهای عاشورای خونين تهران بازداشت شد

فواد صادقی: مؤسس سايت‌های «بازتاب» و «آينده‌نيوز» که در تاريخ ۲۱ بهمن از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شد.

احسان مهرابی: وضعيت خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهيختگان که پيش از ۲۲ بهمن بازداشت شده، نامشخص است.
وی يک روز پس از بازداشت با همسر خود به صورت تلفنی تماس تلفی داشته اما بعد از آن تماس ديگری نداشته است.
مسئولان دادگاه انقلاب و زندان اوين هم تاکنون هيچ پاسخی به خانواده وی نداده‌اند.

اکبر منتجبی: منتخبی روزنامه نگاردر روزنامه های شرق، هم ميهن، همشهری و مجله شهروند امروز پيش از ۲۲ بهمن دستگير شد.از وضعيت او اطلاعی در دست نيست.

حمزه کرمی: او که هشت ماه است در زندان اوين به سر می برد در حکم بدوی به ۱۶ سال حبس و پرداخت ۶ ميليارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.به گفته شاهدان هنگام ابلاغ اين حکم به کرمی وی تعادل خود را از دست داده و حالش بسيار بد شده است. وکيل کرمی هنوز ابلاغ اين حکم را تاييد يا رد نکرده است.

عليرضا فيروزی: عليرضا فيروزی فعال حقوق بشر، وبلاگ نويس و روزنامه نگار جوان از ۱۲ ديماه سال جاری توسط نيروهای امنيتی در شهر تبريز ربوده شد و از آن زمان تاکنون اطلاعی از سرنوشت وی حاصل نشده است، معاون دادستان تهران اطهارات ضد و نقيضی در خصوص محل نگهداری وی عنوان داشته بود اما کماکان هيچ نهادی حاضر به پذيرش مسئوليت بازداشت اين روزنامه نگار نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016