پنجشنبه 6 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اميرناصر کاتوزيان: بی‌مهری به وکلای مورد اعتماد کانون وکلا موجب خدشه به عدالت می‌شود، در صداوسيما وکيل به‌عنوان مزدور بی‌اجر معرفی می‌شو

ـ اين چه اقدامی است که سعی دارند وکالت را دولتی کرده و وکيل دولتی جای وکيل مردمی را بگيرد


استاد حقوق ايران با اشاره به ردصلاحيت گسترده در انتخابات کانون وکلای دادگستری گفت: بی‌مهری به وکلای مورد اعتمادکانون موجب خدشه به عدالت می‌شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا ، اميرناصر کاتوزيان شب گذشته طی سخنانی در يک صدمين سال تاسيس نهاد وکالت و روز وکيل مدافع که با پنجاه‌وهشتمين سالروز استقلال کانون وکلا همزمان بود، از شرايط به‌وجود آمده در سال‌جاری برای جامعه وکلا انتقاد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پدر علم حقوق ايران در ابتدای سخنان خود با بيان اينکه قرار نبود سخنرانی کنم و تنها به‌دنبال بيان احساساتم هستم، گفت: ‌ساليان درازی است که در جشن استقلال کانون وکلا شرکت می‌کنم و دليل آن اين است که کانون را برای کشور مفيد می‌دانم.
وی تصريح کرد: در حکومت‌های مردمی برای اينکه لبه تيغ استبداد دولت‌ها کندتر شود، همواره نهاد‌های عمومی را تقويت می‌کنند تا اين نهادها ميان مردم و دولت واسطه قرار گيرند. کانون وکلا نيز يکی از مهمترين‌ نهاد‌های عمومی است که می‌تواند واسطه دولت و مردم در استقرار عدالت باشد.
اين استاد دانشگاه وکالت و وکيل را ناظر بر اجرای عدالت از طرف دادگاه دانست و گفت: هيچ کس بهتر از وکيل نمی‌فهمد که آيا قاضی درست عمل‌ می‌کند يا خير؟
کاتوزيان سپس با اشاره به فضای مراسم يک صدمين سال تاسيس نهاد وکالت و روز وکيل مدافع ، متن سخنرانی‌ها و دکلمه‌هايی که خوانده شد، لب به انتقاد گشود وگفت: ‌امسال جشن استقلال کانون وکلای دادگستری بوی نگرانی و رنج می‌دهد و من را متاسف کرد که چرا بايد وضعی پيش بيايد تا کانون وکلا برنجند.
وی در ادامه با بيان خاطره‌ای از دوران جوانی خود و آن زمانی که برای مشاهده مسابقه کشتی در يک سالن ورزشی حضور پيدا می‌کند، اما لحظه‌ای که جهان پهلوان تختی قصد ورود به سال را دارد ماموران از حضور وی جلوگيری کرده و قهرمان نام‌آور کشتی ايران ناچار سالن را ترک می‌کند، تصريح کرد: ‌از آن زمان به بعد تيم کشتی ايران دچار صدمه شد چرا که اعضای تيم فکر می‌کردند زمانی که با تختی ـ قهرمان بين‌المللی کشتی کشورـ اين چنين رفتار کرده و عاقبت او چنين می‌شد، با آنها چگونه رفتار خواهد شد؟
پدر علم حقوق ايران با اشاره به رد صلاحيت برخی از وکلای با سابقه برای عضويت در هيات مديره کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار داشت: وقتی وکلای مورد اعتمادکانون و طبقات برگزيده مورد بی‌مهری قرار می‌گيرد در واقع نه تنها کانون صدمه می‌خورد، بلکه عدالت نيز مورد خدشه قرار می‌گيرد.
وی با طرح اين پرسش که در حال حاضر وظيفه ما چيست؟ گفت: در اين حال که بوی نگرانی و رنج می‌آيد بوی تصميم را نيز استشمام کردم که وکلا با چنگ و دندان می‌خواهند استقلال خود را حفظ کنند.
اين استاد دانشگاه با تاکيد بر اينکه وظيفه امروز ما سنگين‌تر از گذشته است، خاطرنشان کرد: انسان زمانی که با خطر مواجه می‌شود همه نيروی خود را برای مقابله با آن جمع می‌کند؛ در حال حاضر اين نيرو در شما وجوددارد که هم از نظر اجتماعی اقدام کنيد و هم‌اينکه هر فرد به هر ترتيبی می‌تواند از استقلال کانون دفاع کند و نيز نبايد کاری کنيم که باعث ملامت شود ، همه بايد اسطوره اخلاق باشيم.
کاتوزيان با انتقاد از رويه صداوسيما در نحوه به تصوير کشيدن چهره وکيل مدافع در برنامه‌های تلوزيونی گفت: در صداوسيما وکيل به‌عنوان يک مزدور بی‌اجر که از خود شخصيت ندارد و قابليت اينکه به او انسان گفته شود را نيز ندارد، در شخصيت وکيل ظاهر می‌شود.
وی با بيان اينکه دليل اين سياست صداوسيما را متوجه نمی‌شوم،اظهار داشت: کانون وکلا خدمات بزرگی را انجام داده است و در پايان دوره رژيم پهلوی نيز همين وکلا بودند که از انقلابيون دفاع کرده و جان خود را به خطر انداختند.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تعجب ديگر من اين است که سياست عمومی کشور بر خصوصی‌سازی است يعنی سعی می‌کنند تمام نهادهای عمومی را خصوصی کند، حال اين چه اقدامی است که سعی دارند وکالت را دولتی کرده و وکيل دولتی جای وکيل مردمی را بگيرد.
کاتوزيان درپايان با ابراز تاسف از شرايط به وجودآمده برای جامعه وکلا گفت: اميدوارم اين سخنان به گوش کسانی‌که سبب به وجود آمدن اين جريان هستند، برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016