چهارشنبه 12 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض ايران به تکذيب قزاقستان در ماجرای ريگی، هم‌ميهن

در ادامه ماجرای دستگيری عبدالمالک ريگی، نسبت به اظهارات منابع رسمی قرقيزستان در تکذيب بازداشت او در يک هواپيمای قرقيزی اعتراض کرده است.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت اين وزارتخانه با احضار سفير جمهوری قرقيزستان در تهران، نسبت به اقدام دولت اين کشور در تکذيب اظهارات مقامات ايرانی در مورد نحوه بازداشت عبدالمالک ريگی، رهبر گروه تروريستی جندالله، اعتراض کرده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی پرس تی وی - متعلق به صدا و سيما - احضار سفير قرقيزستان برای دريافت اعتراض دولت ايران کوتاه مدتی پس از آن صورت گرفت که دولت قرقيزستان اعلام کرد هيچ شهروند خارجی در هواپيمای شرکت هواپيمايی قرقيزی عازم بيشکک، پايتخت آن کشور، بازداشت نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيشتر، وزارت امور خارجه قرقيزستان با صدور اطلاعيه ای، از اعتراض رسمی خود نسبت به اقدام هواپيماهای نظامی ايرانی در وادار کردن يک فروند هواپيمای مسافربری قرقيز به فرود در خاک ايران خبر داده اما گفته بود که در اين ماجرا، هيچيک از مسافران خارجی اين هواپيما بازداشت نشد.

اطلاعيه وزارت امور خارجه قرقيزستان با اظهارات مقامات دولتی در مورد بازداشت ريگی مغايرت داشته است.

روز ۲۳ فوريه، جمهوری اسلامی خبر دستگيری عبدالمالک ريگی را انتشار داد و کوتاه مدتی پس از آن، وزير کشور اعلام داشت که ريگی در خارج از خاک ايران بازداشت شد اما ساعاتی بعد، وزارت اطلاعات گزارش متفاوتی را در اين مورد انتشار داد.

در اين گزارش آمده بود که ريگی با يک هواپيمای شرکت هواپيمايی قرقيز از دوبی عازم بيشکک، پايتخت قرقيزستان بود، اما هواپيماهای جنگنده ايرانی اين هواپيما را هنگام عبور از حريم هوايی ايران وادار به فرود کردند و پس از دستگيری ريگی و يکی ديگر از اعضای ارشد گروه تروريستی جندالله، به هواپيما و ساير مسافران آن اجازه دادند به مسير خود ادامه دهد.

تلويزيون دولتی ايرانصدا و سيما وخبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران فيلمی را منتشر کردند که در آن ماموران نقابپوش با ورود به يک هواپيما، ريگی را دستگير و از هواپيما خارج می کنند.

محتوای اطلاعيه وزارت امور خارجه قرقيزستان که با تاييد فرود اجباری هواپيمای قرقيز در خاک ايران و اعتراض نسبت به اين اقدام، بازداشت چند تن از مسافران خارجی اين هواپيما را به دور از حقيقت توصيف کرده به منزله ترديد در صجت اظهارات مقامات ايرانی در مورد نحوه و محل بازداشت ريگی بوده است.

به گزارش پرس تی وی، مهمانپرست گفته است که شواهدی در دست است که نشان می دهد عبدالمالک ريگی در هواپيمای مسافربری قرقيز بازداشت شده است.

در همين زمينه، خبرگزاری مهر به نقل از مهمانپرست گزارش کرده است که محمدر ضا شيبانی، معاون وزارت امور خارجه، در ملاقات با سفير قرقيزستان در تهران، مراتب نگرانی جمهوری اسلامی ايران از به کار گيری سرزمين کشورهای منطقه عليه منافع، مصالح و امنيت جمهوری اسلامی ايران را به وی ابلاغ کرد.

براساس اين گزارش، شيبانی توجه سفير قرقيزستان را به اسناد و قطعنامه های سازمان ملل و ساير اسناد بين المللی در زمينه مبارزه با تروريسم جلب کرده و گفته است که از کشورهای منطقه انتظار می رود از رويکردهای مغاير با اين قوانين بين المللی خودداری کنند.

پس از اعلام خبر بازداشت ريگی هم سفير پاکستان در تهران اعلام داشت که کشور او نقشی مهم در اين ماجرا داشته است اما در اين زمينه جزئيات بيشتری ارائه نداد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016