چهارشنبه 5 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پشت پرده دستگيری عبدالمالک ريگی، ديپلماسی ايرانی

ـ ريگی به طور قطع مورد حمايت سرويس اطلاعاتی پاکستان بوده، با امريکاييان کار می‌کرده و برخی کشورهای عربی نيز با او همکاری داشته اند؛ او حتی برای حج سفری به عربستان داشته است

ديپلماسی ايرانی: وزير کشور گفت:"عبدالمالک ريگی را در خارج از کشور دستگير شد و به داخل کشور منتقل شده است." وی اين اقدام را نشان‌دهنده اشراف امنيتی و اطلاعاتی نيروهای اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی ايران دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين ارتباط يک منبع آگاه در گفت و گو با ديپلماسی ايرانی گفت: دستگيری ريگی با همکاری دستگاه اطلاعاتی پاکستان صورت گرفته است. پاکستانی‌ها برای خود راهبردی را تعريف کرده‌اند که بر اساس آن تعاملی را با امريکاييان آغاز کرده‌اند و در حقيقت به دنبال کاستن از هزينه‌هايشان هستند. مشابه اين اقدام را امريکاييان با ايران کرده اند.

در اخبار آمده است که ريگی به هنگام دستگيری در بيمارستانی بوده است و اين نشان می‌دهد که با اطلاع پاکستانی‌ها شرايط دستگيری ريگی برای ايران فراهم شده است.

معنی اين وقايع اين است که اتفاقاتی در جريان است که هنوز مابه ازای آن مشخص نيست؛ در واقع نوعی همکاری ميان دستگاه های اطلاعاتی ايران و پاکستان در سايه حمايت امريکا برای دستگيری ريگی در جريان بوده است اما هنوز مشخص نيست که در قبال اين همکاری چه انتظاراتی برای طرف‌های مقابل از ايران وجود دارد.

نمی‌توان شرايط و اتفاقات فعلی را چندان خوشايند دانست چراکه مجموعه کسانی که ريگی را حمايت می کردند در حقيقت با تحويل دادن او به ايران تلاش دارند افکار عمومی را خلع سلاح کنند و بعد هدفی بالاتر را محقق سازند.

ريگی به طور قطع مورد حمايت سرويس اطلاعاتی پاکستان بوده، با امريکاييان کار می‌کرده و برخی کشورهای عربی نيز با او همکاری داشته اند؛ او حتی برای حج سفری به عربستان داشته است.

کليه اين طرف‌ها از ريگی به عنوان يک مهره استفاده می‌کردند اما اکنون مشخص نيست که چه اتفاقاتی رخ داده که تصميم به تحويل اين مهره به ايران گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد که اين مهره کارايی خود را از دست داده بود. اين در حالی است که از مدت‌ها قبل شنيده می‌شد که فردی به نام مولوی عبد الجليل به عنوان جايگزين ريگی معرفی شده و به دو طرف مرز رفت و آمد دارد.

اصولا پاکستانی‌ها همواره به خوبی، تاکتيکی عمل می‌کنند اما بازنده استراتژيک هستند؛ اين احتمال وجود دارد که آنها برنامه های ديگری داشته و اتفاقات ديگری در راه باشد و تحويل ريگی به عنوان دادن يک آدرس غلط به کار گرفته شده باشد.

هفته گذشته اخبار منتشر شده پيرامون مولوی و عبدالغنی بسيار مهم بود. همچنين در اخباری تاييد نشده اعلام شد که مولوی عبدالکبير نيز دستگير شده است. در عين حال دو استاندار سابق طالبان نيز دستگير شده‌اند. اين‌ها اتفاقات مهمی است و در اين ميان تحويل ريگی را نيز به عنوان يک شکلات تقديم ايران کرده‌اند.

بايد پرسيد که پس از اين وقايع چه خواهد شد؟ آيا يک ضربه مغزی به دستگاه اطلاعاتی پاکستان وارد شده است تا پس از اين اقداماتی از اين دست را نسبت به ايران انجام ندهند يا آيا امريکاييان خواب نما شده اند؟ بعيد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016