جمعه 14 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قيمت‌ها در سبد هزينه خانوار، مهر

عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران از بررسی ۳۸ قلم کالا توسط کميته های کارگری تعيين مزد در سبد هزينه های خانوار خبر داد و گفت: غير از ۳ قلم کالا که نسبت به سال گذشته قيمت آنها ثابت مانده است، مابقی کالاها از ۱۰ تا ۳۰ درصد افزايش قيمت دارند.
علی دهقان کيا در گفتگو با مهر درباره گزارش بانک مرکزی مبنی کاهش نرخ تورم تا ۱۰.۵ درصد در پايان سالجاری که يکی از مبناهای اصلی تعيين حداقل دستمزد سال آينده کارگران است، گفت: کميته های کارگری سراسر کشور در بررسی های خود از ۳۸ قلم کالا در سبد هزينه های خانوار دريافتند که غير از ۳ قلم کالا که نسبت به سال گذشته از نظر قيمتی ثابت مانده، بقيه اقلام دارای افزايش قيمت است.

عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: چگونه است که بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبر می دهد در حالی که در سبد هزينه های خانوار قيمتها از ۱۰ تا ۳۰ درصد افزايش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افزايش ۱۰ تا ۳۰ درصد هزينه خريد اقلام مصرفی

دهقان کيا ادامه داد: ادعای کاهش نرخ تورم و پايين آمدن سطح عمومی قيمتها از طريق بانک مرکزی می تواند به چالشی برای تعيين حداقل دستمزد تبديل شود. متاسفانه استناد ماده ۴۱ قانون کار به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی تا حدودی مشکلاتی را برای جامعه کارگی به وجود می آورد.

وی با بيان اينکه کارگران هرچقدر هم بگويند که کاهش سطح عمومی قيمتها را لمس نکرده اند، بانک مرکزی کار خود را می کند و نرخ تورم را روبه کاهش نشان می دهد. واقعيت اين است که با ۲۶۳ هزار تومان مشکلی از زندگی کارگران حل نمی شود بلکه خود مشکلات بسيار زيادی نيز به وجود می آورد.

سياست دوگانه وزارت بازرگانی

اين مقام مسئول کارگری با اعلام اينکه ادامه روند کاهش دستمزدها می تواند به بالا رفتن نرخ بيکاری دامن بزند، افزود: متاسفانه اخيرا وزارت بازرگانی با سياستهای دوگانه خود ابتدا به کشاورزان وعده پرداخت يارانه و عيدی برای کنترل قيمتها در بخش محصولات کشاورزی را می دهد و بعد يکباره تعرفه واردات ميوه را به ۳۰ درصد و صفر می رساند.

به گفته دهقان کيا، سياستهای لرزان در بخش بازرگانی می تواند مشکلاتی را در کاهش نيروی کار بخش کشاورزی، بيکاری و از دست رفتن بازارهای فروش شود.

قيمتها را شفاف سازی کنيد

وی تاکيد کرد: اينکه می گويند اجناس مصرفی مردم ارزان شده است نمی تواند مشکل را حل کند بايد در اين زمينه شفاف سازی شود و با دلايل و اسناد مورد قبول مردم و کارگران حرف بزنند. شفاف سازی شود که قيمت برنج ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی خوب و هزار و ۶۰۰ تومانی نامرغوب در سالجاری چقدر شده است؟ چگونه برنج پاکستانی هزار و ۶۰۰ تومانی سال قبل وقتی به ۲ هزار تومان در سالجاری می رسد قيمتها کاهش يافته است؟

عضو هيئت مديره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران بيان داشت: وزير اقتصاد و بانک مرکزی بايد برای مردم با دلايل شفاف و روشن مشخص کنند که چگونه و بر اساس چه مبنايی قيمتها نسبت به سال گذشته کاهش يافته است. يافته های ما کاهش در اقلام سبد هزينه های خانوار را نشان نمی دهد.

دهقان کيا در پايان بيان داشت: مرغ به عنوان يکی از اقلام پرمصرف مردم در سال گذشته به قيمت هر کيلو ۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود که امسال به ۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسيده است.

افزايش قيمت ۳۴ قلم کالا براساس گزارش بانک مرکزی

به گزارش مهر، بانک مرکزی در آخرين گزارش خود در روزهای گذشته آخرين وضعيت قيمتی خرده فروشی ۴۲ قلم کالای مصرفی خانوار را در ۱۱ گروه اعلام کرده که قيمت ۳۴ قلم بررسی شده نسبت به هفته مشابه سال قبل رشد يافته است. رشد ۳ قلم محصولات مصرفی شامل هندوانه، شير استرليزه و برنج وارداتی غيرتايلندی نيز صفر اعلام شده است.

همچنين قيمت ۸ قلم کالای و اجناس مصرفی خانوار نسبت به هفته مشابه سال قبل کاهش يافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016