جمعه 14 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله سبحانی: زمينه ظهور امام زمان فقط در ايران فراهم است، مهر

قم - خبرگزاری مهر: آيت الله سبحانی گفت: امام زمان(ع) زمانی ظهور می‌کند که مردم جهان از حکومت‌های جور نااميد شوند و فرهنگ آنها نيز تا آنجا رشد کند که مشتاق و تشنه اهل بيت شوند. اين زمينه در ايران فراهم است اما آيا در ديگر کشور ها هم فرام است؟
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آيت الله جعفر سبحانی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه پرسش و پاسخی که به مناسبت ميلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شده بود، گفت: مهمترين ويژگی منتظر، انتظار فرج است. معنای انتظار اين نيست که تسبيح دست بگيريم و بگوييم منتظر هستيم، بلکه بايد به صورت عملی مشغول خود سازی و تربيت انصار برای حضرت شويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در مورد مکان زندگی امام زمان آنچه برای ما مسلم شده اين است که ايشان در زمين و در بين مردم زندگی طبيعی دارند و حتی ما ايشان را می بينيم اما نمی‌شناسيم. در مورد جزيره خضرا نيز بايد گفت وجود اين جزيره برای ما ثابت نشده است.

پيروان مذاهب اختلافات علمی را به علما واگذار کنند

آيت الله سبحانی بهترين راه وحدت مسلمانان را تکيه بر مشترکات دانست و گفت‌: بهتر است پيروان مذاهب اختلافات را به علما واگذار کنند.

وی گفت: پيروان هر مذهبی در اختلافات تابع مذهب خود باشند و از نزاع خودداری کنند. مناظره علمی يک چيز است و نزاع و درگيری چيز ديگر. خداوند به ما دستور داده به ريسمان الهی چنگ زنيم تا از چاه تفرقه خارج شويم و مشترکات ما همان ريسمان الهی است.

حکومت اسلامی بايد قدرتمند باشد

وی گفت: اين که گفته می‌شود اسلام با وجود تحولات فراوان در زندگی بشر، برای تمام مسائل راه حل دارد به اين معنا است که در انسان و جامعه امور ثابتی هست که احکام ثابت اسلام ناظر بر همين امور ثابت است.

آيت الله سبحانی افرود: جامعه يک ظاهر و لباسی دارد که آن تغيير نمی‌کند که در اين موارد نيز مقررات اسلام تغيير می‌کند. مانند اين که خداوند می‌گويد خود را برای جنگ با دشمنان به وسيله اسب‌های قوی آماده کنيد. اين به معنای آن است که حکومت اسلامی بايد قوی باشد و در زمان فعلی که ديگر اسب نيست بايد خود را به وسيله اسباب روز حکومت را قوی کنيم.

وهابيت آثار شومی برای جهان اسلام دارد

اين مرجع تقليد پيرامون وهابيت نيز گفت: فرقه وهابيت از ۴ قرن پيش در منطقه‌ نجد عربستان توسط محمد ابن عبدالوهاب پايه گذاری شد که در آن زمان به واسطه حضور قدرتمند عثمانی گسترش چندانی پيدا نکرد. اما پس از فروپاشی عثمانی و تشکيل دولت‌های کوچک در منطقه، وهابی‌ها به واسطه اين استقلال و پول نفت توانستند به فعاليت و تبليغات گسترده‌ای دست بزنند.

وی خاطر نشان کرد: وهابيت برای اسلام آثار شومی دارد که پايين آوردن مقام انبيا و اوليا، بی‌علاقگی به اهل بيت و نابود ‌کردن تمامی آثار اسلامی به مانند مقابر و بيوت پيامبر و اهل‌ بيت به عنوان مبارزه با شرک از آن جمله است.

آيت الله سبحانی اظهار داشت: نابود کردن آثار اسلامی موجب می‌شود در قرون آينده اثری از اسلام نماند و شک‌ها وشبهه‌هايی در اصالت اسلام راه يابد.

آنچه برای اسلام مهم است اجرای احکام اسلامی زير نظر فقيه دين شناس است

اين عالم دينی تاکيد کرد که حکومت بايد بر اساس کتاب‌، سنت و عقل باشد حال در هر زمان و به هر نحوی که می‌خواهد باشد. اسلام حکومتی را می‌خواهد که قوانين اسلام را اجرا کند و مردم را به سعادت برساند. شکل حکومت چندان برای اسلام مهم نيست آنچه برای اسلام مهم است اجرای احکام اسلامی زير نظر فقيه دين شناس است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016