جمعه 14 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض محافل هنری و شخصيت‌های سياسی به ادامه بازداشت جعفر پناهی، دويچه وله

محافل هنری جهان به ادامه بازداشت جعفر پناهی اعتراض می‌کنند. مقامات جمهوری اسلامی اعضای خانواده و برخی از همکاران او را آزاد کردند، اما پناهی به همراه دو همکار خود همچنان در زندان اوين به سر می‌برند.

جشنواره سينمايی بين‌المللی کن در اطلاعيه‌ای که روز جمعه ۵ مارس منتشر کرد، به ادامه بازداشت جعفر پناهی سينماگر ايرانی از سوی مقامات جمهوری اسلامی، اعتراض کرد و آزادی بی قيد و شرط او را خواستار شد. جشنواره در اطلاعيه خود گفته است: «ما همواره از هنرمندانی حمايت می‌کنيم که در شرايط سياسی دشوار کار می‌کنند، و آزادی هنری و حرفه‌ای آنها در خطر قرار دارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مديريت جشنواره سينمايی کن يادآور شده که فيلم‌های سينماگر ۴۹ ساله ايرانی تا کنون دو بار در اين جشنواره به نمايش در آمده و مورد تقدير قرار گرفته است.

پيش از اين فردريک ميتران، وزير فرهنگ فرانسه و همچنين "انجمن نويسندگان و فيلمسازان" اين کشور به بازداشت جعفر پناهی، همکاران و دوستان او اعتراض کرده، خواهان آزادی فوری آنها شده بودند.

در روزهای گذشته، بسياری از محافل هنری و سياسی غربی به بازداشت جعفر پناهی و همکاران او اعتراض کرده‌اند. شامگاه چهارشنبه ۳ مارس اعضای خانواده و همکاران اين فيلمساز، که به همراه او دستگير شده بودند، آزاد شدند، اما خود پناهی به همراه دو نفر از همکارانش همچنان در بند هستند.

اعتراض مقام‌های سياسی و شخصيت‌های هنری

گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان، روز چهارشنبه خواستار آزادی فوری جعفر پناهی شد و گفت: "از دولت ايران می‌خواهيم به تعهدات بين‌المللی خود برای حفاظت از حقوق مدنی و سياسی شهروندانش پايبند باشد."

پيش از اين جشنواره سينمايی بين‌المللی برلين به بازداشت جعفر پناهی اعتراض کرده بود. ديتر کاسليک مدير جشنواره برلين گفت: "ما از اينکه کارگردانی که برنده جوايز متعدد بين‌المللی بوده به خاطر کار خود به عنوان يک هنرمند بازداشت شده نگران و متاسف هستيم."

فيلم "آفسايد" به کارگردانی جعفر پناهی در سال ۲۰۰۶ جايزه خرس نقره‌ای را از جشنواره فيلم برلين برنده شد.

جعفر پناهی قرار بود در ماه فوريه در ۶۰مين دور جشنواره سينمايی برلين حضور يابد، اما مقامات ايران روز ۲۷ بهمن از خروج او از کشور جلوگيری کردند.

در روزهای گذشته بسياری از هنرمندان و سينماگران غربی، از جمله کن لوچ، کارگردان شاخص بريتانيايی، به ادامه بازداشت جعفر پناهی اعتراض کرده‌اند.

جعفر پناهی که از جنبش اعتراضی مردم ايران حمايت می‌کند، شامگاه دوشنبه (۱۰ اسفند) به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او بودند، شامگاه دوشنبه در تهران بازداشت شد.

درباره علت بازداشت اين سينماگر اخبار ضد و نقيضی منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016