شنبه 15 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام زهرا رهنورد در آستانه روز جهانی زن: کجای تاريخ سرزمين ما بدون زن ايرانی در اوج است؟ جنبش سبز نقش بزرگ زنان را قدر می شناسد، کلمه

کلمه: دکتر زهرا رهنورد در آستانه ی روز جهانی زن در پيامی ضمن انتقاد از قوانين تبعيض آميز عليه زنان و نيز ظلمی که در ايران امروز به صورت مضاعف بر بانوی ايرانی روا داشته می شود حاکميت و مردم را به بازگشت به ارزش های والای رحمانی و انسانی برای پاسداشت کرامت زن ايرانی فرا خواند.

متن کامل پيام بانوی سبز ايران که در اختيار “کلمه” قرار گرفت به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

جنبش سبز تبلور آرمانهای هر انسان آزاده و عدالت طلبی است .و جنبش سبز به خاطر همين آرمانهای والای انسانی و اخلاقی است که زنان را ارج می نهد و نقش بزرگ آنان را در طول تاريخ بشری و در تاريخ ملی و اسلامی ايران قدر می شناسد .زنان پيوسته در تاريخ مبارزات آزادی خواهانه همپای مردان درسرنوشت ملی و انسانی بشری سهميم بوده اند.

هشتم مارس(هفده اسفند) ،روزجهانی زن در پيش است . جنبش سبز اهميت اين روز بزرگ را می شناسد و می داند چه رنج ها و نامرادی هايی که زنان تحمل کردند تا عصاره مطالبات آنان در اين روز رخ نمود و برگی پرشکوه و زرين به فهرست پويش های تعالی خواهانه ، آزادی خواهانه و مساوات طلبانه افزود.

تاريخ مذهبی و اسلامی و تاريخ ملی ما سرشار از روزهای بزرگی چون تولد حضرت زهرا( س ) و پيام آوری زينب( س) است. و نيز سرشار از شخصيت های بزرگ ايران باستان چون آذر ميدخت ها و ايران دخت ها و زنان ايثارگر شاهنامه ای و اسطوره ای چون آناهيتا و تهمينه و رودابه و گردآفريد است. و اينک به پاس همه روزهای بزرگ زنان و همه شخصيتهای والای زن در سرزمين ايران و به پاس بزرگداشت روز جهانی زن فرصت را غنيمت شماريم و شخصيت ارجمند زن ايرانی را در آينه تاريخ بنگريم و ببينيم آيا سزاوار چنين شخصيت بزرگی اين گونه رفتارهای تبعيض خواهانه و ضد زنی است که فرهنگ حاکم و قوانين من

در آوردی مجلس بدان پرداخته است ؟

در کجای تاريخ سرزمين ما ، بدون حضور زنان ، نقطه اوجی مشاهده شده است ؟ همان زنانی که از پيش از مشروطه در جنبش تنباکو به آفريدن حرکتی ضد استعماری و وطن فروشانه قيام کردند و سپس زنانی که در انقلاب مشروطه برای تحقق مجلس و قانون اساسی و مطبوعات زندان و شکنجه شدند و زنانی که برای تحقق انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحميلی حضوری مضاعف داشتند ابتدا خودشان و سپس پدران شان ، همسران شان و پسران شان را ترغيب کردند تا قدم در راهی نهند و به آنان بگويند که گر مرد رهی ميان خون بايد رفت.

اما امروز ، زنان پيشتاز در جنبش سبز ، حيرت زده همچنان شاهد نگاه ها، رفتارها و قوانين تبعيض خواهانه ای هستند که نقاب زده ، هر روز در گوشه ای مطرح می شوند. گويی برای هر يک از مطالبات به حق زنان برای کسب آزادی و رفع تبعيض پاسخی متضاد در آستين نيروهای واپس گرا و حاکميت پنهان شده و در موعد مساعد روی ميز محکمه گذاشته می شود .

در ميانه هزار و پانصد سال پس از ظهور اسلام عزيز با همه رافت و شفقت و نگاه های نو آورانه به زنان و در آستانه هزاره سوم ميلادی ، دنيای ماهواره و ديجيتاليسم و قدرت رسانه ها همچنان متحجرانه به زنان می نگرند در اين دنيای مدرن و پيچيده فهرست شگفت انگيزی پيش روی ماست ، مالامال از ظلم و تبعيض و بی عدالتی به بهانه حمايت از خانواده ، قانون چند همسری مطرح می شود. توجه کنيد اينک زمانه کمون اوليه نيست بلکه دنيای امروزيست ، دنيای فرديت ها دنيای عشق و محبت يک زن و يک مرد به يکديگر ،دنيای فرزندانی که به آغوش يک پدر و يک مادر نيازمندند .و نه يک پدر و چندين مادر ، راستی آيا لازم

است برای ايجاد يک نظام هدونيستی لذت گرا قانون تدوين شود، پيشنهاد اين است که لذت گرايان را به حال خود بگذاريد! آنان کار خود را خوب بلدند. لازم نيست با هدف دلسوزی برای آنها کانون خانواده، اين مهمترين واحد تحقق جامعه ای سالم را منهدم و ويران کنيد. بهتر است به جای آن حمايت از خانواده را با ارج نهادن به زنان و حمايت از آنان و کودکان در خانواده و همچنين آموزش عشق و محبت و رافت و گذشت در فرهنگ جامعه جايگزين کنيد. به رسانه ملی بياموزيد از ارائه الگوی رفتاری زن سليطه بد اخلاق ، زن مطيع ، زن سلطه طلب دست بردارند و زنان واقعی را که در سرزمين ما عزت و عظمت آفريدند الگوسازی کنند .

اما به اين فهرست تبعيض هايی هر روزه اضافه می شود. در قوانين واپس گرا زن به عنوان جنس دست چندم تلقی شده، در کدام قلمرو است که تبعيض وبی عدالتی در قوانين ما لحاظ نشده .. ديه نامساوی زن و مرد ،قوانين تبعيض آميز مربوط به طلاق و تابعيت ،سن پايين مسووليت کيفری برای دختران و …آيا روح وانسانيت و جسم زن را خدا نيافريده؟ مطمئنم که مردان آزاده کشورمان نيز از اين تبعيض ها رنج می برند و سر افکنده اند .مشکل قانونی حضانت مادران ، صحنه زجر آور ديگری است که به قول سعدی دلی از سنگ ببايد به سر راه فراق تا تحمل کند ، آن روز را که مادر از فرزند جدا می شود.

اما گل بود و به سبزه نيز آراسته شد. زنان زندانی که جرم شان عدالت طلبی و آزادی خواهی است و اين همه را در جنبش سبز يافته اند. زنان روزنامه نگار زنان مبارز ، زنانی که در کوچه و خيابان و در عرصه های مختلف از فعال جنبش زنان تا فعال حقوق بشر و کودکان، زنان کارگر و زنان معلم ،همه و همه مصمم و استوار گام برمی دارند و از تحمل زندان و ديگر تهديدها و مشقت ها نيز هراسی ندارند. کدام را بگويم؟

آبروی يک نظام ومشروعيت آن در گرو احترام به ملت و مطالبات آنان و به ويژه آبروی يک نظام به ميزان ارج نهادن به زنان است. باز هم به حاکميت توصيه می کنم به پاس تمام روزهای بزرگی که به نوعی به شخصيت زن مربوط است زنان را ارج نهيد و در جهت سعادت آنان قدم برداريد.

در پايان ، با تمام احترام اين روز بزرگ را به همه زنان ومردان عدالت خواهی که رفع تبعيض و ارج نهادن به زنان را بخشی از مبارزات آزاديخواهانه بشری می دانند تبريک می گويم و اميدوارم جنبش سبز در جهت رفع تبعيض قدم های بلندی بردارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016