یکشنبه 16 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض سازمان ادوارتحکيم وحدت به بازداشت جعفر پناهی؛ پناهی در کنار جنبش دموکراسی خواهی ايرانيان ايستاده بود، ادوارنيوز

ادوارنيوز: کميته فرهنگی سازمان ادوار تحکيم با صدور اطلاعيه ای به دستگيری جعفر پناهی کارگردان مدافع حقوق بشر، شهير و مستقل ايرانی اعتراض نمود.

در اين بيانيه آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هنر مستقل و آزاديخواه مقوله ای است که همواره در اين کشور مورد هجوم و سرکوب انحصار گران و اقتدار طلبان بوده است. همواره آنچه مورد خشم و کين حاکمان قرار می گيرد، تأثيری است که سخن هنر و هنرمند در هر سطحی بر روی لايه های مختلف اجتماع می گذارد و اتفاقا اين تأثير بسيار ريشه ای و بنيادی بوده و اگر اين سخن از دل برآمده باشد، لاجرم بر دل فرهنگ جامعه نيز خواهد نشست آنچنانکه در ماه های اخير از طريق هنرمندی خودجوش گروه های مردمی تأثير خود را گذاشته و می گذارد.

آنچه اين روزها از برخورد قهر آميز و دستگيری فله ای يکی از نمايندگان سينمای مستقل يعنی جعفر پناهی به همراه محمد رسول اف و همکارانشان شنيده می شود را نيز می توان در اين راستا تحليل نمود. در حقيقت کسانی که هم اکنون عنان قدرت را به دست گرفته اند، حداقل صداهای مسالمت آميز مخالفان وضعيت موجود از هيچ صنفی را بر نمی تابند و پس از در بند نمودن گروه های مرجع ديگر اجتماعی، رو سوی سينما گران نهاده اند. پر واضح است که اين شيوه دستگيری های فله ای در راستای فشار برای خاموشی صدای اکثريت مردم ايران به کار برده می شود که با وجود همه فشارها و تضييقات و حبس و بندها در همه عرصه های فرهنگی، سياسی و اجتماعی غريوش به گوش می رسد و خاموش شدنی نيست.

واحد فرهنگی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحکيم وحدت) برخورد صورت گرفته و دستگيری اين کارگردان شهير ايرانی را که آثار ارزشمندی را در راه ارتقای فرهنگ حقوق بشری در جامعه ايرانی از خود برجای گذاشته و همواره در کنار جنبش دموکراسی خواهی ايرانيان به ويژه جنبش دانشجويی ايستاده مانند تمامی برخوردهای غير قانونی مشابه محکوم نموده و آن را در راستای تحديد هر چه بيشتر فضای فرهنگی و سياسی کشور قلمداد می کند.

در اين زمينه سکوت يا عدم فعاليت جدی فعالان سينمايی کشور که حاميان جنبش سبز در بخش های مختلف، اکثريتی انکار ناشدنی در آن دارند را نيز جايز نمی دانيم. ما به همه فعالان فرهنگی و هنری متذکر می شويم، آتشی که به تک درختان تنومند زده می شود، هدف غايی اش سوزاندن تمامی جنگل است. در انتها مصرانه آزادی فوری همه زندانيان بی گناه از احمد زيد آبادی و عبدالله مؤمنی تا جعفر پناهی و همه آزادمردانی که درراه ابراز آزادانه بيان و عقيده و همچنين تلاش در راه تقرير حقيقت در بند شده اند را خواستاريم.

کميته فرهنگی سازمان ادوار تحکيم وحدت
۱۵ اسفند ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016