جمعه 21 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حاميان مادران عزادار همچنان در بند ۲۰۹ و در بلاتکليفی بسر می برند، فعالين حقوق بشر و دمکراسی

بنابه گزارشات رسيده به فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران، پس از اعتراضات گسترده بين المللی و مادران ميدان مه صبح امروز بعد از يک ماه اسارت تعدادی از حاميان مادران در بند توانستند با خانواده های خود ملاقات کنند.
صبح روز پنجشنبه ۲۰ اسفند ماه خانواده های حاميان مادران در بند که با فشارهای گسترده بين المللی که از زمان دستگيری آنها شروع و همچنان ادامه دارد توانستند با حاميان مادران در بند ملاقات کنند. حاميان مادران در بند از روحيه بالائی برخوردار بودند و نسبت به غير انسانی و غير قانونی در بازداشت بودن خود اعتراض داشتند و اين را بارها اعلام کرده اند.بازجويان با اتهام سازی سعی داشتند که بازداشت حاميان مادران عزادار را موجه جلو دهند که تا به حال با شکست مواجه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حاميان مادران در بند در طی مدت اسارت خود در بند ۲۰۹ زندان اوين با شرايط سخت و طاقت فرسائی مواجه بودند. بازجوئيهای طولانی و مستمر شبانه،شکنجه های روحی شديد ، نسبت دادن اتهامات دروغين و غير واقعی برای ترساندن و تخريب روحيه آنها. قرار دادن آنها در سلولهايی که چند برابر ظرفيتش زندانی در آن جای داده اند بطوريی که در يک سلول ۶ متر مربع ۸ زندانی را در آن قرار داده اند و آنها می بايست بصورت کتابی در کنار هم استراحت کنند .در مقابل همديگر قرار دادن آنها با گفتن اينکه او عليه شما اعتراف کرده است. يکی از رذيلانه ترين نوع آن دخالت در زندگی خصوصی حاميان مادران عزادار و تحت فشار شديد و مستمر روحی قرار دادن بعضی از آنها برای جدا شدن از همسر آينده و قطع ارتباط با همسر آينده شان می باشد و در اين باره اصرار بر گرفتن تعهد کتبی هستند و موارد متعدد ديگر. يکی از سر بازجويانی که حاميان مادران عزادر تحت بازجوئيهای طولانی و شکنجه روحی قرار ميدهد فردی با نام مستعار علوی است.
تا به حال حاميان مادران عزدار در بند تمامی اتهامات نسبت داده شده را رد کردند و دستگير و ادامه بازداشت خود را غير انسانی اعلام کرده اند. عليرغم گذشت بيش از يک ماه هنوز حاميان مادران عزادار در شرايط سخت و بازجوئی طولانی و بلاتکليفی بسر می برند. در طی اين مدت بارها به خانواده های آنها وعده داده شده است ولی تا به حال به هيچ کدام از وعده های خود عمل نکردند .
بازجويان وزارت اطلاعات پرونده ای عليه حاميان مادران عزدار ساخته اند و به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب که فردی بنام محمد مقيسه ای معروف به ناصريان از اعضای کمسيون مرگ زندانيان سياسی در سال ۱۳۶۷ می باشدارجاع داده اند.
در حال حاضر پرونده ۸ نفر از حاميان مادران عزدار در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب می باشد که اسامی تعدادی از حاميان مادران عزادار که در بند مخوف ۲۰۹ زندان اوين تحت بازجوئی و فشارهای شيدی روحی هستند به قرار زير می باشد:
۱- خانم ام بنين ابراهيمی ۴۹ ساله متاهل و داردی ۲ فرزند می باشند او بامداد يکشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۰۳:۰۰ در منزل شخصی اش دستگير شد.
۲-خانم الهام احسنی ۲۷ ساله کارشناس درمان عمومی، از فعالين حقوق کودکان کار و خيابانی و همچنين از ياری دهندگان به زنانی که مبتلا به ويروس آچ .آی .وی است. او دوشنبه شب ۱۹ بهمن ساعت ۲۲:۳۰ دستگيرو به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد. يکی از شيوه های رذيلانه و غير انسانی بازجويان وزارت اطلاعات که دخالت در زندگی خصوص افراد می باشد. يکی از حاميان مادران عزدار را تحت فشارهای شديد روحی قرار داده اند که با همسر آينده اش قطع ارتباط کند و در اين مورد بايد به آنها تعهد کتبی بدهد.
۳- خانم ژيلا کرم زاده مکوندی ۴۹ ساله، دوشنبه شب ۱۹بهمن حوالی ساعت ۲۳:۳۰ دستگير و به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد.
۴ .دکتر ليلا سيف الهی ۴۲ ساله دوشنبه شب ۱۹ بهمن دستگير و به بند ۲۰۹ زندانی اوين منتقل شد.
۵-خانم فاطمه رستگاری متاهل و دارای ۲ فرزند می باشد دوشنبه شب۱۹ بهمن دستگير و به بند ۲۰۹ زندان اوين متقل شدند
۶- منيژه طاهری
۷- خانم فرزانه زينالی ۵۳ ساله متاهل و دارای ۲ فرزند می باشد او ۱۹ دی ما ه به منظور شرکت کردن در مراسم اعتراضی مادران عزادار عازم پارک لاله بود که در مسير توسط مامورين وزارت اطلاعات ربوده شد.
لازم به يادآوری است تا به حال سازمانهای حقوق بشری جهانی مانند؛عفو بين المللی،ديدبان حقوق بشر،برنامه نظارت حقوق بشر و مادران آرژنتينی ميدام ماه مه بيانيه هايی داده اند و خواستار آزادی فوری و بی قيد وشرط آنها شده اند همچنين کميسر عالی حقوق بشر،گزارشگران ويژه زنان و دستگيريهای خودسرانه و ساير مراکز حقوق بشری سازمان ملل در جريان دستگير آنها قرار گرفته و اقداماتی را برای آزادی آنها نموده اند.
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران، ادامه بازداشت ،بازجوئی ، شکنجه های روحی و دخالت بيشرمانه در زندگی خصوص حاميان مادران عزادار در بند را محکوم می کند و از کميسر عالی حقوق بشر ،گزارشگر ويژه زنان و دستگيريهای خودسرانه سازمان ملل متحد خواستار اقدامات عملی و فوری برای پايان دادن به شکنجه های روحی و آزادی بی قيد و شرط آنها است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016