دوشنبه 24 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات حداقل دستمزد و مزايای کارگران در سال آينده، ايسنا

معاون روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی، جزئيات تعيين ميزان دستمزد کارگران در سال آينده را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار کار و اشتغال خبرگزاری دانشجويان (ايسنا)، ابراهيم نظری جلالی با بيان اين که ستاد مزد و کارگروه تخصصی مزد از نيمه اول سال جاری به جهت تعيين حداقل مزد سال ۱۳۸۹ در وزارت کار و اموراجتماعی تشکيل شد، گفت: اين ستاد از نيمه دوم با تشکيل بيش از ده جلسه مشترک با حضور اعضای کارگروه تخصصی و نمايندگان کارگران و کارفرمايان به بررسی موارد مربوط به حداقل دستمزد پرداخته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير شورای عالی کار افزود: اين ستاد براساس اطلاعات فراگير و واقعی و نظرسنجی از همه صاحب نظران مرتبط به ويژه صاحبان صنايع و بخش های کارگری و کارفرمايی به بررسی بيش از ۳۸۰۰ واحد توليدی با بيش از ۵۰ نفر کارکن(کارگاه های کوچک، متوسط و بزرگ) پرداخت.

او ادامه داد: برابر آخرين نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی در بهمن ماه ۱۳۸۸، نرخ تورم در کل کشور معادل ۱۱.۳ درصد، کمترين نرخ تورم مربوط به استان بوشهر با ۷.۸ درصد و بيشترين آن مربوط به استان قم با ۱۴.۷ درصد بوده است.

وی همچنين در تشريح اين فرايند گفت: شورای عالی کار با حضور نمايندگان دولت، کارفرمايان و کارگران در سطح ملی و به صورت سه جانبه پس از چندين جلسه بحث و بررسی راجع به تعيين حداقل مزد سال ۱۳۸۹ نهايتا در يکصد و هشتاد و نهمين جلسه دراجرای ماده ۴۱ قانون کار با درنظر گرفتن مصالح کارگران و مقتضيات بنگاه های توليدی و کارفرمايان حداقل مزد روزانه را برای کليه کارگران مشمول قانون کار (اعم از دائم يا موقت) به مبلغ روزانه ۱۰۱،۰۰۰ريال تعيين کرد.

وی افزود: بر اين اساس حداقل مزد از ۸۷.۸۴۰ ريال روزانه و ۲.۶۳۵.۲۰۰ ريال ماهانه در سال ۸۸ با۱۵درصد افزايش به۱۰۱،۰۰۰ريال روزانه و۳.۰۳۰.۰۰۰ريال ماهانه در سال ۸۹ افزايش يافته است.

مبلغ کمک هزينه اقلام مصرفی نيز از ۱۰۰،۰۰۰ ريال در سال ۸۸ با ۱۰۰درصد افزايش در سال ۸۹ معادل ۲۰۰،۰۰۰ ريال تعيين شد.

معاون روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی در ادامه افزود: حداقل دريافتی کارگران با بعد خانوار چهارنفره در سال جاری با احتساب حداقل مزد ماهانه۱۰۱،۰۰۰ريال و حق اولاد برای دو فرزند، ماهانه ۶۰.۶۰۰۰ ريال و کمک هزينه اقلام مصرفی (بن کالاهای اساسی) ماهانه۲۰۰،۰۰۰ريال و کمک هزينه مسکن ماهانه ۱۰۰،۰۰۰ريال به مبلغ۳،۹۳۶،۰۰۰ ريال ماهانه رسيده است که اين حداقل دريافتی به نسبت سال جاری ۱۷.۱ درصد رشد داشته است.

دبير شورای عالی کار ادامه داد: نرخ پايه سنوات در مورد کارگرانی که يک سال سابقه کار دارند و يا يک سال از دريافت آخرين پايه (سنوات) آنان سپری شده است، از روزانه ۱۲۵۰ ريال در سال جاری با ۶۰درصد افزايش به مبلغ دو هزار ريال روزانه برای سال ۱۳۸۹ افزايش يافته است. همچنين نرخ پايه ( سنوات) کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل برای گروه يک مبلغ مذکور و سقف آن برای گروه ۲۰ مبلغ ۴۸۰۰ ريال بوده و برای ساير گروهها براساس جدول اعلامی اقدام خواهد شد.

وی گفت: از اول سال ۱۳۸۹ ساير سطوح مزدی نيز به منظور افزايش انگيزه در گروه سرپرستان، کارگران ماهر، تکنسين ها و ساير اقشاری که حداقل مزد بگير نيستند، روزانه هفت درصد مزد ثابت يا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ۷۰۱۱ ريال به نسبت آخرين مزد در سال ۱۳۸۸ افزايش می يابد.

نظری جلالی در مورد ميزان عيدی نيز گفت: همه کارفرمايان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هريک از کارگران خود به نسبت يک سال کار معادل ۶۰ روز آخرين مزد، به عنوان عيدی و پاداش در سال ۱۳۸۸ بپردازند. مبلغ پرداختی از اين بابت به هريک از کارکنان نبايستی از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. لذا حداقل عيدی و پاداش در سال ۱۳۸۸ معادل ۵،۲۷۰،۴۰۰ ريال و سقف عيدی و پاداش در سال ۱۳۸۸ معادل۷،۹۰۵،۶۰۰ ريال است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016