سه شنبه 25 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيست‌ونهم اسفندماه را همواره گرامی می‌داريم، اطلاعيه سازمان‌های جبهه ملی ايران در خارج از کشور

نزديک به شش دهه است که ۲۹ اسفند ماه، نوروز را برجسته تر می کند

در درازای زندگانی هر ملت و تاريخ هر کشوری، روزهائی مهم و اثرگذار وجود دارند که يادآور مساعی و جد و جهد آن ملت عليه ستم و بيداد جباران خودی و بيگانه است. اين تلاشها گاه به نتيجۀ مثبت و پيروزی می انجامد و سبب بهروزی مردم می شود؛ و گاه ناکامی و شکست آن مردمان را تداعی می کند. از اين روی اين چنين روزهائی را بايد به دو دسته بخش بندی کرد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزهای شيرين و روزهای تلخ؛ يا روزهای خوب و روزهای بد.
ميهن ما ايران با قدمت تاريخی اش و با تمدن دراز مدتش و با توجه به وضع جغرافيای خاک و اقليمش، سهمی بيشتر از اين موهبت و يا مذلت را به دوش می کشد و روزهای خوب و بد را در تاريخش ثبت کرده است. در برخی زمانها به علت برخورداری از وجود زمامداران دانا، درستکار، دلير و دادگستر به هدفهائی رسيده و پيروزمندانه در رفاه و آسايش زيسته است. و در دورانهائی نيز سرزمينش همراه هستی و وجود جوانانش به دست جباران و ستمکارانی به تاراج رفته است. بدبختانه اين ستمگران بيشتر خودی بوده اند.

يکی از روزهای مهم و تاريخی در سدۀ بيستم برای ملت ايران، روز ۲۹ اسفند ماه است. در روز ۲۹ اسفند ماه ۱۳۲۹ طرح ملی شدن صنعت نفت ايران (در سراسر کشور) که قبلاً از سوی کمسيون نفت مجلس شورای ملی تصويب شده بود، از تصويب دو مجلس گذشت و به صورت قانون درآمد.
با آنکه آن زمان نمايندگان مجلس شورا و بويژه سنا، مجموعه ای بودند از مليگرايان، فئودالها، راستگرايان و پيروان حزب باد که هيچ سنخيتی با هم نداشتند، پشتوانۀ نيروی ملت و منطق قوی و قوۀ استدالال رهبر نهضت ملی ايران دکتر محمد مصدق- که در ضمن رياست کمسيون نفت را نيز به عهده داشت، در دفاع از حق ملت چنان بود که انديشه های گوناگون را مجاب و وادار به دادن اکثریّت مطلق رأی مثبت به طرح ملی شدن نفت کرد. همين منطق و استدلال محکم بعدها نيز ايران را در سازمان ملل متحد و ديوان بين المللی لاهه به پيروزی رساند.

۲۹ اسفند ماه و خاطرۀ شيرنش در تصويب قانون ملی شدن نفت، جدا از جنبۀ غرور ملی و ايجاد حيثیّت برای اين ملت که نام ايران و ايرانی را در جهان بلندآوازه کرد، و همچنين جدا از اثرات اقتصادی اين اقدام که بسيار حائز اهمیّت است، تقارنش با جشن نوروز باستانی، جلوه ای ديگر از زيبائی و اهمیّت اين روز است.

ما اعضا و هواداران سازمانهای جبهه ملی ايران در خارج از کشور در بيرون از مرز ميهن، به مناسبت سالگرد ۲۹ اسفند ماه، ضمن تجليل و تکريم از رهبری انديشمندانه و دليرانۀ رهبر فقيد خود زنده نام «دکتر محمد مصدق» و تقديم درود به همۀ بزرگانی که او را در اين راه يار و ياور بودند، مخصوصاً زنده ياد دکتر حسين فاطمی، در برابر ملت بزرگ و شريف ايران سر تعظيم و تکريم فرود می آوريم. و اين روز خجسته و تاريخی را که نشانۀ پيروزی مردم بر اهريمن استعمار و استثمار است، به تمام هم ميهنان و آزاديخواهان جهان و تمام ملتهائی که با الهام از اين عمل قهرمانانۀ ملت ايران، خود را از زير بار ستم و استعمار و استثمار نجات دادند، شادباش می گوئيم. آرزو می کنيم ابرهای تيره ای که طی چند دهۀ گذشته – از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲- در آسمان ميهنمان روشنائی خورشيد آزادی و دموکراسی را سد کرده است، برطرف شوند و نور آزادی بر تاريکی استبداد چيره شود و ايران و ايرانی به مانند دورۀ زمامداری آن رادمرد تاريخ خاورميانه، «دکتر مصدق» دوباره آزاد و مستقل و سرفراز باشند.

هيات اجرائی سازمانهای جبهه ملی ايران در خارج از کشور
مهندس کامبيز قائم مقام ـ مهندس بهمن مبشری - دکتر همايون مهمنش
بيست و چهارم اسفندماه ۱۳۸۸ برابر پانزدهم مارس ۲۰۱۰
info@iranazad.info
http://www.iranazad.info/


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016