چهارشنبه 26 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: چطور حرف‌های شاه نادرست بود اما حرف‌هايی که با همان منطق از زبان شما گفته می‌شود درست است؟ سحام‌نيوز

در زمان انقلاب که بی بی سی اخبار را انتشار می داد و بگونه ای به پيشبرد انقلاب کمک می کرد اشکالی نداشت اما حالا انتشار اخبار اشکال دارد؟ اگر اينگونه استدلال شود پس بايد حق را به شاه داد که می گفت انقلاب را بی بی سی راه انداخت و وحدت ارتجاع سرخ و سياه ، چطور حرفهای شاه نادرست بود اما حرفهايی که با همان منطق و محتوا از زبان شما گفته می شود درست است؟

سحام نيوز: روز دوشنبه اعضای شورای مرکزی دفتر سياسی و جوان جبهه مشارکت با مهدی کروبی ديدار کردند. متن کامل اين ديدار بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم
ابتدا خيرمقدم عرض می کنم خدمت شما دوستان و عزيزان، و پيشاپيش تبريک می گويم فرارسيدن عيد نوروز باستانی و سال جديد را ، و انشاالله اميدواريم سال جديد سالی پر خير و برکت و آرامش همراه با اجرای قانون و رعايت حقوق شهروندان باشد . سالی که در روزهای پايانی هستيم سال تلخی شد البته از نعمت های خدا سپاسگزاريم اما به هرجهت حوادث خوبی پيش نيامد . بجای اينکه يک انتخاباتی موجب آرامش و اطمينان خاطر شود ، موجب شوق و شور و شعف شود ، تبديل شد به زندان و کشتار و حوادث سختی که در موارد و مواقع مختلف پيش آمد . تا ۲۲ خرداد همه امور بخوبی پيش می رفت و تا برگزاری انتخابات خيلی خوب بود و شاهد حضور گسترده مردم بوديم اما حوادث بعدی ، که قطعا حوادث بی سابقه ای در جمهوری اسلامی ايران بود ، تلخ و تاسف بار بود . اينکه تعداد زيادی از مسئولان گذشته نظام از وزير و وکيل و مديرو… بدليل فعاليت های سياسی و انتخاباتی همراه با افرادی از ديگر اقشاراجتماعی پس از اعلام نتيجه انتخابات به اين وسعت و گستردگی بازداشت و زندانی شوند ، يا فضای کاری مطبوعات سخت و بيش از ده روزنامه طی اين مدت توقيف و تعطيل شود و حوادث غيرقابل تصور ديگری که رخداد و مجال ذکر آنها نيست و همه به آن واقفيد . اميدواريم بعد خسارت وارده جبران شود و منظورم بيشتر خسارت های معنوی و حيثيتی است که به افراد و اشخاص وارد شده است .
اينروزها بين روز پيروزی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قراردارد و به روز جمهوری اسلامی نزديک می شويم و کمتر از بيست روز به روز رای دادن و همه پرسی در سال ۵۸ مانده است . لازم می دانم چند جمله ای راجع به اينروز جمهوری اسلامی بيان کنم . امام خمينی در دوران مبارزه و انقلاب وعده هايی به مردم داد . نظام حاکم برايران يک نظام سلطنتی و استبدادی بود . امام در صحبت ها و اعلاميه هايش هميشه خطابش به مردم بود و به رای و نظر مردم تکيه می کرد و و عده برقراری جمهوری می داد فلذا وقتی حکم تشکيل دولت موقت را می دهد تصريح می کند چون مردم مرا به عنوان رهبر انتخاب کرده اند اين حکم را می دهم . وبه همين دليل امام پس از پيروزی انقلاب برخلاف رويه جاری در ديگر انقلابها بلافاصله برای تعيين نوع نظام به رای مردم رجوع کرد . درآن موقع کشور هنوز فاقد نهادهای امنيتی و پليسی مستقر بود اما در يک چنين شرايطی امام برانجام همه پرسی و رای مردم تاکيد کرد و ۲/۹۸ درصد رای به جمهوری اسلامی دادند و گاهی برخی می گويند مردم رای دادند اما نمی دانستند به چه رای می دهند اما بنظرم اين درست نيست اما قطعا آنچه امروز هست آن نيست که مردم به آن رای دادند . اين مائيم که آمديم با اعمال سليقه و عملمان جمهوريت و اسلاميت را به اينصورت در آورديم . دليل براينهم قانون اساسی ماست که مبتنی بر همان رای و نگرش تدوين و تصويب شد و درآن حقوق اساسی ملت تعريف و تضمين شده است . حتی در نامه ای که امام به اعضای بازنگری در قانون اساسی نوشت تکرار همين حرفها بود و اينکه در مورد رهبرهم ، مجتهدی که رای خبرگان منتخب مردم را گرفت و بطور غير مستقيم منتخب مردم است ، مسئوليت رهبری می يابد .
اوضاع ما متاسفانه به همين صورتی شده است که شاهدش هستيم . شما می خواهيد که کنگره تشکيل دهيد اما اجازه نمی دهند و اين جای سئوال بسيار دارد و ايضا نسبت به بقيه امور ، آن جمهوری اسلامی که مردم رای دادند آنی نيست که الان هست . ما نه جاسوسيم و نه برانداز و…و آنهايی که اين نسبت ها را بما می دهند خود بخوبی می دانند که اينها ناروا و دروغ و تهمت و بهتان است . ما بدنبال همان جمهوری اسلامی واقعی که مردم در سال ۵۸ به آن رای دادند ، هستيم . من روحانی هستم ، سابقا در کوچه و خيابان مردم به روحانی احترام می گذاشتند و بعضا متلکی هم می گفتند اما خدا شاهد است من امروز از اين تبليغات دروغ و تهمت و نسبت هايی که می دهند به اندازه آن متلک گفتن ها ناراحت نمی شوم چرا که خودم می دانم ضد انقلاب و نظام نيستم ، عامل بيگانه هم نيستم و نمی دانم اينها که اينها را می گويند و می نويسند چطور می خواهند جواب خدا را بدهند؟ اينها به ديگران همينگونه حمله می کنند . دو دفعه به درخانه ما آمده اند و بار دوم به درخانه جديد ما که هنوز ساکن آنجا نشده ايم ، آمدند و مزاحم مردم و همسايه ها شدند و به در و ديوار رنگ پاشيدند و شعار نوشتند و دوربين های مدار بسته مجتمع را به سرقت بردند و شيشه های ساختمان را شکستند و به خانم يکی از همسايه ها توهين کردند. آيا اين وضع برای جمهوری اسلامی ننگ نيست؟ آيا اينها برای نظام خوب است و آبرو و اعتبار می آورد؟ مگر اين نظام ملک طلق افرادی خاص است که هرکاری دلش خواست بکنند و امنيت روحی و روانی و مادی را از ديگران سلب کنند؟ و آدم از اينها نتاثر و متاسف می شود .
ما درتاريخ می خوانيم وقتی دکتر فاطمی را پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ در تجريش گرفتند در راه که اورا می بردند به فرمانداری نظامی مشتی اراذل و اوباش به او حمله کردند و دکتر فاطمی را زدند و مجروح و خونين کردند ، چطور آنها اراذل و اوباش بودند اما اينها با اين کارهاشان نيستند؟ پس اين وضعيت مصيبت مضاعف است . اگر در زمان شاه شعبون بی مخ ديگران را می زد از اراذل و اوباش بود اما اينها با همان عمل حزب الله هستند؟ واقعا آدم متاثر و متاسف می شود که اينها از همه مفاهيم و معانی دينی استفاده ابزاری می کنند و آنها را وارونه نشان می دهند و با اين روشها جمهوری اسلامی با آن پشتوانه عظيم مردمی به اين روز سياه افتاده است . ما معتقديم که نظام جمهوری اسلامی ايران حاصل انقلابی بزرگ است و بايد بماند . ما جوانی و عمرمان را برای برپايی اين نظام صرف کرده ايم و الان هم که تقريبا هر امکانی را از ما برای ارتباط راحت با مردم گرفته اند اما با اين اجوال افکار عمومی با ماست برای اينکه معلوم شود حق با کيست و اکثريت مردم با کدام نظر و ديدگاه همراهی دارند اجازه بدهند ما يک تجمع و راهپيمايی برگزار کنيم . بله با زور و قلدری می شود مردم را ساکت و کنترل کرد اما اداره نه . ما می خواهيم جمهوری اسلامی را حفاظت کنيم ، ساختار شکن هم نيستيم . ما اينجور افراد سياسی و روزنامه نگار و…رابازداشت و زندانی کردن ، مطبوعات را بستن ، سانسور و خفقان را حاکم کردن قبول نداريم و اينها جز آزادی کشی و استبداد نامی ندارد و هيچ قرابتی هم با جمهوری اسلامی ای که امام می خواست و در قانون اساسی تعريف و تبيين شده ، ندارد . نه وابسته به بيگانه ايم و نه شما ، اما اتفاقا اين شمائيد که با اين عملکرد آب به آسياب دشمن می ريزيد و با خشونت هايتان برای آنها خوراک تبليغاتی فراهم می آوريد. از قديم گفته اند دوست نادان از دشمن دانا خطرناکتر است. اينها چون قدرت و امکانات دستشان است و داشتن قدرت هم شيرين است و لابد حفظش هم به هرقيمت واجب ! هرحرفی را می زنند و هرفردی را بخواهند به اينجا و اونجا وصل می کنند . در زمان انقلاب که بی بی سی اخبار را انتشار می داد و بگونه ای به پيشبرد انقلاب کمک می کرد اشکالی نداشت اما حالا انتشار اخبار اشکال دارد؟ اگر اينگونه استدلال شود پس بايد حق را به شاه داد که می گفت انقلاب را بی بی سی راه انداخت و وحدت ارتجاع سرخ و سياه ، چطور حرفهای شاه نادرست بود اما حرفهايی که با همان منطق و محتوا از زبان شما گفته می شود درست است؟ آيا در دوران مبارزه که آقای دعايی با اجازه و اطلاع امام راديويی را که متعلق به دولت عراق بود و يا امام در فرانسه از همه خبرگزاری ها استفاده می کرد جهت انتشار اخبار نهضت، اين دليل وابستگی جريان مبارزه به حکومت عراق و بيگانگان بود؟ البته روشن است که اين يک فرصت است البته هر جامعه و نظام سياسی بدنبال منافع خودش است و برای تامين بيشتر منافعش عمل می کند و ما همه بايد به اين نکته توجه داشته باشيم اما اين نبايد ما را دچار داوری نادرست کند .
اينکه دائم دم از وحدت زده شود کافی نيست بلکه لازمه تحقق اين شعار داشتن سعه صدر است و اينکه انقلاب و نظام را متعلق به همه مردم و ۷۵ ميليون شهروند ايرانی بدانيم و الان هم بنده اعلام می کنم که اين دولت مستقر است و مسئوليت دارد و بايد پاسخگوی مردم باشد هر چند مشروعيت ندارد و قانونی نيست چون رای مردم را نگرفته است . ما اعلام کرده و می کنيم که خواستار اجرای همين قانون اساسی هستيم چون خيلی ظرفيت دارد که مغفول مانده است و برخی اصول و بطور خاص اصولی که در فصل حقوق ملت آمده است در اجرا به فراموشی سپرده شده است منتهی آقايان می خواهند با عدول از قانون و با تکيه بر زور و چماق و تهمت امور را به پيش ببرند تا قدرتشان حفظ شود . به اين جهت اميدواريم که اينها در نحوه نگرش و رفتارشان بايد تجديد نظر کنند و دريابند که کشور را به نحو ديگر و قانونمند هم می شود اداره کرد که همه راضی باشند و بهره برند و آرامشی پويا و نه قبرستانی و استبدادی حاکم شود . ما براين باوريم که کل قانون اساسی بايد اجرا شود و نه اينکه يک اصلش وحی منزل تلقی و اجرا شود و بقيه اصول به فراموشی سپرده شود و در مورد امام نيز بايد کل سخنان و سيره عملی ايشان ملاک و معيار باشد و نه اينکه با نگاهی خاص سر و ته سخنان ايشان زده شود و به آن استناد شود. ما خواست و نظرمان روشن است و جنبش مردمی هم پس از انتخابات و در اعتراض به نتيجه اعلام شده براه افتاده است همين خواست را دارد و اميدوارم با صبر و بردباری مردم در سال آينده بتوانيم به اين خواست دست يابيم .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016