جمعه 6 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر نوری زاد: بازجوها می گويند نوری زاد همکاری نمی کند، کلمه

ـ تداوم بازداشت نوری زاد توجيه قانونی ندارد

کلمه :محمد نوری زاد، کارگردان سينما و روزنامه نگار دربند، صبح دوشنبه دوم فروردين ۱۳۸۸، بعد از نود و سه روز با خانواده ی خود تماس تلفنی داشت. خبر نگار کلمه در باره اين تماس گفت و گويی با فاطمه ملکی، همسر آقای نوری زاد انجام داده است.

خانم نوری زاد، همسر شما آقای نوری زاد پس از نود و سه روز بی خبری با شما تماس گرفت.ايشان در اين تماس نوروزی چه گفتند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تماس ايشان برای ما خيلی غيرمنتظره بود. در ابتدا فقط سلام کردند و به قدری متاثر شده بودند که تا چند ثانيه نتوانستند صحبت کنند. بيشتر نگران ما بودند که من به ايشان اطمينان خاطر دادم که ما خوبيم و هيچ جای نگرانی نيست. خوشبختانه ايشان هم گفتند حالشان خوب است، ورزش می کنند و کاغذ و قلم هم در اختيار دارند. بعد عيد را به ما و همه ی مردم تبريک گفتند و گفتند: اين روزها روزهای سرافرازی همه ماست.اين تماس درمجموع شايد چهار يا پنج دقيقه بيشتر طول نکشيد. درحد چندجمله با فرزندانمان فائزه و علی صحبت کردند وگفتند: “اصلا نگران نباشيد، مهم نيست من چقدر اينجا باشم، بلکه مهم اين است که با سربلندی از زندان بيرون بيايم.”

آيا هنوز آقای نوری زاد در سلول انفرادی است؟
اينطور فکر می کنيم، البته طبق اطلاعاتی که از قبل داشتيم می دانم که در همه اين مدت در انفرادی بوده است، اما تماس نوروزی اش به قدری کوتاه بود که ما نتوانستيم اين سوالات را از ايشان بپرسيم.

از آقای نوری زاد نپرسيديد که چرا اين همه مدت تماسی با شما نداشته اند؟
در تمام اين ۹۳ روز به ما گفته می شد که خود آقای نوری زاد تمايلی به تماس با خانواده ندارند و هيچ منعی برای تماس تلفنی وجود نداشته است. درحاليکه به نظر می رسد چنين نبوده. چون اگر اينطور بود، چرا وقتی بعد از اين همه مدت، تماس گرفت، حتی به ايشان اجازه داده نشد که زمان بيشتری با ما صحبت کند

آيا تا به حال برای ملاقات به اوين مراجعه کرده ايد؟
بله. دفعات اول به ما می گفتند که خود آقای نوری زاد تمايلی به ملاقات ندارند اما اين بار آخر که مراجعه کرديم، به ما گفتند که ايشان ممنوع الملاقات هستند.

خبر داريد که بازجويی آقای نوری زاد تمام شده يا هنوز هم ادامه دارد؟
فکر نمی کنم بازجويی ايشان تمام شده باشد. چون ۲۱ بهمن ماه که ما را به اوين احضار کردند، مسوولان پرونده گقتند بازجويی از ايشان حداقل دو ماه ديگر طول می کشد. که البته واقعا جای سوال هست که چرا تحقيقات ازآقای نوری زاد بايد اين همه طول بکشد؟ اين ها هرچقدر هم که تلاش کنند، چيز ديگری جز همان نوشته های ايشان به دست نخواهند آورد. پرونده ايشان کاملا واضح و روشن است و هيچ دليلی برای طولانی شدن اين تحقيقات وجود ندارد.

اطلاع داريد که پرونده در کدام شعبه است و آيا وکيل پرونده پيگيری های حقوقی کرده است؟
به ما که گفتند پرونده ايشان در شعبه ۱۲ دادسرای انقلاب تهران، تشکيل شده که البته وقتی وکيل برای رسيدگی به پرونده ی ايشان مراجعه کرد ، به او گفتند که هنوز گزارشی از بالا نرسيده و اساسا پرونده ای هم تشکيل نشده چون آقای نوری زاد هيچگونه همکاری با بازجوهای خود نداشته است.

و حرف آخر؟
بنده می خواهم از مسئولين مربوطه سئوال کنم اگر آقای نوری زاد، جرمی مرتکب شده است، خب بايد خيلی زودتر از اين حکم ايشان صادر می شد. اما اگر جرمی مرتکب نشده اند، پس طبق چه قانونی و بر چه اساسی بيش از سه ماه است که ايشان را در بازداشت نگه داشته اند؟ در هرصورت، اين بلاتکليفی به هيچ عنوان توجيه پذير نيست.به هرحال، اميدوارم سال جديد، سال اجرای قانون و قانون مداری باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016