دوشنبه 23 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نخستين نشانه های اثر بخش بودن مبارزه منفی با حکومت اسلامی، کوروش گلنام

فتوای تازه خامنه ای وچند ملای ديگر، بهترين نشان از نتيجه بخش بودن مبارزه منفی مردم ايران برعليه حکومت اسلامی است. نخست اين فتوا را که در چند تارنمای خبری آمده است بخوانيد:

راديو فرانسه: "علی خامنه ای" رهبر جمهوری اسلامی ايران با انتشار فتوائی ازمردم خواست بهای آب مصرفی خود را به پردازند. خامنه ای در اين "فتوا" تاکيد کرده است که امنتاع از پرداخت قبوض آب بهاء جايز نيست و وضو و غسل با آن آب باطل است و مشترک بدهکار و ضامن آن مبلغ است". پنج تن از آيت الله های بلند پايه شيعه ، مکارم شيرازی ، نوری همدانی ، شبيری زنجانی ، علوی گرکانی نيز در ذيل فتوای آيت الله خامنه ای فتاوی ای را در مورد پرداخت پول آب صادر کرده اند"، پيک ايران، پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۹

اين همان راهی است که نگارنده بارها و بارها از آن سخن به ميان آورده و خواستار کاربرد و جايگزينی آن به جای "مبارزه مدنی" شده بود زيرا که مبارزه مدنی در حکومتی که دشمن نخست "مدنيت" است نمی تواند درست وکارسازباشد. در اين باره پيشنهادهايی به ميان آمده بود از آن ميان نپرداختن هزينه های آب، برق، تلفن و...



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به اين بخش از آخرين مورد از اين چنين تاکيدی در مقاله"جنبش سبز و راه کارها" توجه بفرماييد

"از ديد نگارنده مردمی که به شدت سرکوب وتحقير شده، هر روز صدها دروغ ريز ودرشت از زبان رهبر و ديگر تبه کاران در حکومت می شنوندو حقيقت دربرابر چشمانشان به دار کشيده می شود، حق دارند و می توانند به اعتصاب های سراسری وهمگانی دست زده، از پرداخت هزينه های برق، آب، گاز، تلفن و… سرباز زده، سپرده های خود را از بانک ها بيرون کشيده و مبارزه منفی وگسترده ای را در همه زمينه ها آغاز کرده و حکومت سرکوب گر و کودتاچی را به زانو در آورند"

اينک فتوای رهبر خود خوانده و ديگر ملايان وابسته نشان می دهد که مردم مبارزه منفی خود را آغاز کرده و ميزان اثر و فشار آن برحکومت چنان بوده است که او و ديگر شيخان را ناگزير به دادن فتوا نموده است. با شناخت از اراده سخت بيشترين شمار مردم برای پی گيری مبارزه و بيزاری آنان از رهبر کودتاچی و ولايتش، می توان گمان برد که پس از اين فتوا عدم پرداخت ها، دامنه ای گسترده تر خواهد يافت و نه تنها آب که برق، تلفن، گاز، بازپرداخت وام به بانک هاو.... را در بر خواهد گرفت. مردم ايران اين جنگ افزارها همراه با جنگ افزار نيرومند ديگری چون اعتصاب سراسری در شاخه های گوناگون کار روزانه را در دست دارند که بنا به برآورد و ارزيابی خود می توانند آن ها را به اجرا بگذارند تا بی شليک گلوله ای و با آسيب هايی بسيار اندک تر، رژيم را زمين گير کنند.

اميدوار باشيم که جوانان مبارز و هوشمند ايرانی يک آن از تبليغ مبارزه منفی و تشويق مردم به عدم پرداخت بدهی های خود به دولت کودتا دست بر نداشته و حتمن در هر جا که بتوانند راه های انجام مبارزه منفی در زمينه های گوناگون را به پيرامونيان خويش ياد آور شوند. اينک هر چه که رهبر خود خوانده علی خامنه ای بگويد، به ضد خود مبدل خواهد شد و نشان خواهد داد که مردم دست از مبارزه برای به زير کشيدن او وحکومتش بر نخواهند داشت.

هم زمان می توان راه های ديگر مبارزه را نيز افزود ودنبال کرد تا از سويی هم به شکلی فشار بر حکومت همه جانبه تر شود و هم از سويی به هم بستگی و ياری مردم به يکديگر نيروی تازه تری ببخشد. ياری بيشتر مردم به يکديگر در زمان تنگنا و گرفتاری، بسيار بر وابستگان رژيم اثر خواهد گذاشت و کار رويارويی آنان با مردم را سخت تر خواهد نمود.

نگارنده چون هميشه ياد آور می شود که چون خود در ايران نيست و از ميدان اصلی مبارزه به دور است تنها پيشنهاد های خود را به ميان می آورد واين مردم و مبارزان در ايران هستند که درست يا نادرست بودن، شدنی يا نشدنی بودن آن ها را روشن می کنند. بنا بر اين اينک نيز نکته هاو پيش نهادهای ديگری را نيز در ميان می گذاردکه دست کم می توان آنان را آزمود و اگر شدنی بود و اثر درست داشت، آن را پی گرفت و گسترش داد.

الف: اگر توانايی و امکان داريد، هرگز نپذيريد که با تماس های تلفنی و يا فراخوان های قضايی ساختگی وغير قانونی مأموران امنيتی و يا دستگاه های بيدادگری حکومت به بازپرسی ويا محل های تعين شده رفته و خود را معرفی نماييدکه آنان بتوانند شما را به سادگی بازداشت و زندانی کنند( سرپيچی و ايستادگی چندين باره حشمت طبرزدی وهمسرش در برابرچنين احضار های غير قانونی وقلدر مابانه تا پيش از دستگيری او، نمونه خوبی است). اگر امکان گريختن و پنهان شدن داريد اين کار را بکنيد(يک نمونه موفق کار بابک داد بود). البته روشن است که در برابر حکومتی چنين بی اخلاق و سرکوبگر، اين گونه سرپيچی ها و پايداری ها نياز فراوان به هم آهنگی ها و هم کاری مردم دارد. هرچه شمار اين مورد ها بيشتر شود و مردم به پنهان شدگان ياری برسانند، کار بر تبه کاران سخت تر خواهد شد.

ب: اگر برای دستگيری کسی آمدند حتا اگر شبانه ياشد، همسايه ها اگر شدنی است، به هر وسيله که می توانند هياهو به راه بياندازند مثلن با قاشقی به قابلمه ای بکوبند و يا به هر وسبله ای ديگری که می توانندشلوغ کرده و ديگران را نيز در نزديکی خود و محله های ديگر در همسايگی محله خود آگاه کنند.

پ: ساکنان محله های همسايه نيز با شنيدن هياهو در محله هم جوار، همين کار را آغاز کرده و تا آنجا که می توانند هياهو ايجاد کرده و به نوبه خود با دوستان خود در محله هم جوار تماس گرفته و آنان را آگاه کنند
در مبارزه با تبه کاران حاکم، هر چه ابتکارهای تازه و راه های کم هزينه تر و به دور از به کاری گيری خشونت يافته و آن ها را، به شکلی که شدنی است، در راه هم بستگی و هم راهی بيشترمردم به کار برد، رسيدن به هدف آسان تر و کم هزينه تر می شود. در زمان کوتاه پس از کودتا در ايران، جهانيان بارها شاهد ابتکارهای شگفت انگيز مبارزان به ويژه جوانان زيرک، هشيار، دلير و فداکار ايرانی بوده و آنان را تحسين نموده است. مبارزه منفی از هم اکنون ردپای مثبت خود رانهاده است و مردم ايران راه های رسيدن به هدف و پيروزی نهايی خود را يافته و در آينده نزديک جهانيان را اين بار شگفت زده تر خواهند نمود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016